Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur många MB egentligen??


Amos Bronson Alcott

Rekommendera Poster

Jo, minneshastigheten verkar ha mycket stor betydelse, såvida det inte är även annat som skiljer de två processorerna åt men det bör det väl inte vara.

 

Processorn i tabellen med DDR 400-minne verkar vara avsedd för bussen 800 medan din väl använder 533MHz? Även fast den effektiva minneshastigheten så klart är 400MHz för DDR 400-minne, och 266MHz för ditt eget dito, så inverkar förstås också skillnaden busshastigheterna emellan väsentligt på prestandan.

 

En glädjande sak är i alla fall att min gamla P4 1.7GHz Willamette presterar hela 38% sämre än den nya 2.8GHz trots att den i testet används med de snabbare rambusminnena.

 

Ja, eller som man kan utläsa från tabellens "egen uträkning" längst ned så har Willamette 1.7GHz (med RDRAM) bara 60.87% av prestandan ur din Northwood. :) Vidare så innebär ju "värdet 21 fps högre" en väsentlig skillnad som talar om att många spel troligen inte alls skulle ha varit spelbara, trots ditt 6600GT, ifall du hade behållit den gamla Willamette-processorn..!

http://www.tomshardware.se/cpu/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=39&model2=31&chart=26

 

Det var därför jag blev så förvånad över att det bara skilde 200 poäng mellan våra datorer i 3DMark03.

 

På något vis som jag inte riktigt förstår så lyckas 3DMark-03 och -05 klämma ur själva grafikkortsprestandan på ett ganska imponerande bra sätt, oavsett processor i datorn. I 3DMark2001SE däremot är jag helt säker på att skillnaden hade blivit mycket större mellan era datorer, då det programmet mäter mer av systemet som helhet. Testa gärna och jämför, om inte annat så bara för att motbevisa mig! :) Det här gör iaf att 3DMark-03 & -05 är urusla program att jämföra två datorers spelprestanda – mer relevant är egentligen att bara jämföra två grafikkort med dem.

 

EDIT:

edit: Förresten så kanske inte Rambus RD800 är snabbare än mitt DDR266 till en P4 1.7GHz Willamette även fast man hörde såna rykten gå för 3 år sedan när jag köpte min dator?

 

Jo, lite snabbare är det nog allt. Här kan man få ett litet hum om skillnaden:

http://www.tomshardware.com/motherboard/20020501/ddr400vsrambus-06.html

[inlägget ändrat 2005-07-31 20:23:16 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller som man kan utläsa från tabellens "egen uträkning" längst ned så har Willamette 1.7GHz (med RDRAM) bara 60.87% av prestandan ur din Northwood. :)

 

Det är ju fusk att låta tabellen räkna :). Okay, jag erkänner att jag hade missat det utan lät googles miniräknare assistera mig istället! Däremot räknade jag på ett annat sätt, tabellen räknar ut den relativa skillnaden (55.50-34.50)/34.50=60.87% medan jag räknade på det sätt som du uttryckte i texten ovan 34.50/55.50=62.16% :). Det råkar bara vara slumpen som gjorde att dessa värden hamnade så nära varandra. Testa t.ex. följande:

 

http://www.tomshardware.se/cpu/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=31&model2=71&chart=26

 

där den relativa skillnaden är 43.60% medan P4:an har 55.50/79.70=69.64% av prestandan hos AMD:n.

 

Det kan alltså lika gärna vara väldigt stor skillnad mellan den relativa skillnaden och hur många procent prestandan är hos en viss processor jämfört med en annan. Jag hade också kunnat vända på det och säga att min 2.8GHz Northwood är (55.5-34.5)/34.5=61% snabbare än 1.7GHz Willametten så har den hamnat i ännu bättre dager. Procenträkning kan vara klurig..

 

Processorn i tabellen med DDR 400-minne verkar vara avsedd för bussen 800 medan din väl använder 533MHz?

 

Jo, det stämmer bra. Det var egentligen skillnaderna mellan dessa busshastigheter jag menade. Minnet kan ju inte arbeta snabbare än vad bussen klarar av.

