Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

6600GT problem


hmodin

Rekommendera Poster

Jag har just köpt ett Gainward Geforce 6600GT 256 MB kort , AGP.

När jag spelar Farcry så är allt bra i ca 5 minuter sedan börjar stora pixlar

komma på skärmen, några sekunder senare är det fullt med pixlar och sedan hänger sig datorn.

Om jag trycker på autodetect på grafikinställningarna, så ställer farcry in alla inställningar på low.

 

Jag har testat att köra Farcry på very high och det flyter på riktigt bra i 5 minuter sedan kommer pixlarna farande över skärmen....

 

Har testat på GTA SA och även där är det samma sak.

 

Grafikkortets och moderkortets drivrutiner är uppdaterade, men ingen bios är uppdaterad.

 

Kan det vara ett temperaturproblem?

Kortets temperatur är uppe i 75 grader bara av att jag surfar på nätet.

 

Min dator:

AMD athlon 2500+

1.5 Gb RAM

Chaintech 7NJL1 nForce2

Seagate 120 gb

300w nätaggregat

en stor fläkt på baksidan

 

Henrik

 

[inlägget ändrat 2005-07-23 14:31:12 av hmodin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter märkligt.

 

Du har för svagt nätaggregat. 300W är verkligen i det lägsta laget. Du borde i vilket fall byta till minst 350W. Det kan vara så att kylningen inte riktigt orkar eller att kortet helt enkelt inte få tillräckligt med ström så att det beter sig helt konstigt. Ett schyst agg behöver inte kosta mer än 2-300 spänn. Vet inte om dina problem beror på det, men kanske.

 

Kolla också så att du inte har glömt att koppla någon sladd. En del nyare kort behöver extra strömförsörjning. Alltså det räcker inte alltid med den ström som kommer genom AGP-porten utan du kanske måste koppla in kortet till nätdelen. Kolla det, det borde sitta nån kontakt på kortet i så fall.

 

Ska kika lite och se om jag hittar nån info.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat en recension av ditt kort.

Där fick jag veta att man måste koppla in ström direkt på kortet. Det räcker alltså inte med AGP-portens ström.

 

En 4-piggare (likdan som sitter i IDE.hårddiskar och CD/DVD-roms) ska kopplas in på grafikkortets baksida. Det sitter förmodligen en svart port där nånstans. Kolla det.

 

Om du inte har kontakter nog kan du ju låna från CD-romen, eller kila ner till claes ohlson eller nån datoraffär och köpa en tvådelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om automatisk eller manuell överklockning är påslaget i grafikinställningarna? Eller har du överklockat det med något annat program? När jag har det påslaget så får jag grafikproblem i vissa spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har grafikkortet på Safe mode och det ska innebära att det inte är överklockat och jag har redan kopplat in den extra strömkontakten på kortet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en stor fläkt på baksidan finns det 2 möjlighter.

Det är nätaggregatets fläkt, det räcker ofta inte med enbart nätaggregatets fläkt.

Den andra möjlighten är att det är en fläkt som stjäl luft från nätaggregatet, inte bra.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken ände börjar jag med eländet, ska jag försöka fixa bättre kylning eller bättre nätagg. Eller ska jag återgå till mitt gamla kort ATI Radeon 9600 som det aldrig var problem med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner nån som har en bra dator så kan du ju ta med ditt GeForce och testa i den. Så du får reda på om kortet funkar som det ska.

 

Har du kikat i BIOS så du har ställt in AGP-porten rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma kort som du och min temp ligger på 50 när jag surfar. Jag har kortet så överklockat det bara går och när det i förra veckan var värmebölja så fick jag lite artefakter när jag spelade en längre stund. Tempen på kortet när artefakterna kom var dryga 70 (det var rätt så varmt i datorn).

Min gissning är värmeproblem och i andra hand att kortet är defekt.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just tagit tempen på kortet när artefakterna kommer och det kommer upp i 110 grader!!! sen kraschar datorn.

 

Jag har en utblåsfläkt baktill men ingen inblåsfläkt, dock en öppning framtill.

 

biosen är iställd på AGP 8X.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snurrar fläkten på grafikkortet alls?

Kolla så att det inte är nån lös sladd till fläkten på grafikkortet, den kanske glappar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett värmeproblem, helt klart. Går fläkten på grafikkort? Verkar väldigt konstigt att det kan bli så varmt.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan kollat det, allt verkar sitta som det ska.

