Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chipset-fläkt till MSI K7N2 Delta?


tommypetersson

Rekommendera Poster

tommypetersson

Mitt MSI K7N2 Delta moderkort har funkat bra tills nu och jag har inte kännt behov av att uppgradera till något nyare. Senaste tiden har jag dock haft ett intermittent fel som dykt upp, chipset-fläkten tappar fart så övervakningsprogrammet PC Alert 4 går in och varnar. Någon gång har fläkten tagit fart igen, någon gång har den inte gjort det så jag har stängt av Windows och sedan datorn för att inte chipsetet ska bli överhettat (det finns ingen temperaturövervakning av detta, så man vet inte hur varmt det blir).

 

Jag har för säkerhets skull dammsugit datorns innanmäte, men det fanns inte så mycket damm. Det ser ut som fläkten skulle vara utbytbar, men var kan man få tag på en sådan fläkt (helst butik i Stockholm, eller nätbutik med låg fraktkostnad för småbeställningar)? Finns det någon risk att det inte är (lagren i) själva fläkten som är problemet, vore synd att köpa och byta fläkt och sedan visar det sig vara något annat? Är fläkten lätt att byta, tror ni? Eller lurar man sig av skruvarna på skyddsgallret ovanpå fläkten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det ser ut som fläkten skulle vara utbytbar, men var kan man få tag på en sådan fläkt (helst butik i Stockholm, eller nätbutik med låg fraktkostnad för småbeställningar)?

 

Titta in hos Kylning.com:

http://snipurl.com/gcpo

 

Finns det någon risk att det inte är (lagren i) själva fläkten som är problemet, vore synd att köpa och byta fläkt och sedan visar det sig vara något annat?

 

Du kan om du vill trycka in lite universal olja i hålet, som du säkert hittar mitt i fläkten. Alltså själva "motorn". Kan inte svära på att det funkar, men prova skadar inte.

 

Är fläkten lätt att byta, tror ni? Eller lurar man sig av skruvarna på skyddsgallret ovanpå fläkten?

 

Har inte hittat liknande fläkt någonstans. Letade själv till min störande chipsetfläkt men utan resultat. Tystnade dock efter lite rengöring.

 

Du får nog plocka av hela moderkortet för att klippa av fläktens plastploppar, oftast, på baksidan. Lossar du bara gallret så trillar fläkten ut och hänger kvar i sin sladd. Var noga med att hålla vakande öga på skruvarna. De är små och trillar lätt in i skrymslen där de är högst olämpliga.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommypetersson

OK, tack för svaret. Jag ska satsa lite mer på rengöringen då. Det var renare än jag trodde i datorn, så jag antog att det måste vara lagren. Men kanske den dragit åt sig all smuts och det därför är så rent i övrigt i datorn... :)

 

Om det förstås inte är PC Alert 4 som luras och skriver att det är varvtalet för Sys Fan som den visar men i själva verket någon av de andra fläktarna...

 

PC Alert larmar ju både med popup och högljudd ljudsignal om något går utanför gränserna och man vill ju inte stänga av programmet eller ljudet för att slippa höra den irriterande alarmsignalen... ;)

 

Hittar någon utbytesfläktar är ett inlägg välkommet även om jag nu först utökar städinsatsen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det var renare än jag trodde i datorn, så jag antog att det måste vara lagren. Men kanske den dragit åt sig all smuts och det därför är så rent i övrigt i datorn... :)

 

Mm, brukar finnas på fläktens baksida. Där samlas också damm och smuts. Sådant du inte kommer åt när du har fläkten fäst i hållaren/flänsen på chipsetet. Metallgrejorna är ivägen.

 

Jag hittade rätt mycket smuts och damm bakom fläkten och bladen.

 

Sen är det bara att lägga tillbaka den på samma sätt som den var monterad tidigare. Skruva tillbaka hållaren. Kan vara rätt petigt, eftersom skruvarna är så små. Jag fäste skruvarna med lite häftmassa på skruvmejseln. :-) Perfekt, då magnetiska saker inte gör sig så bra bland elektroniska saker. Mindre risk också för att du tappar skruvarna och att de far in någonstans där de inte hör hemma.

 

Hittar någon utbytesfläktar är ett inlägg välkommet även om jag nu först utökar städinsatsen!

 

Kan vara ifrån ett skrotat moderkort som har fläkt på chipset. Vet inte om de följer någon speciell standard på fläktarna där.

 

Tja, kom att tänka på att en datorverkstad kanske har. Om du har en sådan hemmavid. En datoraffär som reparerar datorer t ex.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommypetersson

Ja, det blir att plocka bort allt och göra rent så gott det går, ska se om det finns någon datorverkstad här i närheten (Stockholm SW) om det behövs. Annars blir det väl nytt moderkort, men hade tänkt att vänta med uppgradering till i vinter och då köpa MB+processor+minne...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommypetersson

Såg ju tidigare att Kylning.com inte har någon chipset-fläkt, såg nu att de har en ersättare för chipsetfläkt... :) En passiv kylfläns som ska klara sig utan fläkt, för endast 45 spänn. Blir till att åka in och köpa en sådan på måndag.

 

Måste bara kolla hur jag ska göra med övervakningen av processorfläkten. PC Alert 4 övervakar ju både processorfläktens och chipsetfläktens varvtal. Om jag tar bort chipsetfläkten kommer ju PC Alert att tjuta om det inte går att stänga av övervakingen av den fläkten och endast kolla processorfläkten. Finns det annars något program som kan passa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommypetersson skrev:

 

Om jag tar bort chipsetfläkten kommer ju PC Alert att tjuta om det inte går att stänga av övervakingen av den fläkten och endast kolla processorfläkten. Finns det annars något program som kan passa?

Det är inte säkert att PC Alert larmar då ingen chipset-fläkt är ansluten.

Ett annat populärt gratis program som du kan testa med är SpeedFan.

 

http://www.almico.com/sfdownload.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...