Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger av sig själv


Guran

Rekommendera Poster

Datorn spökar, den stänger av sig själv helt plötsligt och ibland startar den om av sig själv o ibland inte. Vad händer? Jo just det, det är win XP som operativ. Någon som har förklaring?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn startar om sig kan bero på en dålig drivrutin eller ett program som gör något elakt och får operativsystemet att krascha. En sak jag skulle testa om jag vore du är följande..

 

Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet. Välj Egenskaper. Klicka på fliken Avancerat och sen på knappen Inställningar under Start och återställning. I nedre halvan av fönstret finns en underkategori som heter Systemfel. Här har jag bockat i 1:a och 2:a alternativet och bockat ur det tredje. Om någon mjukvara nu orsakar omstarten kommer du förhoppningsvis få en blåskärm med ett kryptiskt felmeddelande som ger dig några ledtrådar. Sen kan du starta om datorn när du själv vill.

 

Allt detta under förutsättning att det är ett mjukvarufel förstås. Om det är hårdvaran som spökar är det bara att börja juckla med kablarna och strippa datorn på delar för att med uteslutningsmetoden ta reda på vilken del som inte funkar. Har du överklockat processorn? Vet du de ungefärliga temperaturerna i din dator?

 

Edit: Jag förutsätter att du redan virusscannat datorn. Fler frågor.. Sker omstarterna och avstängningarna helt oregelbundet eller enligt något mönster, när du kör ett visst program, under hög belastning, etc?

[inlägget ändrat 2005-07-23 18:03:42 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Får se om det hjälper. Jag har inte överklockat eller trimmat, kör helt omixtrat. Avstängning tycks ske slumpartat men kanske i samband med att jag har öppet e-postprogrammet (outlook) om nu detta är ett sammanhang! Jag har scannat med Norton, Adaware o med Telias virusskydd och detta har inte visat något. Hittar dom spioner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad-aware är ett antispionprogram, ett annat sådant är Spybot Search & Destroy.Datorns beteende är dock inte det vanliga när man har drabbats av spionprogram.

 

Du kan titta i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) för en tidpunkt när datorn stänger av sig och se om det har kommit in något då. I så fall kan man använda Källa (source) och Händelse id (event id) för att söka mer info på internet.

 

Avstängningar utan omstarter kan bero på värmeproblem. Öppna din dator och se efter om det är mycket damm i den, rensa bort i så fall från fläktar och in- och utsug (med 220V-urdragen). Starta datorn och se efter att alla fläktar snurrar som de ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...