Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klokt med spel på egen partition?


andreas30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på om det är klokt att installera spel på en egen partition. Eftersom många nyare spel tar upp åtskilliga GB så känns det som att det vore olämpligt att ha dessa på systempartitionen eftersom den i så fall måste vara gigantiskt stor. Just nu har jag en systempartition C: på 15 GB och en partition D: på 60 GB. Är det klokt att installera spelen på D: eller finns det någon nackdel, t.ex. prestandamässigt med det? Jag har läst någonstans att hårddisken jobbar snabbast på den första partitionen eftersom dess spår ligger längst ut och detta skulle i så fall tala emot att lägga spelen på D:. Men detta kanske saknar praktiskt betydelse i sammanhanget?

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 11:33:53 av andreas30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar förvara alla "program" på en partition. Vissa spel skriver ju faktiskt data i registret och blir därmed ganska tätt knutna till Windows. Däremot har jag en egen partition för data/användarfiler (dokument, film, installationsprogram, musik, bilder etc). Om hela operativsystemet brakar kan jag formatera systempartitionen, göra en ominstallation och behöver inte oroa mig för mina filer. Om du installerar om Windows försvinner nytillkomna poster i registret och därmed är det inte säkert att de där spelen går att köra ändå (även om de ligger på en egen partition). Om du vill vinna något prestandamässigt ska du lägga spelen på annan fysisk hårddisk i så fall. Att lägga spelen på en annan partition på samma disk som operativsystemet ger ingenting, utan känns mest som en nackdel. Själv ser jag inget behov av att installera mer än 10 spel åt gången. (Har bara 3 "större" spel inlagda på datorn nu ser jag). Min systempartition är på 22 GB och det räcker alldelles utmärkt. Har ~45% ledigt utrymme.

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 12:29:24 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen ingen nackdel med att ha spel på egen partition, jag ser flera fördelar förutom att du fyller upp systemdisken.

 

Om systemdisken bara har "nytto pogram" så kan du göra en Ghost kopia på den och i händelse av fel på operativet så är det lätt att lägga in din ghost igen på C och få igång datorn, med alla spel där också så blir ghost kopian ganska stor då spel ofta tar rätt stor plats.

 

Att hårdisken skulle jobba olika fort beroende på var den läser tror jag är ganska marginellt, viktigare då att du har en defragmenterad hårdisk så att den kan läsa datan i sekvens.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill vinna något prestandamässigt ska du lägga spelen på annan fysisk hårddisk i så fall.

 

Det jag menade var inte att vinna något prestandamässigt utan snarare undrade jag om jag skulle förlora något prestandamässigt. Däremot tänker jag precis som Tunna säger att det blir lättare att ghosta om systemet om man inte har alltför mycket på systempartitionen. Sedan känns det av någon anledning bättre att inte ha en allför stor systempartition, men fråga mig inte varför :). Någon fler som har synpunkter och kan berätta hur ni har gjort?

 

edit:

Vissa spel skriver ju faktiskt data i registret och blir därmed ganska tätt knutna till Windows.

 

Skulle detta kunna innebära att spelen fungerar sämre eftersom de måste "kommunicera" över partitionerna?

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 13:46:16 av andreas30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har spelen på en annan partition så kan man blåsa systempartitionen utan att oroa sig för save games och inställningar...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har spelen på en annan partition så kan man blåsa systempartitionen utan att oroa sig för save games och inställningar...

 

Det har du helt rätt i. Detta är förstås en fördel.

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 13:44:12 av andreas30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det klart. Men samma sak gäller ju egentligen för alla program. Ghostar man regelbundet sin systempartition är det naturligtvis bättre att placera spelen på en annan partition. Med det tankesättet vore det lämpligt att även placera nyttoprogram på en annan partition.

 

En annan lösning är att skapa ett script som med jämna mellanrum säkerhetskopierar savegames och filer med inställningar. Det går snabbare och tar betydligt mindre plats på hårddisken än en komplett kopia av partitionen. Men samtidigt kanske det innebär en något större arbetsinsats.

 

Ghost känns faktiskt som en väldigt bra idé. Har inte använt mig av det tidigare. Fast jag skulle förmodligen bara göra en ghost direkt efter en "ren" Windows-installation tillsammans med de viktigaste programmen och sen nöja mig med det.

