Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför kan jag inte ladda upp filer?


Prometeus

Rekommendera Poster

Jag försöker ladda upp musikfiler på en websida (www.myspace.com).

 

Den första gick bra och angavs vara 65, någonting kilobyte stor. Sedan försökte jag ladda upp en på 4, 85 resp. 9,87 MEGA byte men det gick inte. Beror det på storleken?

 

Dessa med storlek på mega byte har jag kopierat från en annan sida (www.mela.se/sb) en kille där hjälpte mig lägga upp dem och göra om dem från wav (antar jag) filer till mp3. De verkade ju inte förstora för den websidan i alla fall.

 

 

Alla är mina låtar, och jag fattar inte varför filerna är så olika stora. Ingen av dem är inspelade med flera kanaler, utan bara en. (tror jag i alla fall) däremot är de processade med pålagt eko, etc. det var inte jag som spelada in eller processade, så jag vet inte exakt vad de personerna har gjort/vilken utrusning de hade eller varför filerna är så olika stora.

 

Finns det något sätt för mig att göra filerna mindre, så jag kan ladda upp dem? Eller vad beror det på att det inte går att ladda upp?

 

[bild bifogad 2005-07-26 12:32:44 av Miss Sophie]

733098_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha med storleken på filen att göra, det står visserligen inget om storlek på ljudfil (vad jag kunde hitta) men storleken på bild filer är begränsade till max 600kb.

 

Troligen ligger filbegränsningen oavsett typ av fil på 600kb.

 

FAQ sida ifrån Myspace.com "make sure the filename is less than 600k."

http://viewmorepics.myspace.com/misc/faq.cfm?question=4

 

Du har säkert dessutom ett begränsat utrymme för hur mycke totalt du kan ladda upp på din sida, har inte grävt så mycket så jag hittat storleken på ditt utrymme men det borde framgå i vilkoren någonstans eller också får du maila dom och fråga?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst fattar jag att det kanske måste vara för att filerna är för stora. Men det jag undrar är hur jag skulle kunna göra filerna mindre, samt VARFÖR filstorleken skiljer sig så mycket från den första filen jag laddade upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har att göra med kompressionen. Desto bättre kvalitet desto större fil.

En fil på 65 KB innehåller inte mycket av värde såvida inte kvaliten är väldigt låg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Jag ringde och störde ett mellanting mellan en professionell kontakt och en bekant och fick svar på min fråga.

 

Om någon annan undrar: på www.download.com kan man ladda ned ett program som heter CDEX som konverterar vawfiler till mp3.

 

När man konverterar kan man välja hur hög samplingshastighet (alltså hur stor) filen blir. Men det verkar vara en hel vetenskap det där med storlek och samplingshastigheten...

 

"En fil på 65 KB innehåller inte mycket av värde såvida inte kvaliten är väldigt låg." ?

 

Det där får du nog förklara lite bättre. Kvaliten på vad?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte det där med MP3 osv. så jag är inte rätt person att svara men som jag har förstått det så ju högre samplingsfrekvens man har ju större blir filen och det beror då på att all data inte finns med i en MP3 utan det som saknas, bitarna emellan samplingen är en beräknad kopia av vad som borde vara där och ju lägre samplingsfrekvens desto mindre av 'orginal' ljudet ligger med i filen, resten är en matematisk beräkning.

 

På så vis kan man hålla ner storleken på filen men med en viss kvalitets skillnad ifrån orginalet.

 

Lite av detta kan du läsa här http://www.lordpercy.com/mp3_explained.htm

 

Men som sagt inte mitt område jag svarade bara på frågan

Den första gick bra och angavs vara 65, någonting kilobyte stor. Sedan försökte jag ladda upp en på 4, 85 resp. 9,87 MEGA byte men det gick inte. Beror det på storleken?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följetongen om Miss Sophie som måste konvertera filer går vidare.

 

Har laddat ned ett program från www.download.com för att kunna rippa och konvertera CDfiler. Programmet (som heter CDex) är nu installerat på min dator, men varenda gång jag klickar på programmets ikon släcks hela datorn ner.

 

Antar att det beror på att programmet är för stort för min C-drive.

 

Hur skall jag kunna köra programmet?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har laddat ned ett program från www.download.com för att kunna rippa och konvertera CDfiler. Programmet (som heter CDex) är nu installerat på min dator, men varenda gång jag klickar på programmets ikon släcks hela datorn ner.

 

Antar att det beror på att programmet är för stort för min C-drive.

 

Hur skall jag kunna köra programmet?

 

Hur menar du med att "datorn släcks ned"?

 

Det brukar komma upp någon form av dialogruta som talar om för lite diskutrymme i så fall. Mysko fel du fått.

 

Rensa upp så att programmet får plats.

