Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sendmail


jazzze

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en Linuxserver med Sendmail. På denna server finns ett antal 100 e-postkonton som hämtar via POP/IMAP.

På denna server körs virusgenomsökning på alla inkommande och utgående brev.

 

Nu är det så att en avdelning av företaget ska ha en MS Exchangeserver.

Inga problem med detta. Dock så vill jag virusgenomsöka inkommande och utgående brev med Linuxservern.

 

Utgående är inga problem. Ställer in "Smart Relay" i Exchange och då skickas alla brev via Linuxservern.

 

Men inkommande är problem. Det verkar som om man inte kan få Sendmail att relaya mail vidare till en annan server utan att trixa med många DNS servrar. Och jag vill ha kvar den konfigen som finns på Linuxservern med tanke på alla konton.

 

Jag vill att det ska funka på detta sätt:

 

Avsändare -> Linuxserver (viruskoll) -> Exchangeserver -> Mottagare

 

 

// Jazze

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in DNS servern så att Exchange servern står som MX på en annan domän, till exempel exchange.foretag.se, Linux maskinen tar emot mail för vanliga domänen, dvs foretag.se och du ställer in din alias fil att forwarda mail till vissa användare på exchange.foretag.se adressen. På detta vis kommer mailen att gå genom Linux maskinen först, för att sedan skickas vidare till exchange servern för de konton som ska ligga där.

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Men inkommande är problem. Det verkar som om man inte kan få Sendmail att relaya mail vidare till en annan server utan att trixa med många DNS servrar. Och jag vill ha kvar den konfigen som finns på Linuxservern med tanke på alla konton.

Jodå det går genom att använda filen mailertable.

 

Där specificerar du vilka domäner som ex. skall skickas vidare till en annan mailserver.

 

Ex:

 

smtp.exempel.se är din linux maskin med sendmail

ex.exempel.se är din Exchange server

 

Och du vill att mail till domänen ekonomi.exempel.se skall skickas till ex.exempel.se

 

I DNS'erna sätter du MX pekaren för ekonomi.exempel.se till smtp.exempel.se.

I filen /etc/mail/mailertable skriver du in "ekonomi.exempel.se smtp:[ex.exempel.se]". Bygg sedan om mailertable med kommandona:

 

cd /etc/mail

makemap hash mailertable <mailertable

 

Starta om sendmail.

 

/red: ehöver du mera hjälp så kan du ställa frågan i mitt forum http://www2.gunnard.se där upptäcker jag snabbare om det ställs frågor än här.

 

/red: kommandot är makemap inte makemak!

 

[inlägget ändrat 2005-07-21 18:59:05 av Gunnar Dahlström]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-21 19:34:25 av Gunnar Dahlström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...