Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

6600GT problem


hmodin

Rekommendera Poster

Men det är definitivt ett temperatur som är onormal och kommer att skada kretsarna på kortet. Kretsar är normalt bara godkända för upp till 70 grader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmodin har du installerat ExpertTool för ditt Gainward-kort? Det programmet reglerar grafikkortets fläkthastighet dynamiskt beroende på belastning. Har själv ett Gainward och jag hör tydligt hur fläkten ökar farten då jag spelar.

 

Senaste ExpertTool tankas här (direktlänk, klicka och du börjar tanka):

http://www.gainward.de/drivers/XPRTOOL332.zip

 

Begär också att Gainward mejlar dig en uppdaterad grafikbios:

http://www.gainward.de/bios/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har senaste varianten av EXPERTool installerat, men jag kan inte höra någon skillnad på fläkten beroende på vad jag gör. Den låter lika lite hela tiden. Och ja jag har kollat att den snurrar.....

 

 

Om jag klickar på display properties i expertool och sedan på inställningar

sedan avancerat och sen på fliken Geforce 6600GT och sedan på

temperature settings så står där i en liten ruta "Core slowdown threshold

Degrees 145 C".

Innebär detta att kortet är inställt på att sakta ner först vid 145 grader C?

Dvs att nvidia anser att kortet klarar denna temperatur.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem är uppenbarligen temperaturen,

 

Antingen skaffar du bättre fläkter, eller ser till att kylflänsen verkligen sitter ordentligt mot GPU:n.

 

 

Antingen det eller att du skickar tillbaka kortet,

 

Eftersom du kör med kortet till och med nedklockat så är det väl aktuellt att dumpa alla tankar om mjukvarufel?

 

 

Ta känn med handen på kortet, det kan vara farligt men det brukar jag göra. (om dina fingrar blir flådda är det för varmt :) )

 

 

 

Sen tror jag faktiskt inte att du borde använda kortet tills du är säker på att få ner temperaturen, om de temperaturer du sa stämmer.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så står där i en liten ruta "Core slowdown threshold

Degrees 145 C".

 

Med den svenska Forceware står där i stället "Processorns långsamma tröskelvärde". Tröskelvärdet är den temp vid vilken spänningen till GPU:n sänks för att klara livet på den. Och det är antagligen vad som inträffat på din dator då Far Cry hängt sig efter fem minuters spelande. Min egen fläkt snurrar långsamt och tyst vid detta 2D-läge i Eforum och tempen ligger på 59C. Var default-tröskelvärdet ska ligga är det grafikbiosen som talar om men tempen 145C verkar omrimligt högt för ditt 6600GT?! Vad händer om du testar trycka knappen "Återställ standardvärden" på den sidan? För min svågers 6800GT GS står där, som jag har för mig, 120C och för mitt eget 6800Ultra GS inte högre än 115C.

 

Har nyligen reparerat (ominstallerat) Win XP för svågern två ggr under kort tid, innan jag kom på att en av hans hårddiskar var tvungen att skickas in för garantibyte, men i alla fall... efter båda ominstallationerna så hade ExpertTool knasat ur helt och hållet för honom och behövde installeras om även det. Klockorna för både GPU och minne valdes som default till helt idiotiska värden... eller vad sägs om 66MHz för hans minne som egentligen ska ligga på 1100MHz (vid Enhanced mode)?? :) Kanske även din ExpertTool behöver installeras om?

 

Om du högerklickar på ExpertTool-ikonen och väljer Performance => Fan Speed Control, så vad har du för val där? Själv har jag alltid haft alternativet "Dynamic Speed" ikryssat...

 

Eftersom infon om det långsamma tröskelvärdet ligger i grafikbiosen så kanske du borde, som jag föreslog förut, begära en uppdaterad sådan av Gainward. Svågerns Gainward 6800GT GS kunde ibland ge upphov till liksom utsträckta polygoner med helt felaktiga färger över hela bilden – bildfel som faktiskt kan uppstå vid för hög temp – men efter att jag uppdaterade bios i det kortet så försvann problemet helt(!)

 

Man får väl hoppas att ditt kort inte är trasigt i alla fall..! Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag trycker på "Restore defaults" så ändras inte tröskelvärdet. 145 grader C står kvar. Jag försökte skriva in ett lägre värde men det går inte.

jag har installerat om expertool men det är ingen skillnad.

 

När jag installerade kortet så ändrades typsnittet på ikonerma på skrivbordet och även i IE. Mycket irriterande, hur ändrar jag tillbaks det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar RN:s förslag att göra en ominstallation av ExpertTool. Jag tycker du skall börja med att göra en total bortrensning av kortets drivrutiner (t ex genom att köra DriverCleaner som du hittar här http://www.drivercleaner.net/) samt ta bort ExpertTool.

 

Som standard har jag 127C som tröskelvärde. Lite mer information kan du hitta här http://forum.gainward.se/

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...