 

Hämta hem det härifrån istället och testa:

http://www.audiolaunch.com/rippers/cdex.shtml

...du har kanske fått med en massa skräp i programmet adwares och annat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på skärmen efter den släkts ned:

 

"Ett allvarligt undantag OE inträffade på 0028;c181D369 i VDX APIX (03) + 00000 E36. Aktuellt program kommer att avslutas. Tryck på valfri tangent för att avsluta..." etc.

 

Innuti själva programmet (när jag går in och kollar i programappen utan att öppna det) i "read me" står det också så här:

 

"CDex is using the Adaptec's ASPI library

Manager to communicate with the CD-ROM device, So make sure

that you have installed the proper ASPI drivers".

 

Jag vet inte vad "den rätta ASPI drivern" innebär eller om jag har det eller ej. Hur vet man det? Kan man ladda ned det någonstans?

 

Tack för tipset om neddladdning av CDEx på det andra stället. Jag provar med att deleta det här programmet och ladda ned det igen på det ställe du tipsade om i stället så länge....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]står det också så här:

"CDex is using the Adaptec's ASPI library

Manager to communicate with the CD-ROM device, So make sure

that you have installed the proper ASPI drivers".

http://cdexos.sourceforge.net/boards/index.php?showtopic=168

 

Kan man ladda ned det någonstans?
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.jsp?cat=/Product/ASPI-4.70&filekey=aspi_471a2.exe&sess=no

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaret. Hade lite svårt att fatta eftersom du bara skrivit in citat från mitt mail och länkar och ingen förklaring. Länken efter första citatet tex, vad vad var det? Andra länken gissar jag är var man kan ladda ned det där "ASPI"- något . Vad är det för något egentligen? (är det något som finns på de flesta datorer och som jag kanske redan har, eller är det något alldeles speciellt, och vad är det för något i sådana fall?).

 

Jag har en GigaByte ledigt på min c-drive, så det är nog inte brist på minne som är problemet.

 

Det stod i help-me att man installerade programmet genom att öppna zipfilen. Klickade på den och sedan på att jag ville öppna den med winzip.

 

Då kom en grå ruta upp med namnet på var filen låg. När jag klickade på "add" så gick inte det. Då jag klickade på "help" stod det så här:

 

" This dialog box is displayed if a filename is invalid or if WinZip® was unable to open the specified archive or read the archive folder. It is possible that the file is not an archive or does not exist. Alternately, it is possible that the archive has been corrupted. Other reasons for this error include insufficient memory and disk errors while reading the archive".

 

Namnet på arkivet är: C:\Program\CDex_150\. Det är där jag lagt den.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag visserligen inte Winzip, men Add brukar vara att lägga till något i zip-filen. Jag skulle tro att du vill packa upp zip-filen, vilket brukar heta något med Extract eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt olika sätt att öppna filen med winzip, men det står att det inte är ett "valid directory" och att jag måste pröva att ladda ned filen igen....

 

Jag vet inte exakt hur man extraherar filer med winzip, men försöker på olika sätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Miss Sophie skrev:

Jag har försökt olika sätt att öppna filen med winzip, men det står att det inte är ett "valid directory" och att jag måste pröva att ladda ned filen igen....

 

Jag vet inte exakt hur man extraherar filer med winzip, men försöker på olika sätt...

 

Tack för poäng! :-)

 

Skapa en mapp och högerklicka på zipfilen, som du kopierar in i mappen du skapat. Välj "Extract here..." och nu kommer den att packas upp i mappen.

 

En mapp är alltid säkrast att skapa och packa upp i, för att annars kan du få hela skrivbordet fullt av system - och programfiler som tillhör programmet. Lite onödigt jobb att sitta och rensa skrivbordet senare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

det verkar ha skapats en mapp av sig själv när jag laddade ned. Mappen heter Cdex och sökvägen heter visst: c:/program/CDex_150.

 

i denna mapp ligger en mapp som heter lang, en som heter plugins

en ekon "CDex.exe, manifest, read me etc etc. Antar allt detta hör till programmet? Jag känner mig osäker om programmet är upppakatt eller ej men det kan det kanske inte va, eftersom det inte går att köra det. En fil ser ut att ha nått med winzipp att göra för den har en logo som går igen på winzip. Den heter CDex.cnt. är det alltså den jag skall "packa upp"?

 

Måste den ligga i en separat mapp? Jag skapade en ny mapp som du sade, sen försökte jag både dubbelklicka på den, eller dra in den i mappen. (Du skrev "kopiera in" i mappen, vad menas?) Visst kan man dra den till den nya mappen men då händer inget. Högerklickar man på filen kommer ju upp en lista med en mängd saker man kan göra, vad skall jag välja?

