Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går AVG att installera?


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att byta ut mitt gratis AVG antivirus mot något annat (=Norton 2005) eftersom jag inte riktigt litar på det samt att jag tycker att gränssnittet är lite väl tråkigt. Men jag har ju läst skräckexempel här på när folk misslyckats med att byta antivirusprogram pga. dessa verkar bita sig fast i systemet. När det nya antivirusprogrammet ska installeras så blir det därför totalkrock och man måste till slut installera om hela OS:et. Därför undrar jag om AVG går att avinstallera fullständigt och i så fall hur?

 

Någon som förresten har någon synpunkt på ifall Norton 2005 kan tänkas göra ett bättre jobb än AVG? Jag kanske byter i onödan.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera fullständigt?

 

Det är ju bara att gå in i kontrollpanelen sedan lägg till/ta bort program och avinstallera Avg. Det är inga som helst problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till det Hundbert skriver:

Till skillnad från Norton som ofta är väldig svår att få bort och ofta kräver specialprogram och annan handpåläggning innan man verkligen får bort den.

 

Det var någon tråd nyligen som tog upp ett test av antivirusprogram, AVG hamnade inte så högt där, men Norton fick inte så bra resultat heller. Om du söker lite så kan du nog hitta det. Kaspersky var nog det som hamnade högst.

Men sen ska man väl ta alla sådana där testresultat med en nypa salt. Antalet virus som de klarar av ett visst ögonblick säger inte så mycket hur de klarar av nya virus och framförallt inte hur de klarar av annons- och spionprogram.

Norton har jag för mig normalt bara uppdateras en gång i veckan och det gör att det inte brukar komma så högt upp i andra tester.

 

Här har vi den tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=726963

 

Sedan har jag personligen haft svårt för att förlika mig med inställningssidorna i Norton när jag har hjälpt andra. Sedan är det bara Norton som brukar dyka i sådana här frågor i Eforum:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=731963

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera fullständigt?

 

Jag menar så att alla registerposter och sånt försvinner, vilket många avinstallationsprogram brukar missa och man får manuellt försöka ta bort det som man tror hör ihop med programmet (handpåläggningsmetoden som Cecilia kallar den).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De försvinner aldrig. Du måste ladda ner något program för det typ Regsupreme så rensar det registret snyggt och prydligt.

Minskar dessutom minnesanvändningen eftersom registret blir mindre i storlek.

 

Registret brukar väl ligga på minst 50 mb vad jag kan minnas.

 

Om jag inte läst helt fel så uppdateras faktiskt Norton dagligen.

[inlägget ändrat 2005-07-22 16:24:29 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det bara Norton som brukar dyka i sådana här frågor i Eforum:

 

Det såg ju inte så kul ut, men det gällde Norton Internet Security. Själv tänkte jag i så fall bara skaffa antivirusprogrammet. Men jag vet förstås inte om detta problem skulle kunna dyka upp ändå, Norton kanske tycker att en USB-enhet ska klassas som ett virus :).

 

Bra tråd du länkade till förresten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De försvinner aldrig.

 

Jo, om avinstallationsprogrammet är seriöst skrivet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar i de flesta fall om Installshield eller Wise installation som företag använder sig av och de lämnar rester, inget allvarligt men det brukar finnas kvar lite entries.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte läst helt fel så uppdateras faktiskt Norton dagligen.

Det var något jag läste i en test, att när man kör LiveUpdate normalt bara fick nya uppdateringar en gång i veckan. Reagerade på det eftersom jag brukar få uppdateringar alldeles automatiskt varje dag och ibland 2 gånger på en dag med F-secure. Men Symantec kanske har blivit bättre på den fronten sedan dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ladda ner något program för det typ Regsupreme så rensar det registret snyggt och prydligt.

 

Detta är jag livrädd för rentutsagt. Kolla i den här tråden hur många fel ett välkänt program rapporterade för några medlemmar:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=696829

 

Jag skulle nog inte våga öppna ögonen efter att ha tryckt på knappen "reparera" i ett sånt läge :). 120 fel trots att man bara installerat helt "vanliga" program och OS:et.

