Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägg Datorkrig på is


Einar Zettergren

Rekommendera Poster

Einar Zettergren

Datorkrig börjar bli tjatigt.

 

Följande borde alla vara överens om:

* Hårdvaran är OK på både PC & Mac. PC ligger prestandamässigt litet före (just nu) och har större valmöjligheter att pussla ihop just det man vill ha. Mac är snyggare och mer lättservad.

* Pris är ganska likt om man tar märkes-PC.

* Macens UI är bättre än PC såtillvida att det är mer konsekvent. PC är fullt användbar, men klumpigare.

* PC är däremot bättre "under UI-skalet" om vi snackar NT/2000.

 

Sedan kan väl någon petig dj-l hitta avvikelser från mina generaliseringar, men i princip blir det bara en massa ny rundgång. Jag tror att varje inlägg som ínte är ett rent personangrepp eller ointressant detaljtjafs typ om WebObjects är bättre än ASP kan bemötas med en länk till ett tidigare inlägg.

 

Alltså lägger vi ned Datorkriget tills MOT/IBM fått ordning på PowerPC-MHz-en och/eller Mac OS X faktiskt finns i butiken.

 

MVH//Einar Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Jaha.. vad skall vi göra nu då?

 

...

 

Nu har jag ju inget att göra längre...

 

 

Nån som hänger med på en fika?

 

:-)

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan vi inte prata om bilar?

Jag har ju sett en massa inlägg om flygplan och gummistövlar, så varför inte bilar?

 

Mina personliga favoriter:

Nissan Skyline GTR

BMW M5

Audi RS4

Nissan Primera 2.0(min bil;=) )

Porsche 911 Turbo

 

Fina bilar va?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

 

Med risk för att låta träig..

 

..men..

 

Jag gillar faktiskt min Volvo V40 2,0T..

 

...annars skulle jag kunna tänka mig en McLaren F1, HMMWV (Hummer), Willys Jeep från WWII, Jaguar XK-8, Ferrari..vasomhelst, Saab 9-6 och en del andra..

 

mvh

ErikG

 

PS detta verkar arta sig till en kraftig off-topic debatt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis införskaffat en V40 2.0T som jag är nöjd med. Dags att göra en datorkrig statistik för att se vilka bilar vi har och sedan föra en debatt om användarvänligast-därför-vanligast vs de-som-är-kreativa-kör-denna, bäst-därför-att-flest-använder-den vs de-som-övergått-till-denna-bil-tycker-den-är-bättre-än-den-vanligaste etc.

 

Annars kan jag tänka mig en Jaguar cabbe. Eller i värsta fall en Saab cab.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V40 2.0T är en bra bil, bra med ork vid låga varv, saknar dock lite spets uppåt i varvregistret. Hellre en T4, det skiljer ju inte så mycket i pris. Men det är kanske en Blackline utrustad V40 2.0T ni har?

 

Mitt val av bilar speglar mig som den "sportige"(ej idrott) familjefar jag är.

 

Jag är mycket sugen på en turbo nästa gång jag byter bil(snart!).

Kanske en 9-3 Turbo eller en V40 T4 som man kan chipstrimma.

 

Eller vad tycker ni?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

 

 

JAG HAR INGEN BIL!!!!

 

Jag bor mitt i Göteborg och här kostar en förbannad rörlig parkeringsplats 1600 pix i månaden plus att det är ett års väntetid på den eller nåt. Bensinen i Sverige är väl dyrast i Världen (SVÄR ÅT KOMMUSVERIGES SVINIGA SKATTER)

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån bil före 59 som har komfort, låg ljudnivå, väghållning samt någon form av körglädje?

 

Nej, en bil skall vara rolig att köra. Inte bara att åka i. Glidare usch nej!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

En "himmelsblå" Blackline med i stort sett allt.. (Ej GPS och backningsradar)..

 

Om du ändå ska trimma har jag hört att man kan få ut mer effekt ur 2.0T än T4an, men det kanske bara gällde de tidigare T4orna som inte hade lika stor cylindervolym..

 

Just orken vid låga varv gör V40 2.0T så skön att köra.. jag har precis tagit kk (en vecka gammalt! :-) och har tuffat runt en del med bilskolans Carisma GDI, dvs med den 1.8i motorn V40 även erbjuds med, den känns väääääldigt trött i jämförelse..

Innan vi köpte V40an hade vi en gul (vad annars) Renault Mégane Coupe 16v, så vi ville inte byta ner oss allt för mkt i "sportighet" när vi blev tvugna att kunna släpa på barnvagn..

