Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med procent


Jörgen68

Rekommendera Poster

Hej,

Hjälp mig innan jag blir knäpp..!

I mitt jobb ingår mycket arbete med siffror. Jag har dock inte pluggat matte sedan gymnasiet och nu har jag stött på ett problem som jag inte kan förstå. Ett konsultföretag förser mitt företag med konkurrentstatistik, där det bl a ingår månadsvisa jämförelser från år till år. Konkurrenslagstiftningen gör att jag inte får jämföra mitt företag med ett annat. Istället har jag valt ut fyra konkurrenter som konsultföretaget samlar in data från. Dessa data slås ihop till ett "competitive set" som mitt företag se'n jämförs med. "Total market" utgörs av mitt ftg OCH de fyra som ingår i "comp. set". I senaste rapporten finns dessa belopp och procentuella förändringar (årtalen inom parantes):

 

Mitt ftg // (2005) 2619,93 (2004) 2260,67 (%) 15,9

Comp.set // (2005) 1490,20 (2004) 1283,86 (%) 16,1

Tot. market // (2005) 1680,21 (2004) 1433,01 (%) 17,3

 

Beloppen är produkternas genomsnittliga pris.

 

För mig är det obegripligt att den totala marknaden, dvs mitt+de fyra företag jag jämför med, har ökat procentuellt mer än både mitt ftg och snittet av comp.set. Konsultfirman står på sig och hänvisar till formler men i mina ögon måste det finnas något fel i rådatan.

 

Om någon kan hjälpa mig att förstå detta vore jag mycket tacksam!! Fler siffror finns att tillgå, t ex antal sålda produkter och total intäkt.

 

Stort TACK på förhand!

 

/Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga krav för att kalla sig konsult

2004 2005 Ökning

Mittftg 2260,67 2619,93 0,158917489062977

Comp set 1283,86 1490,2 0,160718458398891

Total mark 1433,01 1680,21 0,172504029978856

 

En tänkbar förklaring är att Mitt företag och Comp set inte tillsammans omfattar hela marknaden utan tex 60%,

Övriga företag tex 20 små företag 40 % ingår också i Total mark

 

Konsulter som inte kan förklara vad de sysslar med och hur de fått fram sina resultat behöver man ju inte ge några nya uppdrag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack erik6!

 

Tyvärr definieras total market som mitt+de fyra ftg jag valt ut. Övriga företag i branschen står utanför denna rapportering.

 

/Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Det vore intressant att får reda på hur "Tot. market" är framräknat, det är ju inte "Mitt ftg" + "Comp.set" utan dessa måste vara viktatade på något sätt.

 

Eftersom det inte är en ren summering så kan man inte jämföra % talen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som även Gunnar poängterat är inte totala marknaden summan av ditt företag och de andra fyra. Om detta gällt hade ditt resonemang om att den totala ökningen inte kan vara högre än båda delökningarna stämt. Detta kan bla visas genom:

a= belopp hos mitt ftg

b= belopp hos compset

a+b=belopp hos totala markn

p1=procentökning hos mitt ftg

p2=procentökning hos compset

p3=procentökning hos totala merkn

 

a*p1 + b*p2 = (a+B)*p3 eller

a(p1-p3) = b(p3-p2)

 

för att båda sidorna antingen ska vara positiva eller negativa måste gälla att:

p1<p3<p2 eller

p2<p3<p1

 

Nånstans är det något som inte stämmer överens med deras uträkning och hur du uppfattar resultatet, tror jag...

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
mitt jobb ingår mycket arbete med siffror. Jag har dock inte pluggat matte sedan gymnasiet

Ljög du in din ansökan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det var nog snarare bananskalsvarianten.

Hehe, alla sätt är bra sätt om resultatet blir nöjsamt =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vanja och Gunnar,

 

Tack för era svar. Gillar ni problemlösning. Vill ni öva?:) De siffror jag skrev i inlägget är bara en liten del av dokumentet. Förutom jämförelser mellan de genomsnittliga priserna rapporteras också den begränsade kapacitetens nyttjandegrad samt intäkt per tillgänglig produktionsenhet. Alla parametrar är alltså beroende av varandra. Till detta finns också indextal för samtliga parametrar. Om ni vill får ni gärna ta en titt och på så sätt kanske se något fel i sambanden mellan siffrorna. Maila i så fall till joergen.andreasson@swipnet.se så kommer siffrorna.

 

 

/Jörgen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...