Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP + LAN = FALSE


geezer

Rekommendera Poster

Det här med windows och nätverk tycker jag verkar vara bland det svåraste som finns. Jag sitter på en dator med xp pro och två NIC's, en till internet och en till lokalt nätverk. Dator A (den som sitter direkt till internet) kommer åt internet utan problem och kan pinga övriga datorer på det lokala nätverket.

 

På dator B & C som sitter på det lokala näverket (via en hub) finns xp home och dessa kan även pinga alla övriga datorer. A B & C har admin-inloggingar och windows brandvägg är avaktiverad. Alla datorer på det lokala nätverket har fasta fördefinierade ip-adresser 192.168.10.x och sitter i samma arbetsgrupp.

 

Fildelningen i xp ska vi inte tala högt om men A kommer åt B som kommer åt C och vice versa. Tänkte att windows som har funnits så länge och är så stort borde ju fungera bättre så jag skulle minsann göra så att A kommer åt C direkt utan att gå via B och tvärtom. Inser nu min oerhörda dumhet då jag trodde att den enkla och smidiga "guiden konfigurera nätverket" skulle göra allt så snabbt och lätt. Efter många försök och olika konfigureringar i guiden så har jag lyckats att förstöra hela nätverket. Kan inte komma åt någon dator alls längre och internet för det lokala nätverket har helt försvunnit.

 

Jag körde tidigare en lösning från analogX som gjorde att det lokala nätverket kom åt internet utan problem. Jag kan pinga alla de olika datorerna utan problem men fildelning och internet är helt väck!

 

Kan jag inte göra någon form av manuell konfiguration av nätverket utan att använda den här dumma guiden som bara förstör allt?

 

Vad är bästa lösningen nu. Ska jag låta göra om en burk till att sitta som linux eller novell file-server och gateway och på detta sätt lösa både säkerhet, fildelning och delad internet? För jag vill inte pilla för mycket i windows för då kommer det virus eller blue-screens som sabbar hela hårddisken (xp har 2 st av mina hårddiskar på sitt samvete idag)

 

--------------------------------------------------------

Varför kan inte jag få ha ett nätverk som funkar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för internetanslutning adsl eller ett bredbandsuttag i din bostad?

Skriv lite bättre hur din lösning för att dela internet ser ut.

Jag tolkar detta som att du vill att alla datorerna i ditt lan ska ha tillgång till internet.

 

Jag har själv ett adslmodem med inbyggd dhcpserver och nat så det enda jag behöver göra är att sätta en vanlig hub i ethernetuttaget på adslmodemet och i denna koppla in alla datorer. Dhcpservern delar ut lokala addresser och alla datorer routras genom modemet och ut på internet. Absolut enklaste lösningen.

 

Om du har en internetgateway även kallad bredbandsrouter/delare så kanske denna t o m har 4 eller fler ethernetuttag i så fall kanske du inte ens behöver en switch eller hub.

 

Som jag förstår det är detta din lösning just nu:

 

Du har ett adslmodem eller bredbandsuttag som går in på dator A som sitter direkt till internet som du säger via nätverskort #1

Vidare från nätverkskort #2 går kabeln till en hub där övriga datorer B och C också sitter anslutna.

 

I det här fallet ska du sätta dator A som gateway och skriv in dator As lokala ipnummer som gateway i inställningar för tcp/ip på dator B och C.

 

Nu chansar jag bara eftersom jag inte riktigt förstår din lösning.

 

Fildelningen i windows är inga problem att få igång.

 

Se till att tjänsten server är igång på alla datorer som delar filer.

Klient för microsoftnätverk måste vara installerat på alla datorer.

Fil och skrivardelning måste vara installerat på alla datorer.

Om du vill kan du slå på netbios på alla datorer så kan du använda datornamn istället för ipadresser när du vill ansluta till diverse tjänster.

 

Avinstallera alla övriga protokoll och tjänster som du kan tänkas ha i nätverksinställningar.

 

Du kan dela ut mappar genom vanlig fildelning eller förenklad fildelning. Om du använder förenklad fildelning så ansluter datorerna med gästkontot till dina mappar du har utdelade och slipper använda varken användarnamn eller lösenord.

 

(Därför är det också viktigt att ha en brandvägg igång och lägga alla datorer i lanet i den betrodda zonen annars kan datorer på wanet ansluta till dina utdelade mappar. Med Nat är detta redan gjort dock utan att några inställningar behöver göras)

Jätteenkelt.

 

[inlägget ändrat 2005-07-23 16:44:43 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se här, jag lyckades inte sätta A som gateway, provade men det verkade inte funka.

 

Har BB router med 3 portar, sätter alla datorer där och alla har internet men får inte igång delade mappar mellan datorerna. Detta alternativ vill jag helst inte göra då alla användare här hemma inte har samma känsla för säkerhet som jag, jag vill helst ha en gateway som kan filtrera bort en massa dåliga saker.

 

Det enda jag behövde göra när det gällde fildelningen var att aktivera NetBIOS med det hjälpte inte heller.

 

Det jag tycker verkar skumt och inte kan kofigurera manuellt på dator A är att NIC #2 den till det lokala nätverket ligger grupperad tillsammans med NIC #1 som "nätverksanslutning eller höghastighetsanslutning till internet" om du väljer detaljerad lista när du tittar på näterksanslutningar. På dator B & C så ändras detta automatiskt om jag har dem kopplade till routern (dyn ip via DHCP) eller hubben (statisk IP självkonfigurerad).

 

Att sätta Routern direkt till hubben och sedan vidare till nätverket funkade inte alls för någon dator och det alternativet verkar inte alls ha någon större säkerhet om jag vill ha delade mappar. Jag har tagit bort fildelnings funktionen på NIC #1 då det är den som ansluter till internet och hoppas at det inte är det som sabbar det hela för jag vill absolut inte ha fildelning på samma NIC som går mot internet på någon dator.

 

Vad ska jag göra nu?

 

[inlägget ändrat 2005-07-24 13:07:24 av geezer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...