Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SP3 installerat eller inte?


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Morgontrött och lite småförvirrad, men jag lyckas inte hitta info om vilket SP jag har installerat på min SQL2K. Tycker den beter sig lite konstigt, ligger ständigt och upptar intrafik enligt brandväggen när jag inte använder den.

 

EDIT: I Properties i EM står förvisso 8.00.760(SP3), men vad är de för trafik den tar emot?

[inlägget ändrat 2005-07-20 09:36:20 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8.00.818 är väl senaste

 

Kör nya Microsoft Update (http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/) på den så slipper du leta upp vilka uppdateringar du saknar för den.

 

Är det bara trafik in, eller även utgående trafik? Du kan ju alltid kolla i EM under Management -> Current Activity om några okända datorer är anslutna mot den som inte ska vara med. Antar att du kör via port 1433 genom brandväggen, eller? Även om du har inkommande trafik där behöver det ju inte betyda att servern påverkas, kan ju vara div ockuperade servrar/datorer som letar nya "offer". Sen kan du ju även via netstat (eller ännu bättre tcpview från sysinternals.com) se aktuella anslutningar om det är något där som inte ska vara där.

 

Vill du kolla trafiken kan du tex använda Ethereal (http://www.ethereal.com) som är väldigt användbart om man vill se vad för trafik som passerar en dator.

[inlägget ändrat 2005-07-20 13:46:38 av Cytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tackar för svaret. Det är 14 processer (!) listade under Current Activity->Process Info. De flesta står som background, ett par som sleeping och en som runnable. Har ingen aning om hur jag ska tolka den här infon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan ju alltid kolla efter datornamn som du inte känner igen, datornamnen finns ju under kolumnen Host.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Kolla om det händer något verkligt i servern. Ett gäng processer kommer du att ha igång, det är inget konstigt.

 

Starta SQL Profiler, starta en "vanlig" trace, och kolla om det körs en massa SQL-kommandon mot databasen, samt om anslutningar ansluts/frånsluts. Följ den en stund, och kolla samtidigt vilken trafik det är via brandväggen och se om du kan dra några slutsatser ifrån infon.

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...