Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Misslyckats gång på gång

ronile

Recommended Posts

Jag har ett rätt grundläggande problem, har skrivit relativt lite html och tycks inte vara någon vidare naturbegåvning heller ;)

Nåja, jag har iallafall bara använt mig av tabeller förut, men försöker nu skriva en sida innehållandes frames.

Vad jag försöker göra kan ni se på bilden (javisst, jag är konstnärligt lagd).

Mitt främsta problem är att jag till att börja med inte lyckas få framesetet att inte ta upp hela skärmen (trots att jag skriver in kolumnbredden "tillräckligt liten" breder den bara ut sig hejvilt?

Jag vet inte hur jag skall lösa något alls, för jag förstår ärligt talat inte mycket överhuvudtaget av dethär med frames än. ;)

[bild bifogad 2005-07-19 20:17:08 av ronile]

730974_thumb.jpg

Urtjusig illustration! :thumbsup:

Posta koden inom LOG-taggar vettja eller skicka en länk dit man kan kolla på den!

Är det någon speciell anledning till att du vill använda FRAMES?

Jag undvek att posta koden för att den var så oanvändbar (fylld av fel) i övrigt kändes det som, jag slängde bort hela rasket och började om från början nu.. vet inte om det går bättre egentligen.

Min ädla anledning är att jag inte klarade av att göra det med tabeller! Då får jag sidan att se bra ut i övrigt, men den blir bara lång och konstig istället för att storleken blir fast och det blir en scroller i det som i detta fall (enl min stiliga illustration) skulle varit mainframen när det är i tabellen..? (Nu uttryckte jag mig lite struligt, men jag hoppas du förstår)

Mr Andersson
javisst, jag är konstnärligt lagd

Jag önskar att fler hade gjort som du nyss gjorde!! Urtjusigt och illustrativt! Gör det nåt om jag sparar den som ett exempel på hur man ska göra? :thumbsup:

Kan du posta koden?

Jag undvek att posta koden för att den var så oanvändbar

Här finns gott om folk som är villiga att hjälpa dig!

Urtjusigt var ordet. ;)

Nåja, jag postar koden. jag tar bort några värden som förvirrar mig (capsar för att markera), kan nog bringa viss klarhet i problemet med tanke på att det känns som rätt viktiga värden. :)

[log]

<html>

<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<title>trött.</title>

</head>

<frameset rows="VÄRDEN, FÖRSTÅR EJ" cols="VÄRDEN, FÖRSTÅR EJ">

<frame src="left.htm">

<frame src="main.htm">

<frame src="right.html">

</frameset>

<frame src="bottom.htm">

</frameset>

</frameset>

<noframes>

<body>

asdf

</body>

</noframes>

</html>

[/log]

[inlägget ändrat 2005-07-19 21:25:18 av ronile]

Mr Andersson
rows="VÄRDEN, FÖRSTÅR EJ"

Här skriver du hur stora de olika raderna ska vara i pixels, tex:

rows="100,*,100"

gör en rad överst som är 100 px, en rad i mitten som är "det som blir över" och en rad underst som är 100 px.

Du kan inte ange både rows och cols för ett och samma frameset.

Jag läste det tre gånger. Sen tänkte jag skriva att jag inte riktigt förstod hur du menade, men jag ångrade mig. Då läste jag det tre gånger till, och tittade lite på koden. Sen förstod jag ändå inte.

Mr Andersson

Ok, jag var väl kanske inte dirkekt solklar i mitt flummiga svar.

Så här du göra:

<frameset cols="150,490">

<frame src="left.htm">

<frameset rows="400,80">

<frameset cols="350,150">

<frame src="main.htm">

<frame src="right.html">

</frameset>

<frame src="bottom.htm">

</frameset>

</frameset>

Du tänker helt rätt, har har fått dina src i rätt ordning. Det enda du behöver göra är att lära dig när man ska använda rows och när man ska använda cols! :thumbsup:

Mr Andersson

Om du vill mellanrum mellan dina frames och kanten på skärmen, så måste du göra även detta utrymme som en frameset, men med storleken *.

Där tappade du bort mig igen!

Nu har jag fått till det som du skrev (tack så hemskt mycket!), men problemet med att den "breder ut sig över hela skärmen" kvarstår, vilket jag förmodar beror på det du beskrev där.

Mr Andersson
Där tappade du bort mig igen!

Inte min mening!

Så här borde det bli:

<frameset cols="*,640,*">

<frame src="blank.htm">

<frameset rows="*,400,*">

<frame src="blank.htm">

<frameset cols="150,490">

<frame src="left.htm">

<frameset rows="400,80">

<frame src="main.htm">

<frame src="right.html">

</frameset>

<frame src="bottom.htm">

</frameset>

</frameset>

<frame src="blank.htm">

</frameset>

<frame src="blank.htm">

</frameset>

Synd att inte indragen syns, det blir så svårläst utan! :)

Det som är "blank.htm" är det som är "ramen" mellan webläsarfönstret och dina frames. Lämpligtvis innehåller denna fil ingenting mer än bara <html></html>.

