Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Norton Ghost 9.0

0.5mbit

Recommended Posts

Hej!

Det är så här att jag har gjort en drive image av C:/ med Norton ghost 9.0.

Och jag la den på min D:/

Men jag tycker det skulle vara säkrare och ha den på en dvd-rw skiva.

Någon som vet hur jag ska göra?

Använder mig av Nero burning rom.

Och om jag har fattat rätt så ska den där drive image av C:/ göra så jag slipper ta fram alla program, drivrutiner och ändra inställningar i xp?

Altså datorn återgår till det exatkta läget som den var vid när jag gjorde drive image?

Ha det:

Pontus...

Altså datorn återgår till det exatkta läget som den var vid när jag gjorde drive image?

Det stämmer.

Nu har du ju gjort en image redan, jag vet inte om den går att föra över till DVD/CD på ett smärtfritt sätt så att man bara kan starta med skivan och allt förs över till HD. Men i Ghost finns ju alternativet att göra en image direkt till en DVD (eller CD om du föredrar det). Den skivan blir då startbar med rätt inställningar så att Ghost startas när datorn startas. Då startar man bara datorn med skivan i och sen väljer man i ghost vart man vill lägga imagen och allt är som förut.

Pentti H skrev:

....jag vet inte om den går att föra över till DVD/CD på ett smärtfritt sätt så att man bara kan starta med skivan och allt förs över till HD. Men i Ghost finns ju alternativet att göra en image direkt till en DVD (eller CD om du föredrar det). Den skivan blir då startbar med rätt inställningar så att Ghost startas när datorn startas.

Det går tyvär inte att föra över en image från hårddisken till en DVD-RW med ett brännarprogram. Då klagar Ghost att imagen inte är gjord med Ghost.

Att välja att lägga imagen direkt på en DVD-RW i Ghost är inget problem, men den blir inte startbar. Utan vill man återställa från den, så får man starta Ghost och välja att man vill hämta imagen från DVD-RW:n. Det funkar bra.

Detta är mina erfarenheter med Ghost 9.

Jag är också intresserad hur man gör en egen bootbar DVD med imagen med Ghost 9.

Med tidigare Ghost-versioner (2003) var det inget problem att göra egna bootbara DVD:s ( //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=602727 ).

Att välja att lägga imagen direkt på en DVD-RW i Ghost är inget problem, men den blir inte startbar. Utan vill man återställa från den, så får man starta Ghost och välja att man vill hämta imagen från DVD-RW:n. Det funkar bra.

Detta är mina erfarenheter med Ghost 9.

Jag är också intresserad hur man gör en egen bootbar DVD med imagen med Ghost 9.

Jag har i inte använt Ghost sen version 5 så jag trodde att fyra versioner senare så hade man kommit såpass långt att den kunde skapa en startbar DVD samtidigt som man bränner DVD´n, det har man ju i andra liknande program (Nero Backitup t.ex. som jag använder.:thumbsup: ) men tydligen inte :/

Då, med version 5 vill jag minnas att jag först fick göra en CD startbar med Nero som kopierade en vanlig startdiskett till CD´n och gjorde den startbar och sen fick man göra en image med Ghost till den skivan.

[inlägget ändrat 2005-07-27 06:48:38 av Pentti H]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...