Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
GunL

En dum en

Rekommendera Poster

.....har strulat till det ordentligt för sig.

Jag måste formatteraom, eftersom jag var korkad nog att skriva över den nyformatterade windows medd den gamla fulproppade.

Vilken tanfent trycker jag på för att komma ut i dos-läge?

EFTERSOM JAG HAR UPPDATERAT TILL dp2 LÅTER INTE WINDOWS MIG FOmattera om uan att demontera C vilket jag tucker verka r farligt

Please hljälp mig fort!!!

GunL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej GunL.

Som jag förstår ditt inlägg så försöker du formatera innifrån Windows eller ifrån DOS promten i Windows, det går inte eftersom systemet använder den disken och inte kan formatera bort sig själv, så att säga.

Du måste starta datorn ifrån ett annat media typ diskett eller CD.

Om jag förstår dig rätt så ville du formatera och installera om Windows?

Du skriver i forumet operativsystem övrigt så jag kan bara gissa mig till vilken version av Windows du har.

Har du Windows 2000 eller Windows-XP så får du gå in i BIOS och ställa in att CD skall vara första BOOT val.

Det brukar stå i starten vilken tangent du skall trycka på för att komma in i BIOS t.ex. Del eller F10.

Sedan sätter du i Windows CD'n i CD-ROM'en och startar datorn så kommer du in i installationsprogrammet och kan välja att formatera och installera om Windows.

Har du Windows 98 e.d. så använder du dig av en Boot diskett, den följde med Windows 98 CD'n men om du inte hittar den så kan du ta hem en ifrån Bootdisk.com http://www.bootdisk.com/ .

Då sätter du i den disketten och startar datorn så startar datorn ifrån disketten.

Om du nu vill formatera din C hårddisk och installera Windows på den så väljer du att starta i DOS läge med CD stöd.

Vid A:\ skriver du format C: så formateras C disken.

När formateringen är klar så sätter du i Windows 98 CD och sedan skriver du vid A:\ promten D: (om din CD nu sitter på D: vilket är vanligast) då har du skiftat till CD'n.

Då står du vid en ny promt som hetr D:\ där skriver du install så startar installationsprogrammet.

Tunna/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det kom lite sent, jag installeade och fann att aklla program är kvar, snopert!!!

Nu har jag upptäckt att jag nog får göra om det .Kan inte skriva inget synns när jag skall skriva mejl eller antecknigar.

Titally flop.

jag sjkall göra om enligt ditt receprt

Hmmm!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en fråga i den här tråden. Om jag inte har någon Xp-skiva, hur kan jag då formatera?

Det är så jag ska sälja bort en dator men först vill jag rensa bort allt på hårddisken inklusive windows xp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Saimond skrev:

Om jag inte har någon Xp-skiva, hur kan jag då formatera? Det är så jag ska sälja bort en dator men först vill jag rensa bort allt på hårddisken inklusive windows xp.

Har du tillgång till en dator med XP eller Windows 2000, så stoppa i hårddisken från den dator du skall sälja och med diskhanteraren kan du formatera hårddisken. Högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Diskhantering. Högerklicka sedan på disken som ska väck.

Eller så tar du hem KillDisk (Hard Drive Eraser) och tar bort partitionstabellen på disken, så uppfattar Windows det som en ny oformaterad disk. Detta kan du göra i datorn du ska sälja. KillDisk finns som gratisversion:

http://www.killdisk.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Saimond skrev:

Har en fråga i den här tråden. Om jag inte har någon Xp-skiva, hur kan jag då formatera?

Bättre om du startar en egen tråd i ämnet eller sök på Eforum.

Har du en märkesdator, så brukar det finnas en återställningspartition på hårddisken. Därifrån kan du formatera och installera om utan att behöva någon XP-cd.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bättre om du startar en egen tråd i ämnet eller sök på Eforum.

Tycker det är bättre att samla ett ämne under samma tråd så blir det inte ett tioatal trådar om samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tycker det är bättre att samla ett ämne under samma tråd så blir det inte ett tioatal trådar om samma sak.

Blir lite rörigt att hjälpa folk om någon ny hänger på en redan skapad tråd. Då dennes problem mynar ut i någon helt annan lösning.

För att inte ställa samma fråga tio gånger, så finns sökfunktionen. :-)

Missas ofta, tyvärr.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...