 

I 3DMark2001SE däremot är jag helt säker på att skillnaden hade blivit mycket större mellan era datorer, då det programmet mäter mer av systemet som helhet.

 

Jo, det är jag helt säker på också. Där får han säkert uppåt 16000 poäng. Jag ska se om han vill testa det vid tillfälle!

 

edit: Slarvfel i beräkningarna

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-31 22:22:51 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Procenträkning kan vara klurig..

 

Ja, och man kan säkert matematiskt förklara varför matematik är så matematiskt! :)

 

Där får han säkert uppåt 16000 poäng.

 

Han hade nog fått högre än så..? En av mina bröder får över 18000 med hans A64 3000+ Newcastle, 1GB RAM och 9800Pro...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte snöa in oss mer i procenträkningen utan istället se om man kan dra några konkreta slutsatser:

 

En viktig slutsats tycker jag är att min dator har varit nära nog oanvändbar med dagens spel ifall jag inte även bytt processorn. Åtminstone med acceptabla kvalitetsinställningar. Jag är inte längre beredd att tro den person som sa till mig att hans P4 1.5 GHz inte har visat några som helst tendenser till att vara begränsande när han lirar HL2 med ett 9800Pro. En annan sak som gick att utläsa av benchmarkingen är att höjd upplösning och högre inställningar på AA/AF i princip bara verkar lasta ner grafikkortet medan CPU:n inte berörs alls. Detta visste du dock förstås säkert redan!

 

Glömde tacka för länken till minnesjämförelserna. Den var mycket bättre än den jag hittade på komvux i Norrköping. :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-31 23:23:30 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta visste du dock förstås säkert redan!

 

Ja, det får jag nog säga att jag gjorde! Men jag vill gratulera ifall du tycker dig ha vunnit nya kunskaper och i så fall hoppas jag ha den äran att vara en av dem som kunnat bidra med någonting.

 

Ett par kommentarer:

 

En viktig slutsats tycker jag är att min dator har varit nära nog oanvändbar med dagens spel ifall jag inte även bytt processorn. Åtminstone med acceptabla kvalitetsinställningar.

 

Innan du beslutade dig för att uppgradera processorn i datorn så minns jag att du var lite tveksam till det. Därför hade jag denna långa utläggning som bl a handlade om processorns vikt för spelprestandan:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=662460#663256

 

En annan sak som gick att utläsa av benchmarkingen är att höjd upplösning och högre inställningar på AA/AF i princip bara verkar lasta ner grafikkortet medan CPU:n inte berörs alls.

 

Minns att du en gång ställde frågan...

"Det är en sak som jag har funderat på här och det är ifall AA och AF bara anstränger grafikkortet eller om det även suger CPU-kraft?"

...och svaret jag gav började jag med meningen:

"Det anstränger framförallt grafikkortet!"

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=675188#680948

 

Tack förresten för den nya poängen! :)

 

/RN

P.S. Vad gör du förresten på komvux i Norrköping?! Skulle du inte eventuellt komma till Nordpolen (Kiruna) och jobba? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att du en gång ställde frågan...

"Det är en sak som jag har funderat på här och det är ifall AA och AF bara anstränger grafikkortet eller om det även suger CPU-kraft?"

...och svaret jag gav började jag med meningen:

"Det anstränger framförallt grafikkortet!"

 

Jo, jag kommer faktiskt ihåg att du sa det ! :) Men det var ändå kul att se att det verkligen var så tydligt vid praktiska körningar.

 

P.S. Vad gör du förresten på komvux i Norrköping?! Skulle du inte eventuellt komma till Nordpolen (Kiruna) och jobba?