Men jag kan inte höra någon ljudförändring från fläkten när jag börjar spela spel, det är som om den har samma varvtal hela tiden. Kan det vara så att den får för lite ström och kör på lågvarv hela tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att den får för lite ström ja.

Antingen det eller så är det fel på kortet. Det kommer inte hjälpa med mer fläktar i lådan. För 110 grader hjälper inga chassifläktar i världen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tophe menar du på fullaste allvar att kortet blir för varmt om det får för lite ström? Var har du fått det ifrån? hmodin strunta i råden från Tophe för han sitter och gissar och vet nog inte vad han pratar om.

Börja med att undersöka om fläkten på kortet går hela tiden.

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att den får för lite ström ja.

 

Tophe menar du på fullaste allvar att kortet blir för varmt om det får för lite ström?

 

 

Vad Tophe menar är uppenbart att fläkten får för lite ström....

O fläkten är ju en del av kortet :P

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fläkten går hela tiden och allt fungerar bra ända fram tills att jag börjar

spela spel.

Nu har jag öppnat datorn på sidan och då sjunker tempen på kortet från 75 till 66 när jag surfar. Jag skulle behöva fläktar som riktigt blåser luft

genom lådan.

Är vattenkylning något att tänka på??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Tophe menar är uppenbart att fläkten får för lite ström....

Kanske han gör men det är uppenbart fel slutsats.

 

O fläkten är ju en del av kortet :P

 

Driver du med mig? Menar du att kortet får så låg spänning att fläkten inte snurrar? Ja det var en rolig hypotes:)

 

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM: Drygputte... har du haft en dålig dag? Gå drick ett glas vatten och lugna ner dig. Du verkar ju inte ha så mycket konstruktivt att komma med själv.

 

 

Ja, jag menar att fläkten kan få för lite ström. Om en sladd glappar så kan det bli så. Det har hänt förr.

 

Om temperaturen sjunker så mycket när du öppnar den har du nog alldeles för dålig genomströmning av luft. Testa och kör lite Far Cry med lådan öppen. Om du har nån chassifläkt kan du testa att plocka loss den och rikta den mot grafikkortet. Se om du sjunker något.

 

Vad står det i techspec'en att kortet ska gå på för temperatur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver du med mig? Menar du att kortet får så låg spänning att fläkten inte snurrar?

 

 

Nej men Tophe mena nog det... eller?

Det låter sannerligen ossanolikt.

Men den snurra väl ?

Jaja strunt samma något är galet med kylningen iaf :)

 

 

 

Jaja mitt råd är att skruva bort den lilla standardfläkten som kom med, o sätta dit en chassifläkt gående på 7 volt istället för 12. Så har jag gjort med min Fx5600, hängt fast en chassifläkt med gummisnoddar tryckt mot kylflänsen :) Nu är den knäpptyst o 2 grader svalare än vanlig :) (Fast ja måste byta ut gummisnoddarna var 3:e månad ungefär)

 

bör nämnas att ja e lite av en hemmabyggare :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-23 22:54:45 av Erik Övelius]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM: Drygputte... har du haft en dålig dag? Gå drick ett glas vatten och lugna ner dig.

Det där med drygputte gillade jag:) Dagen har väl varit "så där" men jag tar mig ett glas ändå, är det okey om jag byter ut vattnet mot öl?:)

 

Ja, jag menar att fläkten kan få för lite ström. Om en sladd glappar så kan det bli så. Det har hänt förr.

Det håller jag med om! Jag tolkade dig som så att du menade att PSU var så klent så det inte orkade driva fläkten.

 

Jag skall försöka skriva lite snällare, men det är svårt jag är en ond person. Hur som så tror jag att vi överens om att det förmodligen är ett värmeproblem. Lösningen kanske vi dock har lite olika åsikter om.

 

-nisse

If we quit voting,

will they all go away?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag trycker på autodetect på grafikinställningarna, så ställer farcry in alla inställningar på low.

 

Nu löser inte det här dina värmeproblem förstås... men vilken version av spelet använder du? Orginal-Far Cry kan ha lite bekymmer med Geforce 6-serien, samma sak kan inträffa även med snabbare kort än 6600GT har jag erfarit vid mitt eget trixande. Men uppdaterar man spelet så börjar autodetectningen funka som den ska:

http://patches.ubi.com/far_cry/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att klocka ner kortet från 500 MHz till 410 Mhz. men höjt minneshastigheten lite grann. Nu kan jag köra farcry på very high utan problem. Men temperaturen i kortet ligger dock runt 95-100 grader, men

det syns inga grafikfel och det hackar ingenting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...