 

Det längsta jag har kommit till att förstå något om själva zippprogrammet är att jag får upp wizarden. Men filen CDex.cnt finns inte med bland filerna som man kan öppna där. Har nån förresten nån förklaring till vad zipprogrammet egentligen gör? Packar upp komprimerade filer, så mycker förstår jag, men det står ju även att man skapar filer och "directories med programmet, varför då? Fattar nada, noll.

 

; )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting av detta nedan. Och jag hade haft typ 4,8 i medel i skolan om jag inte skolkat från gympan. Inte för att betygen säger nått om intelligensen, men jag kan ju inte vara helt super korkad i all fall...

 

 

How to install CDex.

 

Important:

 

CDex needs ASPI drivers to work properly; you should have installed this on your system, because otherwise you cannot use the extracting of CD-ROM tracks. /OK. Jag fattar det. Har laddat ner nått sånt.../ undras just om det spelar nån roll var det ligger?

 

Installing CDex (when you downloaded the ZIP file) is straightforward and easy. In order to install CDex, open the file Zip file /// Hur skall man veta vilket som är "the file Zip file" då? with a utility like WinZip and extract the file to whatever directory you like (e.g. c:\Program Files\CDex). Once it has extracted, close WinZip, open a Windows Explorer window and select the directory where CDex is installed.//....Que? Trodde filerna i "zipfile" was själva programmet?// Just double-click on the CDex.exe file to run it. That's all! // vad är CDex.exe då? och vad menar de med detta? Att man alltid skall klicka på det där vad det nu är för att starta progrmammet..? //Optionally you can create a shortcut to CDex -- but if you do, make sure though that you set "Start In" field to the directory where you have installed CDex.

 

Even easier is the installation from the CDexSetup.exe file. // vad är CDexSetup.exe file? Vad är det för fil, och vad är det de försöker säga här, att det finns ett alternativt sätt att öppna zipfilen? Eller är det ytterligare en manöver som också måste göras?

 

Just double click on the CDexSetup.exe file, and the setup wizard will guide you through the installation process.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör "miss Sophie" win98 eller 95??

 

-I 98 fick jag också en massa "fel", men det var ju ett bra tag sedan..

I XP så funkar det jättebra! (Även i win 98)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kör win98, vet ej men tror inte det är nåra fel. Har bara inte fattat hur man använder winzipp och hur man installerar programmet.

 

Finns det ingen som kan förklara på pedagogisk svenska för en normalbegåvad men tämligen dataokunnig person hur man gör?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara inte fattat hur man använder winzipp och hur man installerar programmet.

Finns det ingen som kan förklara på pedagogisk svenska för en normalbegåvad men tämligen dataokunnig person hur man gör?

 

Nåja jag kan göra ett försök.

 

Installation.

När du laddar ner programmet WinZip ifrån http://www.winzip.com/ så klickar du på knappen "Download" i fönstret för WinZip 9.0.

Du kommer då till en ny vy där klickar du på knappen "Download evaluation".

 

Nästa vy kan du välja varifrån du vill hämta installationsfilen, Download.com eller WinZip computing Incdet, spelar ingen roll var du väljer att tanka ifrån men enklast är nog ifrån WinZip Computing Inc.

 

Tryck på knappen "Download WinZip 9.0 SR-1 Now". och välj "Save" välj var du vill spara ner filen, bäst tycker jag att ordna alla sådana nerladdningar till en plats så man har ordning på sina nerladdade program så skapa en mapp i "Mina Dokument" som du kan kalla för "Downloaded Programs" och i den mappen skapar du en ny mapp du döper till WinZip, när du sedan hittar ett nytt program du vill tanka ner så har du en färdig mapp att lägga den i och bara skapar en ny mapp med namnet på det programmet, på så vis har du ordning ibland dina nerladdade program och vet vad dom hör till.

 

Hursom.. filen du får hem heter winzip90.exe, du bläddrar fram till den platsen där du la filen och dubbelklickar på den så startar ett installationsprogram för WinZip bara att följa instruktionerna så installeras programmet.

 

Det är en trial version som du får använda i 21 dagar innan du måste köpa programmet även om det fungerar ändå efter det, men då bryter du emot avtalet du måste godkänna vid installationen.

 

Programmet är inte så dyrt $29US och det är ett praktiskt program att använda och du kommer få nytta av det även i framtiden.

 

När programmet väl är installerat så behöver du bara klicka på en Zipfil så startar WinZip automatiskt och du kan börja zippa upp filer.

 

Hur man använder WinZip.

När du använder programmet så kan du starta uppzippningen på olika sätt, vanligast är att bara dubbelklicka på en zipfil så startar programmet du får då trycka på knappen "I agree" för att bekräfta att du godkänner avtalet, detta moment slipper du efter det att du köpt och registrerat programmet.

 

Du får då upp en lista över filen/filerna som ingår i zipfilen, om du bara vill zippa upp en eller ett par av filerna i zipfilen så markerar du den/dom och trycker på knappen "Extract" och bläddrar fram till platsen du vill placera filen/filerna.

