Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska sätta på ny fläkt. Bör jag tänka på nåt?


Tophe

Rekommendera Poster

Jag ska precis sätta på en ny Zalmanfläkt på min CPU.

CPU'n är en AMD Athlon64 3000+.

 

Bör jag tänka på nåt särsklit när jag plovkar bort den gamla?

Ska jag göra ren processorns yta?

När jag sätter på ny Pasta.. vad ska jag tänka på då?

 

tacksam för några snabba råd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick bra...

Ljudet gick ner kraftigt och jag sänkte temperaturen med nästan 10 grader. Länge leve Zalman!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tophe skrev:

 

Det gick bra...

Ljudet gick ner kraftigt och jag sänkte temperaturen med nästan 10 grader.

Roligt att du lyckades.

Har själv en Zalman 7000 på en av mina burkar och gjorde samma erfarenhet som dig. Dock inte så mycket som 10° lägre temp, men några och tystare från burken. Glöm inte att rengöra från damm framöver. Det samlas mellan kylflänsarna. Jag brukar använda dammsugaren försiktigt, men det finns delade meningar om detta då det finns risk för statisk elektricitet. Luft på burk är ett alternativ. Plockar du bort Zalman, så gör som du gjorde nu. Torka bort den gamla kylpastan och lägg på ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag hade den boxade förut. Den helt igensolkad.

Jag har ett Acousticase, så det kommer in ytterst lite damm.

Men jag får hålla koll.

 

Det är samma fläkt som du har. En Zalman 7000B-Cu

 

Jag har ett MSI moderkort med Cool'n'Quiet, så jag fimpade den lilla fan-kontrollen. Använder du den? Funkar den bra?

 

Vilken CPU och temperatur har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Intel P4 3GHz och just nu är den 41°, men det varierar beroende på rumstemperatur och belastning.

Jag använder fan-kontrollen, då jag inte har aktiverat Q-fan (Asus motsvarighet till Cool'n'Quiet) och den funkar bra. Den snurrar med ca 1750 varv/minut just nu. Har kommit fram till att den hastigheten ger bästa temp i förhållande till ljudnivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Jag låg runt 45° förut men nu ligge rjag runt 32-34.

Ska sänka fläkten lite (den går på ca 2000 varv nu), och se vilken temperatur jag hamnar på.

 

Nu ska jag bara byta kylning på grafikkoret :)

Kanske ska köpa ett nytt istället iofs.

Har en gammal häck... GeForce4 Ti4600. Det går bra. Men det är stort och låter mycket. Funderar på ett GF 6600 GT med 256mb.

 

Men den här nya CPU-fläkten gjorde verkligen susen (ursäkta ordvitsen).

Det är en fröjd att sitta nu...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"så jag fimpade den lilla fan-kontrollen."

 

Svär inte! ;-)

 

Löjligt nog är jag övertygad om att Zalman och "billighetsgrejor" är tillverkade i Kina allihop. Själv har jag *ALDRIG* personligen kört med "top-of-the-line-fläktar", utan köpt sådana som uppfyller de tekniska normerna. (Yrkesskada som ingenjör?). Hursomhelst så "låter" dessa "noise-godkända" fläktar i princip lika mycket som standardfläktar.

 

 

 

edit: Censur av text som kan uppfattas stötande av Gurun Schyman och hennes gäng! -Annars var texten inte särskilt elak!

 

[inlägget ändrat 2005-07-20 17:46:23 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört på billighetsprylar länge.

Först sedan jag fick riktigt jobb har jag köpt riktiga märkeskomponenter.

 

Det är världens skillnad! I synnerhet när det gäller fläktar.

 

Det säger jag inte utifrån några ideal jag har, utan helt enkelt erfarenhet efter att ha byggt flera datorer och provat VÄLDIGT många olika komponenter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Först sedan jag fick riktigt jobb har jag köpt riktiga märkeskomponenter.Det är världens skillnad! I synnerhet när det gäller fläktar.

 

Instämmer!

Fläktar som kostar lite och är av bra märke har bra ljudnivå. Rätt att satsa några hundralappar på bra prylar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på om man är "tekniskt lagd" eller "märkesidiot".

-Kan man läsa tekniska spec. så kan man köpa BÅDE BRA OCH BILLIGT!

Kan man inte teknik, köper man Zalman!

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Bullshit.
Kreativt svar... ;)

 

Visst kan billigare fläktar vara tysta och bra. Men livslängden är väl därefter..?