[inlägget ändrat 2005-07-22 13:59:53 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lösning är att skapa ett script som med jämna mellanrum säkerhetskopierar savegames och filer med inställningar.

 

Tyvärr är det nog överkurs för mig men det finns ju förstås speciella backupprogram som klarar sånt, vilka inte kräver mer kunskaper än att man bockar för vilka filer man vill kopiera och vid vilken tidpunkt.

 

Det jag var mest ute efter med min fråga var ifall man kan tappa prestanda och att spelen kan fungera sämre om man lägger dem på en partition separat från Windows och vad jag har förstått av svaren hittills så är detta inte fallet.

 

Tack för dina svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad över hur du får MSBackup, den som kommer med Windows att fungera schemalagt i XP så har jag svarat på det ganska utförligt i denna tråd //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=713533.

 

Själv har jag löst min partitionering på följande sätt.

Jag har en 180GB och en 200GB disk.

 

180GB är uppdelad i tre delar, 40GB för operativet och vad jag kallar nyttoprogram så som MS Office Norton Nero osv.

 

40GB För slask, dvs tillfällig installation av program för test eller som jag inte vet om jag kommer använda samt för tillfällig föraring av filer, det går då snabbt att rensa genom enkel formaterin/radering.

 

100GB för övriga program som spel och en del annat material.

 

200GB är backup för mina båda datorer.

 

Precis när alla nyttoprogram var ny installerade så gjorde jag en ghost på system disken och placerade den på 200GB, där efter gjorde jag kopior på dom programmen jag köpt online och placerade dom också på backup disken.

 

Sedan använder jag MS Backup schemalagt att köra backup en gång i veckan på alla filer i mina dokument och i andra program och den läggs automatiskt in i en mapp på 200GB disken som jag kallar Files backup.

 

Och jag har en backup till Outlook som finns på MS Office hemsida som automatiskt gör en backup en gång i veckan på alla sparade mail osv.

 

Skulle operativet trassla till sig så kan jag starta med en ghost boot disk och återställa C och sen bara köra uppdatering via microsoft update och Symantec Live update samt köra återställning med MS backup för mina filer så är jag tillbaks igen på några timmar istället för att sitta och installera in allt under en hel dag med alla omstarter som brukar krävas samt uppdatering av drivrutiner osv.

 

Skulle någon hårddisk gå sönder så har jag antingen orginalen eller backuppen kvar och förlorar inga data.

 

Kanske en lätt paranoid lösning men jag har haft hårddisk krashar och förlorat allt så jag är lite försiktig med mina filer.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att inte göra för stora partitioner som är superfulla med grejer. Det blir en gigantisk MFT för den partitionen. Bättre att dela upp den något som Tunna har gjort. Bara ett tips.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tunna för att du tog dig tid att dela med dig av din partitionsstrategi. Tycker att den verkar förnuftig och jag förstår om du är paranoid när du råkat ut för att allt har försvunnit. Det är nog först då många lär sig att man bör göra backuper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Skulle operativet trassla till sig så kan jag starta med en ghost boot disk och återställa C och sen bara köra uppdatering via microsoft update och Symantec Live update samt köra återställning med MS backup för mina filer så är jag tillbaks igen på några timmar istället för att sitta och installera in allt under en hel dag med alla omstarter som brukar krävas samt uppdatering av drivrutiner osv.

 

En invändning som kommer lite sent men... Om man nu har spelen på en egen partition och ominstallerar OS:et från ghosten så är väl spelen troligtvis obrukbara efteråt pga. dessa är knutna till systemet (registernycklar osv.). Naturligtvis under förutsättning att man installerat spelen efter att ghostimagen skapades.

 

Alltså måste man ominstallera även spelen om jag inte förstått saken fel? Det jag nu undrar är om man bara kan ominstallera spelen ovanpå de gamla eller om det är lämpligt att radera hela spelkatalogen på den andra partitionen innan ominstallationen. Eventuella saves måste man då förstås kopiera undan så att de kan läggas tillbaka efter ominstallationen. Tänker jag rätt nu eller krånglar jag till det i onödan? Tyvärr är jag ovan sånt här och är lite osäker på hur man kan och bör göra så jag hoppas någon kan förklara det för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har spelen på en annan partition så kan man blåsa systempartitionen utan att oroa sig för save games och inställningar

 

Fast många spel lägger numera savegames under c:\documents and settings\användarnamn\namnpåspelet\savegames

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...