Just nu i M3-nätverket
Jump to content

E-post till mobiltelefon

Tjohooo

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte avbryta mina förbindelser med Telia och avskaffa min fasta telefon och bredband. Istället har jag införskaffat mig en kombinerad handdator/GSM med WLAN som jag ska hålla kontakt med omvärlden.

Nu till min fråga;

Jag vill kunna hämta och skicka e-post genom denna pryttel, på samma sätt som när jag hade Telia, alltså med e-post konton som pop3 och smtp. Vet Ni av någon leverantör av denna tjänst? Är ej intresserad av typ Hotmail eller Spray konton där man måste surfa in på en sida på Internet, ej heller via WAP.

Bugar och tackar på förhand!

Mvh

Conny

Mr Andersson
Istället har jag införskaffat mig en kombinerad handdator/GSM med WLAN som jag ska hålla kontakt med omvärlden.

Om du tex skaffar Vodafone istället så har dom mailtjänst, vilket säkert även Tele2/Comviq har.

Är ej intresserad av typ Hotmail eller Spray konton där man måste surfa in på en sida på Internet

???

Jag kör mot Spray med POP/SMTP.

Hej Mr Andersson!

Ja, Comviq har mailtjänst OM man går genom deras Wapportal, åtminsone vad jag har förstått av deras information på hemsidan. Är det något liknande hos Vodafone eller? Jag vill helst undvika detta då jag vill kunna skicka/sända mail genom den lilla bärbara handdatorn/gsm pryttlen, inte genom en wapp portal.

Det var förvisso något år sedan jag hade Spray som Internetleverantör och då gick det mycket riktigt att få hem och sända e-post med POP/SMTP, sen ändrade dem så att man bara kunde läsa/skicka e-post genom deras hemsida. Därefter tappade dem mig som kund.

Idag har jag bara kontot kvar, dvs bara e-posten men inget Internetabonemang. Den adressen har jag varit väldigt sparsam att dela ut, endast till ett par av mina närmsta vänner. Men jösses vad den fylls med spam och annan reklam, hur andra företag har fått tag på den adressen låter vi vara osagt, men nej tack.

Mr Andersson
Är det något liknande hos Vodafone eller?

Nej, standard POP och SMTP.

sen ändrade dem så att man bara kunde läsa/skicka e-post genom deras hemsida.

Jag hade ett internetabonnemang (uppringt) innan hos Tiscali, där mailtjänsten ingick. Sen när Spray köpte Tiscali så följde allting bara med. Jag vet inte hur ett "äkta" Spray-konto fungerar, men det jag har fungerar med vanlig POP och SMTP.

Men jösses vad den fylls med spam och annan reklam

Har inga problem alls med det. Jag använder visserligen bara min Spray-adress där jag inte vill skylta med vem jag är, tex onlinetjänster. Jag ger inte ut den till någon som jag känner. Annars använder jag mail i min egen domän och den är proppfull med spam och skit...

hur andra företag har fått tag på den adressen låter vi vara osagt

Kanske någon som du gett den till, som slarvat? Det jag jag själv råkat ut för ett par gånger. Inte kul.

Jag bugar och tackar Mr Andersson!

Har precis tecknat abonnemang hos Vodafone och ja, Spray har börjat (säkert för länge sedan) på nytt med POP och SMTP. Även där har jag fixat en ny e-post adress. Tog ett Premium Basic för 19kr/mån m spam o virusfilter, det bästa av allt; reklamfritt. Nu återstår det att se hur det löftet håller... ;o)

/Conny

Jag kan berätta hur undertecknad har löst det.

Det flesta webhotel ger oftast mer en brevlåda, så jag har en mobil epost adress, som jag tömmer med min Sony Z1010. Jag använder Comviq Knockout på den telefon. Man har oftast någon kontrollpanel till sitt konto, då kan sätta typ bluttablää@dindomän.se , så går den till mailboxen som mobilen är kopplad till.

Dom där epost tjänsterna man få via mobiltelefon operatören ger jag inte mycket för.

[inlägget ändrat 2005-07-25 08:48:07 av Herr Klein]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...