Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill uppdatera mitt grafik kort...


NetZept

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag köpte en data för 6 månader sen...Den hade ett SiS grafik kort och många säger att dett inte e bra för spel och det märkte jag...

 

Så jag har tänkt mig bytta till; POINT OF VIEW 6600 256MB

Om ni vill veta mer om det: http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openform&35348

 

 

Så jag undrar om det skulle vara bra för typ BF2 eller Hl2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppla,

 

här är det länkat till två olika typer av kort, dels ett agp, dels ett pci express. Antar att du själv har koll på vilket du ska ha?

 

Men om du tänkte lägga ut så mycket som 1797:- på ett 6600, är det förmodligen mer värt att lägga de pengarna på ett snabbare 6600GT med 128 MB minne. Ska du ändå köpa 6600 256 MB kan du i vilket fall få det mycket billigare. Du kan använda sökfunktionen här för att leta efter bra priser:

http://buggy.no-ip.com/sok.php

 

Du uppfyller minimispecarna för att kunna köra HL2 och BF2, men du får nog hålla dig till de lägre upplösningarna. Lite osäker blir jag dock på BF2 spec, som listar specifikt 6600 (PCIE) men inte 6600 agp. Fast som du ser här går det att köra BF2 på ex vis 6200TC i låga upplösningar, och det kortet är inte ens med i BF2's lista (fast pcie):

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2466

 

För att vara riktigt säker bör du kolla med DICE eller EA's support.

 

/ m

 

PS lägger till specarna om du inte har dem:

HL2

Minimum System Requirements:

1.2 GHz Processor

4.5 GB HD Space

256MB RAM

DirectX® 7 graphics card

DirectX® 9.0b

Windows® 2000/XP/Me/98

Mouse

Keyboard

Internet connection

CD-ROM Drive (for Half-Life® 2 Standard Edition); DVD-ROM Drive (for Half-Life® 2 Collector's Edition)

 

Recommended System Requirements:

2.4 GHz Processor

512MB RAM

DirectX® 9 graphics card

DirectX® 9.0c

Windows® 2000/XP

Mouse

Keyboard

Internet connection

CD-ROM Drive (for Half-Life® 2 Standard Edition); DVD-ROM Drive (for Half-Life® 2 Collector's Edition)

BF2 (demo)

- Operating System

Windows XP (32 Bit Version)

 

- CPU

Battlefield 2 supports the following processors:

Intel Pentium 4

Intel Xeon

Intel Pentium Extreme Edition

Intel Celeron D

AMD Athlon XP

AMD Athlon 64

AMD Athlon 64-FX

AMD Sempron processor

 

- Minimum Specification:

CPU: 1.7 Ghz

RAM: 512 Mb

Video Card: NVidia GeForce FX 5700, ATI Radeon 8500 or ATI Radeon 9500

with 128 Mb of RAM

 

- Recommended Specification:

CPU: 2.4 Ghz

RAM: 1 Gb

Video Card with at least 256 Mb of RAM

 

- Video Cards

Battlefield 2 only supports the following video cards:

Radeon X700 (PCIe)

Radeon X600 (PCIe)

GeForce 6600 (PCIe)

GeForce PCX 5900 (PCIe)

GeForce 5800 Series (AGP)

ATI Radeon X800 XT Platinum Edition

ATI Radeon X800 PRO

ATI Radeon 9800 Series

ATI Radeon 9600 Series

ATI Radeon 9550 (RV350LX)

ATI Radeon 9500 / 9700 Series

ATI Radeon 8500 Series

ATI Radeon X300 Series

NVidia GeForce 6800 Ultra

NVidia GeForce 6800 GT

NVidia GeForce 6800

NVidia GeForce FX 5950 Series

NVidia GeForce FX 5900 Series

NVidia GeForce FX 5700 Series

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-ROM Drive (for Half-Life® 2 Standard Edition); DVD-ROM Drive (for Half-Life® 2 Collector's Edition)

 

När jag köpte spelet för några månader sedan så levereras även standardversionen på DVD-ROM. Antingen har detta ändrats eller så är det fel i specifikationen. Vad betyder förresten r:et inom parentes på slutet av Half-Life®?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt standardexemplar av HL2 kom också på dvd, och jag beställde precis när det släpptes. Efter vad jag kommer ihåg var det lite kontroverser med det där, för vissa firmor skrev inte ut om de skickade dvd eller cd-versionen, och många blev sura på att de fick en hel bunt med cd istället för en dvd. Det gäller även för Battlefield 2 att kolla om man beställer cd eller dvd såklart.

 

Specarna är väl inte alltid helt tillförlitliga, men de bör stämma i den meningen att man får anta att om det står specifikt i texten vad som ska gälla eller funka så bör det vara så. Om t ex ens grafikkort inte står med innebär det inte säkert att det inte funkar, troligen snarare bara att man inte kan förvänta sig support om man får problem. Det är ju alltid lättare för företaget att inte lova för mycket, då kan supporten peka på specen och säga 'läs själv' om någon får problem.

 

Och 'r' tror jag bara står för att det är ett registrerat varumärke.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag kolla upp på hemsidan och såg; http://buggy.no-ip.com/out.php?p=3&url=http%3A%2F%2Fwww.jmedata.se%2Fdef_redirect.asp%3Fstore%3DI%26target%3Dproduct.asp%7C%7Cdept_id%3D%7C%7Citemno%3D22723 (:CLUB 3D nVIdia Geforce 6600GT AGP 128MB GDDR3:) Så skulle den kunna funka ti dom senaste spelen i typ 800x600 elller 1024x768?

