Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell Inspiron 8100 batteri?


QuackPack

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har köpt mig en Dell Inspiron 8100, och vill utöka batteritiden genom och koppla in ett extra batteri o dumpa dvd´n i datorn. Har sökt lite på E-bay och hittat eftermarknads batterier, på högra mHA än orginal, 4460 iställe för 3800.. och efterom de inte är dell orginal batterier så är dom SNUSKIGT mycket billigare alltså!

 

Dock vill jag inte jobba mig med att beställa från usa och moms o tullen och allt det, så jag undrar om det finns nåon sida eller företag i sverige som säljer andramärken på batterier till dell datorer som inte är orginal, dvs mycket billigare? :)

 

//Mvh Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jobbar på att kopple blyackumulator på 10 Ah(fritidsbatery från biltema 150 kr) till min lattitude l400. kan det vara nåt :) ?

 

jag kan säga senare hur projktet gått .

 

/Ö - experiment i all ära

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Projktet har blivit mycket lyckat hittils, jag ska gå o foto några bilder o sen posta.

 

EDIT: BIld, två biltema blyackumulatorer för 80 kr styck (12V 2x 4,5 Ah) , paralell kopplade och sen kopplade till en enkel biltema voltmätare, 50 kr(kopplad med knapp till batterierna så man kan trycka o kolla spänningen) . Sedan är att ihoptejpat i en klump, med två sladdar ur för att ladda och få ut ström. Klarade av att driva min L400 i ca 7 timmar varav 1 timme spelande (Drar 21 watt max) , 3 timmar långfilm och resten musik och övriga aktiviteter. (Kolla igenom PDF o skanna trådlösa nät mm)

 

Datorn dog tillslut helt plötlsigt när voltmätaren visade under 11 V.

Det borde fungera minst lika bra med större typer av batterier, men för mig duger 7 timmar bra. Det kompakta batteripacket väger lite över 3 KG.

 

 

Batteriet var inkopplad DIREKT "därbak" där det egnetligen skulle sitta en laddare på 19 V 2,8 A, för att det skulle fungerar var jag tvungen att plocka ut det interna batteriet i datorn (så att den INTE försöker ladda det ) Spänningen började på a 13 volt.

 

Datorn rapporterade genast att batteriet var bortaget, OCH att nätadaptern INTE var ansluten :)

 

Jag ska fixa lite bättre kontaker (för nuvarande är en sockerbit) och några megapixel bilder också.

 

 

 

 

 

 

För övrigt kan jag nämna att jag och en bekant fick fnatt o bestämde oss att bygga trådlösa antenner, vilket resulterade i två mycket bra fungerande "cantenna". Inte illa med en budget på 22 Kr. (Jag blev mycket förvånad med att se hur bra mycket bättre mottagning vi fick)

'

En burk annanas och en burk hundmat samt en bit anntenn kabel o några bra internet länkar.

 

 

Ursäkta om jag skriver lite osammanhängande, fråga gärna om det är nåt du undrar.

 

 

EDIT: Tat lungt med datorn din bara! Jag har bara testat att köra på batteriet en gång hittils, men mer tester kommer jag göra. Jag köpte min dator för 3000 kr, vilket nog är lite mindre än vad du köpte din för hoppas jag :)

 

 

/Ö - Experiment är roligt!

 

 

 

[bild bifogad 2005-07-31 22:57:56 av Erik Övelius]

[inlägget ändrat 2005-07-31 23:32:07 av Erik Övelius]

[inlägget ändrat 2005-07-31 23:50:11 av Erik Övelius]

734688_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hallå igen Erik igen! låter som en helt klart intressant grej att göra! jag kan dock inte se några bilder? har du lust / ork att maila dom till mig? peter@quackpack.se vore jätte tacksam! //Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...