Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Primary Master Harddisk Faliure


Zitez__

Rekommendera Poster

Hej, jag har nyligen stött på ett problem med min dator.

Igår kväll så arbetade jag med datorn då den plötsligt hängde sig och jag startade om den med "reset-knappen". Men sedan så kom det fram en textremsa där det stod "Primary Master Harddisk Faliure". Jag antog att det fattades några filer så jag formaterade hårddisken © och installerade om windows, det gick bra ända tills datorn startades om efter installationen var klar och då kom samma text upp igen.

 

Nu till min fråga:

Går det att fixa min hårddisk på nåt sätt eller måste jag köpa en ny?

 

 

/Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisktillverkarna har testprogram som går att ladda ner ifrån deras hemsidor, om du kör testverktygen så kan den tala om, om det är något fysiskt fel på disken och om det går att reparera.

 

Men personligen skulle jag inte lita på en disk som börjat uppvisa fel utan köpa en ny, i vilket fall skulle jag inte använda den för mitt operativsystem.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte lita på en disk som börjat uppvisa fel utan köpa en ny, i vilket fall skulle jag inte använda den för mina egna filer.

 

Hoppas Tunna att du godtar kopiering i stort av en bra mening, jag värderar bara mina egna filer högre än operativsystemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas Tunna att du godtar kopiering i stort av en bra mening

 

Javisst,:) håller med dig, operativet är ju lätt återställt men nu har väl dom flesta sina filer i mappen "Mina dokument" som brukar ligga på samma partition som operativet.

 

Jag misstänker att många också helt missat det där med backup och att inte ha backup på samma fysiska disk som filerna.

Svarade själv på det igår faktiskt i länk //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=731861#731951

 

Men du har fullständigt rätt i att det är dokumenten och mailen som är det som är värt att skydda, resten går att återställa.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Tunna , du har förståss helt rätt, de flesta har sina filer i mina dokument, samma disk och partition som operativet.

Själv har tycker jag det är för riskabelt, kraschar operativet, så blir ju normalt c:\ formaterat av återställnings CDn och då rök ju de egna filerna.

Vilket jag förståss varit med om.

Ett av skälen till att jag började med linux 98.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...