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 16:44:11 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, just det problemet lär du väl inte råka ut för i så fall. Men Nortons specialpapperskorg ingår kanske, den dyker upp lite då och då, när folk undrar varför det inte blir mer utrymme på disken fast de har tömt papperskorgen (för att inte tala om den som hade filer i specialpapperskorgen när han/hon avinstallerade Norton).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är du väldigt överdrivet skeptisk.

Om du ser i tråden du klistrade in här så ser du att jag själv har skrivit där att Regsupreme hittade över 1000 fel i registret på min dator.

 

120 fel är inget. Det skrivs hela tiden till registret samtidigt som filer flyttas sökvägar ändras och så vidare. Registret har inte koll på allt i datorn.

 

Min dator fungerade lika bra även när Regsupreme tagit bort dessa 1000 fel. Man ser ju ofta vad det handlar om för fel. Det är ju nycklar som saknar värde, program som är avinstallerade, sökvägar som ändras, filtyper som inte används etc etc.

 

Edit: Hittade inte hur ofta Symantec ger ut uppdateringar.

Stod bara såhär: Som standard söker automatisk LiveUpdate efter uppdateringar av virusdefinitioner var fjärde timme när datorn är ansluten till Internet.

[inlägget ändrat 2005-07-22 16:59:32 av Hundbert]

[inlägget ändrat 2005-07-22 17:00:18 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg först nu att rubriken är felaktig. Avinstallera ska det naturligtvis vara. Kanske någon moderator kan ändra denna?

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 16:59:20 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Prova det här programmet:

http://www.ccleaner.com/

 

...rensar registret effektivt. Använder det själv mycket.

 

Det här programmet är också helt suveränt Regseeker:

 

http://www.hoverdesk.net/freeware.htm

 

Kompletterar varandra väl. Regseeker kan du söka upp programnamn i registret du inte vill ha kvar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Stefan! Alltid bra att ha en arsenal att tillgå när datorn börjar krångla eller kännas segare. Jag är nog lite överdrivet skeptisk som Hundbert säger :).

 

Såg du förresten att jag påpekade att rubriken blev fel? Det ska vara avinstallera och inte installera. Om det är enkelt att ändra så kan du kanske göra det i egenskap av moderator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår lättdrivna och utmärkta NOD32 istället för mindre lyckade Norton. Nod32 används av bl.a Microsoft, Dell, NASA, delar av Svenska Försvaret etc. Även Kaspersky är vida överlägset Norton. AVG är riktigt, riktigt uselt - så hellre Norton än AVG men ännu hellre ett riktigt antivirusprogram ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
danh35 skrev:

Tack för tipsen Stefan! Alltid bra att ha en arsenal att tillgå när datorn börjar krångla eller kännas segare. Jag är nog lite överdrivet skeptisk som Hundbert säger :).

 

För all del! :-)

 

Jag är också rädd om mitt system och dator, så du är inte ensam. Programmen jag tipsar om är "farliga" om du inte vet vad du gör. Ta bara bort sådant du är absolut säker på. Låt det andra vara.

 

RegSeeker tar du bara bort det som har grön text, medan du låter all röd textat vara ifred. Regseeker tar backup på det som du tar bort, så skulle något inte funka efter borttagningen så kan du alltid köra tillbaka det igen.

 

CCleaner kan du i allmänhet plocka bort det som programmet hittar direkt.

 

danh35 skrev:

Såg du förresten att jag påpekade att rubriken blev fel? Det ska vara avinstallera och inte installera. Om det är enkelt att ändra så kan du kanske göra det i egenskap av moderator?

 

Om jag varit moderator för det här forumet, så hade jag kunnat ändra rubriken. Tyvärr är jag inte moderator för forumet här.

 

Har därför inte den befogenheten. Anmäl tråden och be moderatorn för forumet ändra rubriken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du inte själv AVG förresten Stefan, eller har du bytt bort det som Hans Wahl nedan tycker är ett riktigt uselt antivirusprogram? Isåfall, gick det bra att byta utan strul?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...