 

Jag kan därmed bara hålla med, det ska vara turbo..

 

mvh

ErikG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Vi har boendeparkering C och det kostar betydligt mindre än 1600:-/mån men å andra sidan är man ju inte garanterad P-plats vilket är rätt surt..

Å andra sidan så lär det väl även för dig ta längre tid att åka bil till jobbet än att gå, eller?

 

 

/Erik G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "pärlemorröd" 2.0T Blackline. Ett kanonpaket, man fick med alla fyra däcken, ratt, motor och dörrar...

Och avstängningskanppen sitter på framsidan, precis under ratten. Det är jättebra tycker jag.

 

Tråkigt bara att det kommer ut en ny ännu bättre modell nu i sommar, amn får aldrig vara på topp..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Vi fick med 9 däck, (4 sommar, 4 vinter + 1 reserv). Vi fick även med ljudkort med CD och bandstation.

Lite jobbigt att man måste ställa in motorvarvtalstilldelningen själv, det är ju mer användarvänligt med automatisk varvtalsfördelare. Men efter som det är min första bil så är det nog bäst att jag lär mig bilanvändandet från grunden innan jag ger mig på mer avancerade system.

 

Undrar om man kan köpa en "overdrive" och uppgradera till FasII ? :-)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte med en assistent som talar om hur jag skall göra. Nu gör det inget, jag har en sån sedan tidigare :}

 

Däremot fick jag med en färddator. Såvitt jag kan förstå är det en Mac för jag kan inte hitta några spel och GUIet är väldigt lätt - bara en knapp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

Jag hade en assistent sedan tidigare som jag flyttade med bilen. Med tanke på det tråkiga textbaserade interfacet på färddatorn så måste den vara dos-baserad.

 

Har du standard fläktenhet, eller liksom mig uppgraderat till en temperatövervakad kylningsenhet ?

 

Jag har dessutom blinkers på BÅDE vänster och höger sidan!

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Apropå gångväg.. ska "du" flytta in i huset vid brunnsparken? Jag noterade att en massa IT företag skulle flytta dit?

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ingick temperaturövervakad kylning och dessutom kan man ställa in så att processen alltid går lika fort oavsett underlaget.

 

Förutom blinkers har jag ljus både fram å bak å inuti bilen också. Och jag har fem speglar! Två på utsidan och tre inne i kupen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Jag har en känsla av att vi har samma modell. två av mina interna speglingsenheter, de som primärt är avsedda att spegla användarna är illuminerade. Detta faktum poängterades i produktspecifikationen.

 

Den automatiserade processhastighetsövervakaren är väldigt bra att ha vid utdragna exekveringar.

Synd bara att CPU´n (Central Power Unit) inte är lika energisnål som andra modeller, men det är ju en bieffekt av den högre prestandan.

 

Något jag tycker är bra är att alla platser har trepunkts crash recovery restrainers. Som familjefader upskattar jag frånvaron av Expandable Crash Mass Management på sekundärklientens sida. Urkopplade ECMM har ju visat sig kunna innehålla säkerhetshål där ECMM utlösts och dödat små processer i den rymd där ECMM verkar.

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar så, lite trådigt att bilkriga om man har samma. Kan ingen Opelägare hoppa in ?

 

Förresten har du upptäckt partyknappen, högst upp på mittkonsolen? En röd trekantssymbol. Häftig grej, hela bilen blinkar. Undrar om de har synkat det med ljudkortet i fas II?

 

Färddatorn är visst Mac, den har en typisk ATI display. Klar och tydlig 2D men kass på 3D.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

Wow.. måste testa partyfunktionen senare..

 

Färddatorn är definitivt DOS, bara siffror, inga fönster. Farthållaren är mac, den har ju grafisk presentation..som inte går att påverka mycket..

 

Å andra sidan har ju färddatorn inbyggt ljudkort.. men den kan inte säga mycket mer än pip, så det är nog en pc-speaker..

 

Har du upptäckt den inbyggda skärm-rengöraren.. om man drar lite i ena joysticken så tvättas bildskärmen vör omvärldspresentation.. även illuminationsenheterna rengörs...

 

Efterlyser också lite inblandningar av andra plattformar, annars blir detta bilkrig endast ett center för inbördes beundran.. jag vill att folk med andra bilmodeller skriver om hur kassa bilar de har, så att jag kan skryta om hur mycket bättre min bil är...

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...