[inlägget ändrat 2005-07-20 13:53:47 av NetZept]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så skulle den kunna funka ti dom senaste spelen i typ 800x600 elller 1024x768?

 

Ja, enkelt! Det kortet följer standardklockorna (för agp-modellen) 500/900MHz på GPU respektive minne... och här kan du se ett rätt färskt test och jämföra hur 6600GT står sig i konkurrensen med andra kort i just H-L 2:

http://www.tomshardware.se/graphic/20050705/grafikkortslistan_agp-05.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kan du se ett rätt färskt test och jämföra hur 6600GT står sig i konkurrensen med andra kort i just H-L 2

 

Apropå testet du länkar till så undrar jag om det är någon som vet hur man bär sig åt för köra demoavsnitten i HL2? Finns det dolt någonstans i spelet. Kan man starta det med något consolkommando? Det kan ju vara intressant att köra en benchmarking på sin egen dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara intressant att köra en benchmarking på sin egen dator.

 

Här finns ett H-L 2-bench:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=927

 

Har inte testat det själv eftersom jag inte har H-L 2 installerat på datorn. Jag hatar det där j-a Steam-**!!!)&¤%#/!!! Att genom den ansöka om lov att få spela ett spel som jag ärligt har betalat för är åt h-e!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar RN. Jag vet inte om jag tänker så mycket på det förhatliga Steam. Bara spelet går att starta enkelt så är jag nöjd :). Om det sedan går via Steam eller nått annat har jag inte brytt mig så mycket om. Men visst kanske det var en onödigt komplicerad procedur innan man väl kunde börja. Nåja, nu ska du få en poäng till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack nu är jag på bra humör igen! :)

 

Men klaga kan jag göra ändå... och det här med Steam är ungefär som: "Tack för att du spenderade nästan en femhundring för spelet, men tro inte att du får spela det om vi (Valve) inte ger dig lov först!"

 

H-L 2 är inte ett dåligt spel men det är definitivt inte så bra som hypen gör gällande heller. Ärligt talat så tror jag inte att någon recensent ens har vågat skriva illa om det, p g a en eller annan anledning (kanske det är pengar, kanske faran för "förlorad prestige" eller något annat fjant som ligger bakom... who gives?).

 

H-L 1 blev ju så pass gigantiskt och levde vidare så länge mest tack vare CS, och varumärket blev ett fastetsat faktum. Gällande H-L 2 sen så var det nästan som att spelet redan hade nått skyarna innan det ens blivit släppt ännu..! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig! Det känns oerhört irriterande - för att vara mild - att behöva godkännas online för att kunna spela, och sedan leva med någon sorts ovisshet att jag av någon anlednng, teknisk eller annan beroende på Valves uppfattning om vad som ska gälla och som jag inte kan rå över, ändå kan råka bli bannad. Och så dessa automatiska uppdateringar som installeras utan att jag heller rår över det. Vem är det som äger spelet egentligen efter att jag köpt det?

 

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte haft några problem med Steam, och jag kan förstå vissa av de tekniska fördelarna och behovet av att utestänga fuskare och falska nycklar, men det är olustigt att vara utlämnad åt Valves godtycke. När jag köpt spelet ska det vara mitt!! Just nu kan jag emellertid inte spela något Source-spel ändå, förmodligen pga av Nvidias senaste officiella drivrutiner 77.72, så jag sitter och väntar på 77.76 och hoppas att de ska fixa problemet. Har ingen lust att gå tillbaka till 71.89 som Valve föreslår, och 77.76 skulle enligt The Enquirer dykt upp i dag (igår onsdag), men dagen är väl inte över i Kalifornien än. :-)

 

/m

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid kul om man får stöd för sin åsikt! :)

 

77.76 fanns redan mitt på dagen då jag kollade i onsdags...

http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_winxp_2k_77.76.html

...den har bara inte fått WHQL-cert ännu. Men jag funderar själv på att lägga in den även fast den fortfarande räknas som beta... bl a så finns detta uppgivet under "Issues Resolved..." => "General Issues":

 

*All GPUs: Fixed a memory allocation issue that caused general instability in a variety of games.

 

Hela Release notes för 77.76:

http://download.nvidia.com/Windows/77.76/77.76_ForceWare_Release_Notes.pdf

 

Svågern har som hobby att snickra singelplayer-banor till H-L 1 och han har berättat om folk i forum han besöker, som har råkat ut för att ha blivit bannade av Valve p g a att de fått deras Steamkonton hackade och stulna! Vad dessa människor, enligt utsago, tydligen får göra ifall de vill kunna spela H-L 2 igen är att helt enkelt köpa ett nytt exemplar av spelet. Det är visst svårt, för att inte säga omöjligt, att få rätt mot Valve i dessa lägen och fortfarande få tillåtelse att spela med sitt ärligen inköpta exemplar. Vad säger man om sådant egentligen?! Törs knappt installera H-L 2 igen för att kontrollera om mitt eget konto fortfarande finns kvar..! :-P

[inlägget ändrat 2005-07-21 02:02:00 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...