 

Hehe, jag sökte på google och då hittade jag en tabell på olika minnen här:

http://www.komvux.norrkoping.se/teknik/pc04/minne.htm

 

Så jag har inte flyttat till Norrköping. Jag trodde att jag skulle kunna börja på LKAB i Kiruna men som det ser ut nu så blir det till att börja med att jag ska jobba (praktik via arbetsförmedlingen) på ett konsultbolag som anlitas mycket av dem. Så jag kommer i alla fall att vara en del i Kiruna de närmaste månaderna. Men vi får se vad som händer senare framöver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag sökte på google och då hittade jag en tabell på olika minnen här:

http://www.komvux.norrkoping.se/teknik/pc04/minne.htm

 

Jaha okej, ett smått litet missförstånd från min sida alltså. :)

 

Jag trodde att jag skulle kunna börja på LKAB i Kiruna men som det ser ut nu så blir det till att börja med att jag ska jobba (praktik via arbetsförmedlingen) på ett konsultbolag som anlitas mycket av dem.

 

Ett par polare jobbar där, eller egentligen åt Atos Origin, som sköter deras datasystem och nätverk och sånt. LKAB är hyfsat modernt förresten. Det har byggts sändare så att man kan prata i sin GSM-telefon 1 km under backen, många lastmaskiner under jord styrs med joysticks uppe i ett kontrollrum långt ovanför m m. En sak är rätt kul... varje sommar åker turistbussar fulla med folk i skytteltrafik långt ner under jord..! :)

 

Lite OT kanske, men lite kul måste man väl få berätta ibland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du förresten Forceware 77.76?

 

Är den verkligen WHQL certifierad då den är en beta? För vad jag kommer ihåg så är är detta något som du värderar högt. Har du testat den officiella drivaren 77.72? Har förresten för mig att det nyligen var någon ForceWare som var riktigt kass, men den kanske drogs in snabbare än kvickt. Den vill man ju helst inte installera :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LKAB är hyfsat modernt förresten. Det har byggts sändare så att man kan prata i sin GSM-telefon 1 km under backen

 

Jaså nu får man inte ens vara ifred därnere :). Det borde ju räcka med att telefonen ringer jämt ovan jord.

 

En sak är rätt kul... varje sommar åker turistbussar fulla med folk i skytteltrafik långt ner under jord..! :)

 

LKAB:s besöksgruva har ju faktiskt utsetts till ett av Sveriges bästa besöksmål av Lonely Planet. Jag har själv varit ner dit en gång faktiskt. Men det var under vintern har jag för mig och guiden var en anställd som inte visste så mycket :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis använder jag inte betor utan att för den skull vara alldeles fyrkantig i mina principer. 77.72 var helt urusel enligt mitt tycke men jag ville ogärna backa till en gammal drivare, utan installerade 77.76 i stället även fast den åtminstone än så länge saknar WHQL-cert. Mycket som avgjorde detta var att Stålis fick Source-spel att funka bra med den versionen och jag var precis på hugget att installera H-L 2 inkl trojanen Steam på nytt. 77.76 har iaf funkat ypperligt för mig än så länge!

http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_winxp_2k_77.76.html

 

Det finns ju t o m ännu nyare drivare såsom t ex 80.40 men den håller jag mig nog borta ifrån...

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1116

 

P.S. 77.76 är åtminstone en officiell beta. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
För att spelen ska flyta på riktigt mjukt och bra behöver fps:en ligga på ca 40 eller mer.

 

Läste följande artikel med påföljande kommenterar:

 

http://www.fragbite.se/?newsID=4185

 

 

Själv blir jag ganska förvillad när de börjar tala om 100Hz och däröver och att det börjar hacka så snart man tappar synkroniseringen på dessa groteskt höga fps osv. Dessutom pratar man i tråden nedanför om uppdateringsfrekvenser för skärmen på hela 200 Hz!! Vilka skärmar klarar så höga frekvenser? Är det helt andra referensramar man har när det gäller vad man menar med mjukt på nyare och äldre spel?

 

Edit: Sedan krånglar de till det genom att hävda att även musen ska vara synkroniserad med fps och bildskärmsfrekvens :). Det hade jag aldrig haft en tanke på förut.

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 00:43:41 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej danh35!