Borde inte konsumentverket (?) göra ett test precis som för glödlampor (det var nog inte konsumentverket som gjorde det iofs).. Istället för att mäta ljusmängd och livslängd mäter de fläkt-blås och livslängd på olika processorkylare..? :thumbsup:

 

| Noisekiller |

Moderator Kylning & Ljuddämpning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkade inte skriva ett mer utförligt svar än "bullshit" på detta:

 

Kan man inte teknik, köper man Zalman!

 

Jag kan teknik och jag köper Zalman. Det funkar bättre än billiga grejer som lovar saker de inte håller. Lägg hellre en hundring extra och köp bra grejer, med riktig garanti.

 

Och nej jag är inte "märkesidiot". Som sagt, efter att ha byggt massor med burkar och oftast använt billiga grejer som lovar samma saker som dyrare så vet jag att man tjänar på att köpa erkänt bra prylar. Zalman har extremt bra rykte hos seriösa datorbyggare och folk som gillar att optimera sina burkar.

 

Jag ville ha en tyst, pålitlig och effektiv kyllning. Så då valde jag Zalman. Det är bra grejer. Det finns en anledning till att de piskar allt annat på marknaden i alla tester.

 

Dessutom har vitruosen fel när han skriver:

Hursomhelst så "låter" dessa "noise-godkända" fläktar i princip lika mycket som standardfläktar

 

Det stämmer inte. Jag har sänkt min ljudnivå KRAFTIGT! Och då hade jag en billig fläkt innan som skulle vara "tyst".

 

 

Så.. lite mer utförligt och kreativt än "Bullshit..." men jag menar egentligen samma sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att de piskar allt annat på marknaden i alla tester.

Okej, nu kanske vi inte ska bli överentusiastiska heller. :) Har inte testat några av deras processorkylare men har köpt många 80 mm Zalman-fläktar. Mycket prisvärda tycker jag. Många av de tystaste och dyraste fläktarna på marknaden går också med lägre varvtal - inte konstigt att de blir tystare. Jag tycker iaf man får "lite ljud för pengarna" när man driver Zalmans 80 mm fläktar med 7 V.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras chassifläktar vet jag inget om.

Jag köpte acoustifan. Dyra och tysta, på höga varv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Noice Killer att något "bra" test borde finnas när det gäller kylning/kylfläktar.

 

Vad jag erfar så (förutom RPM) så rör det sig om glidlager eller kullager i själva fläkten. En fläkt med kullager (lika stor, samma RPM) låter givetvis mindre än en med glidlager. Kullagrade fläktar kan köpas i Kina för en hundradel av vad de kostar här i "dataaffären", men det "bråkade" vi ju inte om..

 

Testa GÄRNA att köpa en "no-name"-kullagerfläkt av "rätt storkek", oftast 80-mm, och skruva på CPU-flänsen där "märkesfläkten" dött. Gör inte ett smack "mer" i störningar än den tidigare!

 

[Och DÅ HAR JAG BYTT ZAHLMAN MOT "VANLIG FLÄKT"!!!]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fläkt med kullager (lika stor, samma RPM) låter givetvis mindre än en med glidlager.

Det är väl tvärtom glidlagrade fläktar som är tystare. Se på de omtalade Papst-fläktarna, de är glidlagrade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glidlager håller inte lika länge som kullager, rent generellt sett.

Givetvis så handlar det om kvalitet, men men.. Glidlager HÅLLER inte lika bra som kullager! (Annars exempelvis vore inte SKF en multimiljardindustri!)

 

Bra glidlager = bättre än kasst kullager, givetvis!

Själv anser jag: "Kullager all the way!!!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Glidlager håller inte lika länge som kullager, rent generellt sett.

Givetvis så handlar det om kvalitet, men men.. Glidlager HÅLLER inte lika bra som kullager! (Annars exempelvis vore inte SKF en multimiljardindustri!)

 

Instämmer!

Kullager fläktar har allra längst livslängd. Rekommenderas av den anledningen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu premierar jag låg ljudnivå framför livslängd, men om ni säger att de kullagrade fläktarna är lika tysta så får jag väl testa en sån nästa gång jag handlar. Acoustifan verkar ju vara ett seriöst alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Läste att ni låg runt 40 grader... Det gör man med Intels standardfläkt också :P

 

(Fick lite känsla om att ni var blåsta)

 

 

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...