Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp till val av serverkomponenter


kvant

Rekommendera Poster

Har tänkt bygga mig en server som jag har tänkt använda i mitt lokala nätverk som främst filserver/mailserver/lokal webbserver och kanske som "test" DNS server. Har monterat ihop datorer förr men har ingen större kunskap om vilka komponenter som kan vara lämpliga till det här ändamålet.

 

Vilket moderkort kan vara lämpligt till mig, kan tänka mig att lägga en 1500 - 1700 :- ,, vill helst använda mig av Pentium processor. SATA diskar ska väll användas och tänkte köra dem i någon form av RAID uppsättning och då förmodligen som speglade diskar i RAID nivå 1.

Vilka övriga tekniska specifikationer kan vara lämpliga att kolla efter?

 

Om jag nu ska köra RAID kan det då vara lämpligare att satsa på ett bra kontrollerkort ? Vilket kan då vara lämpligt?

 

Vill även få tag i ett bra chassi till det hela, och gärna då ett "riktigt" serverchassi , med tillhörande nätdel,,, och gärna hyfsad ljudnivå på grejorna eftersom den ska användas i hemmiljö. Hotswap hade kanske också varit en rolig grej till det hela :)

 

Nå vad har ni att säga om mina funderingar?

 

MvH Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även få tag i ett bra chassi till det hela, och gärna då ett "riktigt" serverchassi , med tillhörande nätdel,,, och gärna hyfsad ljudnivå på grejorna eftersom den ska användas i hemmiljö.

 

Du begär det omöjliga. Ett riktigt serverchassi har fläktar som låter ungefär som när en Boeing 747 lämnar startbanan. :)

 

Var du kan köpa det i lösa delar har jag inte koll på. För jobbets del köper jag alla servrar (och klienter) från Network, http://www.network.se

 

Hotswap kostar en slant extra, det går inte att komma ifrån. Där har Adaptec ett paket med kontrollkort och hotswapkassett som monteras i ett towerchassi. Det tar 4 SATA diskar i RAID 0, 1, 5 eller 10.

 

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010060032

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skall du bara "leka" med datorn så köp dig ett moderkort med socket 775 och en celeron processor... (Det blir billigast)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...