Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win386.swp - 60 MB!!

PerErik Måhl1

Recommended Posts

PerErik Måhl1

Tjaba! Jag har en fil som ligger i C:\ som heter Win386.swp. Jag undrar vad den är till för eftersom den tar upp ganska mycket plats. Nån som vet vad den är till för?

Det är windows växlingsfil. Dvs. Det virtuella minnet.

Om du har 64mb eller mer så ställ in datorn så att den fungerar som nätverksserver. Då minskar swapfilens storlek och du får en snabbare dator. Iallafall upplevs den så eftersom den ine använder hårddiskens virtuella minne lika mycket, utan datorn utnyttjar RAM minnet desto mer.

Högerklicka på Den här datorn/egenskaper/prestanda/filsystem, där väljer du nätverkserver.

• 2 weeks later...

Som lite mer generell info så kan man även tillägga att i NT så heter denna fil pagefile.sys. Det är rekommenderat att man ställer in storleken på denna fil till samma värde som mängden RAM det sitter i datorn.

Carlos Cadalso

"Det är rekommenderat att man ställer in storleken på denna fil till samma värde som mängden RAM det sitter i datorn."

Plus 12 MB

Quicksilver

Tror inte riktigt på såna generaliseringar...

Så vitt jag vet ska man sätta sig ner och använda datorn på det sätt man normalt gör och sedan gå in i Aktivitetshanteraren och kolla topp-värdet.

Sedan är det bara att justera det virtuella minnet efter det.

Det är iofs möjligt att RAM+12 MB är en lämplig minimigräns?!

I den här burken är det 256 MB RAM och pagefile.sys är på 512 MB...

Ett tips kan vara att splitta pagefile.sys över flera fysiska diskar (inte partitioner) för då blir det aningen snabbare.

[inlägget ändrat 2000-07-07 12:15:56 av Quicksilver SWA]

Jag har alltid ställt in pagefilen = RAM + 10-20 mb, men skulle gärna vilja veta mer om hur den kan optimeras ytterliggare.

I en server som vi hade så fick pagefilen ligga separat på 2 speglade diskar och då märktes en markant förbättring.

Jag testade ett litet program som skulle optimera RAM minnes användningen, men jag märkte då ingen större skillnad. Är det nån som vet nått mer om det??

/Johan

Hans Pedersen

Det kan vara lite opraktiskt att ha en för liten statisk swapfil, det är då väldigt lätt hänt att man råkar ut för meddelanden som 'Detta program har utfört en förbjuden åtgärd...', när minnet tar slut dödar windows nämligen det program som tar den sista biten = antagligen det som man jobbar med...

Min arbetsdator är något seg, vilket till en del beror på att jag har en ganska stor Pagefile, men detta har jag för att vara säker på att minnet alltid ska räcka till.

Ett tips om hur man snabbar upp Swapfilen är att man flyttar den från den partitionen som den finns på (det rekommenderas då att man har minst 2 sånna...;) sedan defragmenterar man hårdisken som den ska finnas på, därefter flyttar man tillbaka den, MED en statisk storlek (dvs min- och maxstorlek är det samma), då har man helt plötsligt en ofragementerad swapfil. Ju tommare hårdisken med swapfilen är desto bättre, eftersom en HDD är snabbare i de yttersta spåren.

Typ...

Hans:P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...