 

För mig kändes den där artikeln faktiskt ganska fånig och mest som någonting för fundamentalistiska utövare av "sporten" CS m m. Själv spelar jag aldrig CS, Quake III eller den typen av onlinespel eftersom jag tycker de är oerhört uttråkande i längden. Det hela går ut på att:

 

Springa => dö => springa => dö => springa => dö => springa => dö => springa => dö => springa => dö => springa => dö => springa => dö => springa => dö => springa => o s v i all oändlighet. Men smaken är förstås olika och ifall man trimmas in i ett lag så kan man åtminsonte få det lite roligare genom att springa och dö tillsammans. ;)

 

Jag föredrar singelspel som har ett intressant berättande att gripas med i. Och som gärna har kluriga problem att lösa så att man får tänka och fundera till skallen pulvriseras i tomma intet.

 

Tack förresten för en ny poäng i den "andra tråden"! :) Jag har nyligen lärt mig att systemet med poängutdelning här i forumet faktiskt har ett annat värde också förutom visad uppskattning. Fick nämligen fyra biobiljetter hem i brevlådan tack vare att jag vann poängtävlingen en månad! :) En tävling som jag inte hade någon aning om att den ens existerade. Men så brukar jag förstås oftast bara besöka några få ämneskategorier här...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=739312

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig kändes den där artikeln faktiskt ganska fånig och mest som någonting för fundamentalistiska utövare av "sporten" CS m m.

 

Håller med, men icke desto mindre började man fundera om en skärm brukar klara hela 200 Hz i uppdateringsfrekvens. Förresten så vill jag gärna att du berättar lite mer om det här med uppdateringsfrekvensen (så kan du få en biobiljett till om du ger mig din adress :)). Du har berättat tidigare att du brukar köra med Vsync på. Men innebär detta att spelet försöker uppnåt en fps som är den frekvens som du har ställt skärmen på i Windows eller brukar spelen ställa in en egen uppdateringsfrekvens för skärmen. I HL2 t.ex. går det ju inte att ställa frekvensen i spelet (om jag inte har missat det) och då undrar jag vad den egentligen försöker synka med för frekvens? Du nämnde tidigare något om defaultfrekvensen 60 Hz:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=724737

 

Spelet ärver alltså normalt sett inte den frekvens man har i Windows i de fall en separat inställning för uppdateringsfrekvensen i själva spelet saknas?

 

Vidare borde det ju bli ganska meningslöst att sätta Vsync på on om datorn inte klarar så hög fps som skärmens uppdateringsfrekvens. Det kanske t.om. blir sämre i så fall.

 

Sedan undrar jag om det här med musens samplingsfrekvens är något som överhuvudtaget är värt att lägga ner krut på att trimma in? Om en erfaren person som dig inte har gjort det så antar jag att man lugnt kan låta det vara :).

 

Fick nämligen fyra biobiljetter hem i brevlådan tack vare att jag vann poängtävlingen en månad! :)

 

Grattis!! Det är du värd flera gånger om. Hoppas du har chansen att vinna ytterligare priser också.

 

 

Edit: På tal om defaultfrekvenen 60 Hz: Du som uppnår 80 fps och högre i de flesta spel, får du någon nytta av ett fps över 60 om uppdateringsfrekvensen inte är högre än så och har aktiverat Vsync? Jag ser inte att du skulle få det men jag kanske tänker fel här?

[inlägget ändrat 2005-08-25 07:49:26 av danh35]

[inlägget ändrat 2005-08-25 09:30:55 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men innebär detta att spelet försöker uppnåt en fps som är den frekvens som du har ställt skärmen på i Windows eller brukar spelen ställa in en egen uppdateringsfrekvens för skärmen.

 

Vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt, men vsync är ju intressant vid 3D-grafik och gäller vid den "nu rådande" uppdateringsfrekvensen. Ifall spelet använder 60Hz så rättar sig vsync utefter det och föröker komma så nära en fps på 60 som möjligt, oavsett ifall man använder kanske 85Hz i Windows (2D).

