Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med varm dator


Magnus.J

Rekommendera Poster

Har en gammal dator som går ganska varmt (slocknar av värmen) och funderar om man skulle kunna montera in den i ett mini kylskåp?

 

Datorn är en intel pentium 2 på 500mhz så jag är inte så rädd om den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe teoretiskt borde det bli utomordentlig kylning. Däremot vet jag inte hur väl elektroniken gillar det kyliga klimatet.

 

Det lär nog bli ganska mycket kondens i datorn så det dröjer nog inte så länge tills det blir kortslutning. Det är vad jag tror.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret. Det blir väl ungeför 10 grader i en sån kyl och det enda (vad jag vet) som inte tål för kallt är väl Hårddisken (tror dom ska ligga mellan +5 och +55 grader)

 

Bildas det inte kondens först då varmt och kallt möts? När man väl har fått den kall porde det väl inte vara nåt problem.Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kondens bildas när luften (eller annan gas), som innehåller fukt, kyls ned.

Om man inte får in luft med (hög) luftfuktighet i kylskåpet när man monterar datorn och sedan aldrig öppnar lyckan så borde man klara sig utan kondens. Men jag har svårt att se att man kan uppnå det i praktiken med mindre än en riktig klimatkontrollerad monteringsplats.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir de lättare kondens om kylskåpet har fläkt. (insug och utblås) eller blir det bara mer kondens?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ordentlig luftgenomströmning försvinner nog mycket av idén med ett kylskåp. Vidare behöver du antagligen inte någon annan kylning om du har bra luftgenomströmning, förutsatt att rumstemperaturen ligger inom det normala. Min mening är nog att det verkar lättare (billigare?) att köpa ett nytt chassi som har ortdentliga fläktar.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylskåpen har redan fläktar från början så det är inget jag hade tänkt sätta dit, så det borde väl inte försöra iden med kylskåpet eftersom dom är väl säkert ditsatta av någon anledning.

 

Det är nog enklare att köpa ett nytt chassi men det hänns ändå lite onödigt eftersom det är en så pass gammal dator. Och man hade då varit ganska ensammen om att ha datorn i kylen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett kylskåp sitter en kylslinga som för bort värmen från insidan av kylskåpet och transporterar den till någon form av radiator på baksidan. Den här processen är ganska långsam, om vi inte talar om kylslingor med väl tilltagna kompressorer. Det har inte kylskåp, de är tillverkade för att hålla en låg energiförbrukning. Det har man löst genom att isolera kylskåpet så att så lite värme som möjligt ska strömma in. När endast små mängder värme tillförs klarar kylslingan att transportera bort värmen och kyla matvarorna. Värmen förs bort i snabbare takt än den tillförs. Om du å andra sidan placerar en varm dator i kylen får kylkretsen gå på knäna av belastningen - med ökad energiförbrukning som följd. Jag frågar mig om kylkretsen ens klarar av det. Om du får ner temperaturen i ditt lilla kylskåp till +5 grader ska jag äta upp min tyska-ordbok.

 

Förmodligen kommer du få ner temperaturen några grader men det lär inte bli "kylskåpskallt"... och då slipper du kanske problem med kondens också. Svårt att svara på. Testa gärna. Jag vill veta. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du borde kunna montera allting i kylskåpet, men när du väl startar datorn så kommer den att producera värme... Då bildas det vatten på de delar som bildar värme, t ex processorn, grafikkort m.m.

 

Förmodligen får du en kortslutning rätt så fort... Du kan alltid montera in några avfuktar som du kan köpa hos Claes Ohlson. Vänta med att starta datorn (ca 1 dag) för att avfuktarna skall först göra sitt jobb. (Sätt igång kylskåpet när du har monterat in allting inklusive avfuktare).

 

/Bara en idé //Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör såhär:

 

Montera bort kylflänsen från cpu fläkten.

 

Gör rent flänsen och fläkten från damm. Har du andra fläktar, gör rent dem från damm.

 

Om problemet kvarstår, sätt i en extra chassifläkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Då bildas det vatten på de delar som bildar värme, t ex processorn, grafikkort m.m.

Vattenånga kondenseras på kalla ytor, inte tvärtom. Självklart finns det gott om kalla ytor i en dator och vattendroppar är ju inte så bra att få i elektroniken oavsett om dropparna bildas direkt på processorn eller om de faller ned på kretskorten från "taket" i ett kallt datorchassi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...