 

Ett annat sätt är att först öppna programmet WinZip och sedan trycka på knappen "Open" och bläddra fram till platsen där den zippade filen finns och åter igen trycka på "Extract" för att zippa upp filen/filerna.

 

Svårare är det inte, du kan dra och släppa filerna över programikonen för samma resultat, du kan välja att markera filen högerklicka och välja "extract to".

 

Vill du skapa en Zipfil så markerar du bara filerna/mapparna som skall ingå högerlkickar och väljer Add to Zip så skapas en Zipfil med det innehållet vilket gör det lättare att maila.

 

Skulle du komma på att du saknar en fil i din Zipfil som du inte fick med när du skapade zipfilen så drar du bara den filen till din Zipfil så adderas den automatiskt till samma zipfil.

 

Hoppas du förstod min beskrivning, jag försökte vara så tydlig jag kunde.

:)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaret. Jag valde att lägga den zippade filen i samma mapp som programmet CDex som jag laddat ned hamnat i. Alltså i samma mapp där Zipfilen låg från börja.

 

Nu har jag i denna mapp (förutom endel andra saker som också verkar höra till programmet CDex ) en fil som heter CDex.zip och en som heter CDex.cnt. Jag har även fil som ser ut som en byrolåda och heter Winzip32.exe.

 

Vilken är filen som jag extraherat? Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte riktigt med så jag måste kolla först..

 

Du har en fil som heter Winzip32.exe?

Det är en äldre version av programmet Winzip, den filen jag hänvisade till bör heta winzip90.exe den hittar du om du följer länken i mitt förra inlägg.

 

Winzip32, om du nu vill använda den istället, fungerar visserligen men det var ett tag sedan jag installerade den versionen, men jag har för mig att du dubbelklickar på ikonen och får upp en ruta med flera val, bland annat unzip som jag tror står överst, du får då manuellt skriva in i textrutan vid sidan vart du vill lägga dom uppackade filerna eller komma ihåg vad det står för sökväg så du hittar filerna som packas upp.

 

Sedan får du gå dit filerna packades upp för att göra själva installationen, det bör vara en fil som ser ut som en 'byrå i en tving' som är själva installationsfilen.

 

Eller har jag missuppfattat frågan?

Har du redan installerat WinZip och undrar över vilken fil du skall packa upp för att få tag på ASPI drivaren cluster hänvisade till?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ja, winzip fanns redan på min dator. (förhoppningsvis rätt installerat av en annan person än mig).

 

Jag har laddat ned CDex och jag vill kunna använda detta program för att rippa nåra låtar och göra om till mp3.

 

Jag har även laddat ned ASPI drivern som Cluster hänvisade till. Detta för att det står i CDexs info att man bör ha en sådan.

 

Jag följde din förklaring till hur man extraherar en fil med winzip steg för steg. Platsen jag valde att lägga filen jag ville extrahera var i samma mapp där filerna i programmet CDex hamnade från början.

 

Nu har jag i denna mapp (förutom endel andra saker som också verkar höra till programmet CDex ) en fil som heter CDex.zip och en som heter CDex.cnt. Jag har även fil som ser ut som en byrolåda och heter Winzip32.exe.

 

Jag undrar alltså vilken fil som är den öppnade/zippade filen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en zippad fil i det just nedladdade CDex som jag vill kunna extrahera. Detta för att kunna använda mig av det programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har tittat lite på länkarna som Cluster hänvisade till, jag har själv inte hållit på med CDex så jag tittar bara på vad han länkat till.

Kanske Cluster finns online och kan rätta mig om jag har fel här...

 

Filen bör heta aspi_471a2.exe som du får hem ifrån hans länk, av vad jag kan se på filen (vill inte köra den eftersom jag inte har behov av den i mitt system) så är det en färdig drivrutinsfil som inte skall extraheras eller packas upp?

 

Om du dubbelklickar på den filen så skall den installera sig själv.

 

Har du fått hem rätt fil?

 

Jag kollade med Winzip vad filen aspi_471a2.exe innehåller och om du packar upp den så ligger det en fil där som heter aspiinst.exe och är den filen du annars bör köra för att installera ASPI drivaren.

Bifogar en bild på vad aspi_471a2.exe innehåller i WinZip vyn.

 

Enligt Cluster så är det just drivrutinen för ASPI du behöver så dom andra filerna du hänvisar till verkar inte höra till det du vill köra.

 

Filen aspi_471a2.exe är på 510kb så om du inte har den så kan jag maila över den till din telia adress om du vill, i annat fall följ Clusters länk och ta hem den själv.

Tunna/

 

 

[bild bifogad 2005-08-06 22:45:35 av Tunna]

736472_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...