Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ÄEBT


Lars2W2

Rekommendera Poster

(Ännu en biltråd alltså) Så här:

 

Vi åkte fem pers med packning från 08- till 0522-regionen, styvt 40 mil för ett par veckor sen när det var närmare 30 än 25 enligt biltermometern. Jag höll ca 10 över fartgränserna och tog det lugnt med omkörnngar och annat bränsleslukande. Döm om min förvåning när datorn på den treåriga Scenicen meddelade en förbrukning på 0.74 liter milen. Det borde ha varit en deciliter mindre, baserat på vad jag vet om dess förbrukning på landsväg. Nåväl.

 

Hemresan, exakt samma väg tillbaka, blev lite ryckigare pga tätare trafik med Fartgränsfascister och annat otyg men ändå mer ekonomisk än utresan: 0.68 liter milen. Mer än en halv deciliter mindre. Vad stod på? Jo, det var ju bara 20 grader varmt då. Luftkonditioneringen hade åtskilligt mindre att göra än på utresan.

 

Lärdom: är du snål, stänger du av AC-n när det är varmt ute (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var en rejäl skillnad. Kan du konfirmera denna genom en manuell beräkning av tankade mängd soppa så är den mer säker. Bilarnas egna uppmätning baseras ej på en verklig uppmätt mängd utan på ett teoretiskt värde av använd bensin. Mellan det verkliga värdet och det beräknade kan det skilja en hel del.

 

Men visst, kyla är inte gratis på sommaren.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AC drar en del. Cirka 1 deciliter/milen när det är varmt. (Själv anser jag att det är värt pengarna!)

 

En bil (vilken somhelst) kan dra "hälften" eller "dubbelt", beroende på hur man kör:

 

Min flickvän och jag kör EXAKT samma bil, servad av undertecknad bättre än vad märkesverkstaden gör... Jag "trycker inte alls på gasen", min flickvän gasar hårt, och bromsar sedan i "onödan". När jag kör drar SAAB:en på långresor 0,75 i medel, som min 0,65, som max 1,1. (1,1 vid stadstrafik under rusnng). Flickvännen lyckas aldrig komma under 1 liter/milen, inte ens på motorväg. OKEJ: Jag gillar att hon är "het på gröten", men kanske inte som chaufför!.. ;-)

 

Själv är jag närsynt, men kan se 1000 meter (plus!) innan en kö/rödljus på "landet" och ännu bättre på stan. Ser jag att det är "stopp" därframme, gasar jag inte, utan låter bilen "rulla"...

 

"Ecodriving" heter det visst det jag håller på med.. Visste inte det förrän några år sedan då "kurser börjades i ECO-driving"..

 

Hursomhelst, det är mer ekonomiskt att låta flickvännen slösa lite bensin, än att ta henne till krogen!!! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dom som har möjlighet att se Discovery går det intressanta programmet "Mythbusters" (med det betydligt lamare namnet "Sanning eller myt" på svenska) i stort sett varje kväll. Två ingenjörer(?) utforskar mycket handgripligt myter som "Kan en gnista från en mobiltelefon spränga en bensinstation?" och liknande.

 

Häromveckan testade dom frågeställningen vad som är mest ekonomiskt, att köra med nervevade rutor eller använda AC. I första försöket användes just bilens egen beräkning och visade då i stort sett ingen skillnad alls. En teori var att det ökade vinddraget från de öppna rutorna kompenserade för den minskade bränsleåtgången, men det framkom också att bilens egen beräkning inte var helt tillförlitlig. I en andra omgång tankades två identiska bilar med exakt lika mycket bensin och fick sedan köra varv efter varv på banan (konstant hastiget) tills de dog. Skillnaden blev då avsevärd och bilen som inte använde AC rullade betydligt längre.

 

Efter min första sommar som ägare till en AC-utrustad bil betalar jag dock lätt 1kr/mil för lite svalka när det är 30 grader ute.

 

/Johan

 

Länk till MythBusters: http://dsc.discovery.com/fansites/mythbusters/mythbusters.html

[inlägget ändrat 2005-07-26 08:43:17 av Pejo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här bilen verkar ha en god dator. Det första jag gjorde när jag köpte den var just att verifiera datorn med tankade liter under några månader. Förbrukningen på displayen stämde alltid med vad jag tankade, eller hur man nu beskriver saken.

 

Att AC (egentligen ACC i det här fallet) drar soppa visste jag förstås, men inte hade jag insett att yttertempen betydde så mycket som den tydligen gör.

 

Tyvärr lär min omgivning nog inte tillåta oss en långtur med AC-n frånslagen, men 0.6 bör väl i så fall inte vara omöjligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...