[inlägget ändrat 2005-07-19 22:14:55 av Mr Andersson]

Jodå, jag förstår. Tror jag i alla fall :)

Kanske du har ett speciellt syfte med att göra sidan så liten, det vet jag ju inte. För oss som har rätt stora skärmar (jag har 1600x1200 på min) kommer denna sida att bli väldigt liten. En liten ruta mitt i fönstret. Allt annat utrymme som finns kommer inte att användas alls.

Att en websida växer allteftersom webläsarens fönster ökar i storlek tycker jag är en stor finess! På så vis kan jag se så mycket eller lite som jag vill. Att behöva scrolla i ett pyttelitet fönster känns rätt irriterande när jag nu har en så pass stor skärm.

Nå, du kan ju ha ett speciellt syfte med designen, jag ville bara kommentera ditt val av en fast och liten storlek på sidan :)

Yes, jag vet att jag valt en mycket liten storlek på sidan (jag har själv stora skärmar, så jag ser hur det ser ut), men saken är den att alla övriga sidor ser helknepiga ut annars (ur designsynpunkt), och det du måste scrolla är ytterst lite.

En websida som växer fungerar inte med designen alls, därför har jag valt att göra såhär. Iom att det är såpass lite information på sidan totalt tycker jag inte att det "drar ner intrycket" eller gör det överdrivet jobbigt/trögnavigerat.

Ah, jo, det blev jättebra (förutom att jag antar att det ska bli *,480,* på blank.htm (rows) om jag förstått detta rätt nu! Du kanske testade mig? ;-)

Jag (eller ja, du) har iallafall fått alla mått att se bra ut nu, men det uppstod ett alldeles nytt problem!

I framen left.htm skall jag ha en bild som är ungefär precis lika stor som måtten på framen (inte större, aningen mindre på ena längden), men den vill på att scrolla/förminska bilderna i webbläsaren som att de inte ryms, detsamma gäller texten i main.htm som inte riktigt ryms. Är det på grund av någon form av motsv. cellpadding? Jag funderade på något sådant, och testade lösa det på två olika sätt varav inget av dem fungerade:

"<frameset cols="*,640,*" style="padding:0px;border:0px">"

"<frameset cols="*,640,*" frameborder="no" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0"> "

Nu inser jag ju givetvis att det inte är på blankframen jag främst skall skriva detta, men jag kopierade bara det översta (och jag skrev detta på alla framer för att testa, så). :-P

Mr Andersson
(förutom att jag antar att det ska bli *,480,* på blank.htm (rows) om jag förstått detta rätt nu! Du kanske testade mig? ;-)

Nej, jag testade inte dig... däremot så skrev jag helt enkelt fel, det ska givetvis vara 480!

men den vill på att scrolla/förminska bilderna i webbläsaren som att de inte ryms

Löser du med:

<frame src="left.htm" scrolling="no">

Jag funderade på något sådant, och testade lösa det på två olika sätt varav inget av dem fungerade:

"<frameset cols="*,640,*" frameborder="no" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0"> "

Felet är att du gjorde det på FRAMESET. Det är på FRAME du ska göra det, eftersom det är först där som själva framen definieras. FRAMESET är bara en "hållare" för FRAME.

Ah, fast delar av problemet kvarstår även när jag lägger till den rad jag hade där (frameborder="no" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0") efter varje "frame src"..

"Bordersarna" (kan inte den svenska termen) tycks inte försvinna på några ställen alls utom ett (enligt röda markeringar på bifogad bild) när jag tittar på den i FF, vilket de väl borde göra?

Bredden på tabellen jag har i main (som är aningen mindre än framens bredd) tycks fortfarande vara för bred i förhållande till framen vilket gör att det scrollas sidleds (se lila markering), tycker det är lite mystiskt och vill eg inte göra den mindre..? (kan ej ta bort scrollfunkt. heller, vill ha åt den för att kunna scrolla ner text). :P

[log]

<html>

<head>

<title>test</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

</head>

<frameset cols="*,640,*">

<frame src="blank.htm" frameborder="no" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0">

<frameset rows="*,480,*">

<frame src="blank.htm" frameborder="no" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0">

<frameset cols="155,485">

<frame src="left.htm" frameborder="no" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0">

<frameset rows="396,84">

<frame src="main.htm" frameborder="no" scrolling="YES" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0">

<frame src="right.htm">

</frameset>

<frame src="bottom.htm" frameborder="no" scrolling="NO" marginwidth="0" marginheight="0" framespacing="0" border="0">

</frameset>

</frameset>

<frame src="blank.htm">

</frameset>

<frame src="blank.htm">

</frameset>

<noframes>

<body>

aoeu

</body>

</noframes>

</html>

[/log]

[bild bifogad 2005-07-20 20:22:56 av ronile]

731337_thumb.jpg

Mr Andersson
"Bordersarna" (kan inte den svenska termen) tycks inte försvinna på några ställen

På FRAMESET ska du ha border="0" och på FRAME ska du ha frameborder="no"

Åh, tusen tack för att du varit så tålmodig. Minst tusen! Nu fick jag till det tror jag, förutom att main fortfarande scrollar galet, men det kan jag nog fixa på något vis. Tack igen iallafall, hur mycket tack som helst!

Nu ska det nog lösa sig. :-)

Mr Andersson
Åh, tusen tack för att du varit så tålmodig

Inga problem, det är en yrkesskada... :)

Nu ska det nog lösa sig. :-)

Bara att fråga igen om du stöter på problem!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...