Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Studenbostad


Monshi

Rekommendera Poster

Nu gäller inte detta mig men:

 

Normalt är väl att man inte betalar hyra för sin studentlya under sommaren, fast läser på SSSBs sidor att det inte gäller för alla (bland annat inte rum+pentry)

 

I DNs artikel om tomma studentrum nämns tomma rum+pentry i Kista för mellan 3 300 kr och 4 500 kr (som ska rabatteras med 300 kr)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=443342&previousRenderType=6

 

En student får, som max, 69 200 kr på ett år i studiemedel, inklusive lån.

I artikeln nämns att studenten det skrivs om har 1 100 kr i bostadsbidrag och jag antar att detta är en normal siffra om man ej har andra inkomster.

 

Detta ger:

Total inkomst

69 200 + 1 100*12 = 82 400

 

Bostadskostnad (4 500 kr/månad 12 månader)

54 000 (mer än lånbeloppet från CSN (45 400 kr))

 

Kvar att leva på

28 400 kr

 

per månad (12)

2 366 kr

 

Och en student i Kista behöver månadskort i 10 månader, åtminstone:

600 kr/månad, 6000 kr/år

 

vilket ger kvar 22 400 kr (1 866 kr/månad)

 

För detta ska då mat, literatur och böcker inhandlas.

 

Fast, det flesta studenterna jobbar väl normalt sett lite under sommaren och kan därmed kanske lägga till några tusen till kassan.

 

Men, hur kan en ensam student klara av en hyra på 4 500 kr per månad, eller ens 4 000 kr? Utan att jobba extra?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-07-27 11:33:45 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip omöjligt, ja. Just nu försöker jag själv hitta ny bostad, där jag ska bo själv och vill helst inte ens komma upp i 3000 per månad. Dessutom kan jag inte få något bostadsbidrag eftersom jag jobbat under våren och försäkringskassan räknar inkomst över år och inte termin. Så även om jag jobbar lite extra är hyrorna på studentbostäder svåra att klara själv.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men, hur kan en ensam student klara av en hyra på 4 500 kr per månad, eller ens 4 000 kr?

Ansök om en korridorslägenhet på Lappkärrsberget (om du pluggar inne i stan iaf), de kostar mycket mindre och så har man mindre ju behov av månadskort, bara att transportera sig själv på en hoj. Dessutom bor du då ett stenkast från alla studentpubar på Uni =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som antytt är jag inte i behov av en studentbostad, det ovan bara en reflektion över situationen för studenter idag. De nybyggen som idag sker i Stockholm ger en hyra mellan 3 500 kr och 4 500 kr per månad, det är dessa lägenheter som gör att statistiken över lediga lägenheter i Stockholm nu kan vara lite skev. Det ska enligt uppgift gå ganska snabbt att få en studentlya om man bara är villig att dels bo en bit från campus och betala lite extra. Det finns tomma lägenheter som ingen verkar vilja ha. Därav SSSBs rabatt på hyran i vissa områden.

 

Korridorerna och lägenheterna som har några år på nacken, dessa är det desto svårare att få del av. Nu vet jag inte hur svårt det är, hur länge man måste köa. Kanske någon kan fylla i denna lucka hos mig? Har dock svårt att tro att kötiden är mindre än 6-8 månader, vilket kan vara en lång tid för en ny student.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Har dock svårt att tro att kötiden är mindre än 6-8 månader
Det är snarare det dubbla, åtminstone var det så för ett par år sedan. 6-8 månader var den tid jag fick vänta, men det var 10 år sedan och jag tror situationen förvärrats sedan dess.

 

vilket kan vara en lång tid för en ny student.

Jo, planerar man att studera i Stockholm så krävs det lite (mycket?) framförhållning vad gäller boendet.

 

Det var synd att det sket sig med bygget på Värtahamnen. SSSB hade köpt en gammal färja vars hytter skulle byggas om till lyor. Lät som ett skoj sätt att bo på. Dessväre sjönk åbäket på väg upp från Medelhavet och så var den sagan slut :thumbsdown: Bra idé dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessväre sjönk åbäket på väg upp från Medelhavet och så var den sagan slut

 

När skedde detta? Hörde enbart om ett förslag som fick tummen ned, inget där de verkligen beviljades ankring och allt annat som krävs. Verkar som om jag missat något.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
När skedde detta?

Minns inte, det var en FUO på SUS som berättade det för mig, fast kårstyrelsen ska man ta med en nypa salt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...