 

Jag har märkt på min egen dator att vsync, åtminstone för mitt Nvidiakort, faktiskt är tyngre än t ex antialiasing. Med "4xAA och 8xAF" får jag ca 60fps i Doom 3 och med "vsync, 2xAA och 8xAF" blir det inte mer än ca 50fps. Men jag backar hellre lite antialiasing till förmån för vsync p g a de irriterande små grafikfelen som annars kan uppkomma. Och i detta finns det en rätt intressant sak förresten; vid den förstnämnda grafikinställningen blir fps:en som sagt kring 60 vilket är densamma som min uppdateringsfrekvens 60Hz. Grafikfel uppstår nu i bl a Doom 3 ifall vsync är disabled, trots att fps/uppdateringfrekvens är så gott som synkade! Felen försvinner helt av att jag enablar vsync även fast fps:en droppar och hamnar ca 10 under skärmens uppdateringsfrekvens.

 

Sedan undrar jag om det här med musens samplingsfrekvens är något som överhuvudtaget är värt att lägga ner krut på att trimma in?

 

Som jag sa tidigare angående artikeln så tyckte jag det där var ganska fånigt. Men här går åsikterna säkert isär... jag lirar som sagt så gott som aldrig multiplay men har ändå svårt att tro att denna samplingsfrekvens skulle kunna ha någon avgörande betydelse för utgången av spelet.

 

EDIT:

...(så kan du få en biobiljett till om du ger mig din adress :)).

 

Tackar för det! Du behöver bara komma hit upp till toppen av Europa och vråla mitt namn så kommer jag rullandes på alla fyra likt den spänstigaste av alla orangotanger! :)

[inlägget ändrat 2005-08-25 19:59:09 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade hänga här så jag svarar direkt :).

 

Vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt, men vsync är ju intressant vid 3D-grafik och gäller vid den "nu rådande" uppdateringsfrekvensen. Ifall spelet använder 60Hz så rättar sig vsync utefter det och föröker komma så nära en fps på 60 som möjligt, oavsett ifall man använder kanske 85Hz i Windows (2D).

 

Jo, du har nog förstått frågan helt rätt. Det jag trodde var att spelen kanske använder samma uppdateringsfrekvens som man ställt in för 2D i den vanliga bildkärmsdrivrutinen i Windows. Förresten så har jag läst om någon 60 Hz bugg när det gäller uppdateringsfrekvensen i Windows och att en del använder program som Reforce och liknande för att låsa uppdateringsfrekvensen till något annat än 60 Hz i spel. Låter lite mysko men du som varit med ett tag i den här branschen kanske vet vad det är för konstig bugg?

 

Själv tycker jag att 60 Hz låter lite snålt, i Windows (2D) är det ju definitivt för lite.

 

 

EDIT: Jag var nu in på Steams supportsidor och sökte på HL2 och refresh rate och det verkar faktiskt som att skärmens uppdateringsfrekvens i spelet påverkas av det man ställt inne i Windows. Länken var så lång så det går inte att klistra in här. Men artikeln hette "I have nausea or motion sickness when I play HL2, what can I do?". I första artikeln man får vid sökträffarna står dock "Half-Life doesn't care too much about the desktop refresh rate" så det var lite motstridiga uppgifter. Sedan är ju frågan om den där 60 Hz buggen slår in :).

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 20:39:12 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten så har jag läst om någon 60 Hz bugg när det gäller uppdateringsfrekvensen i Windows och att en del använder program som Reforce och liknande för att låsa uppdateringsfrekvensen till något annat än 60 Hz i spel.

 

Det där problemet existerar inte längre enligt min uppfattning. Men jag kommer ihåg att det fanns för några år sen då XP precis hade kommit ut på marknaden och att problemet var likadant för kort t ex ifrån både Ati och Nvidia, och med dess drivrutiner från den tiden. Jag har XP och ifall jag ställer in i säg SW:Kotor att 85Hz ska användas så görs också det. Jag är allergisk mot flimmer och märker direkt på en CRT-skärm om den ställs ner till 60Hz, ja rent av om man bara ändrar från 85 till 75Hz! På TFT-skärmar däremot flimrar inte bilden alls eftersom den inte ritas upp på samma vis som för CRT. Men iaf, de gånger uppdateringsfrekvensen faktiskt ställs ner till 60Hz så beror den saken på spelet och inte på XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...