Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Märkliga undantag i brandväggen (?)

danh35

Recommended Posts

Hej!

Jag har inte gett Windowsbrandväggen någon närmare eftertanke på ett bra tag men när jag ikväll gick in och kollade under fliken "undantag" såg jag 3 st nya poster som jag inte kan påminna mig att jag sett tidigare. Dessa heter alla Windows Media Format SDK (iexplore.exe) och måste ha tillkommit utan någon medveten aktiv åtgärd från min sida. Är det någon annan som har dessa undantag och som vet vad som är roten till dessa? De använder portarna 1368-1370.

Må gott!

Den inbyggda brandväggen ska ju vara användarvänlig. Så sådant som bevisligen inte skadar datorn godkänns med automatik. Att Microsofts produkter blir godkända är ju då inte så konstigt.

Windows Media format SK ja... exakt vad det är vet jag inte men troligtvis är det en uppdatering av t.ex. Windows Media Player eller annan Microsoftprogramvara för uppspelning av ljud/video som gjorts. Kanske att hämtning av codec godkänns med automatik.

Inget att få hjärtinfarkt för alltså. :)

Bosse

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Det är sånt där som gör att jag inte vill använda Windows-brandväggen.

Hur blir det om man installerar en annan brandvägg? Måste man då inte själv ta beslut om sådant man kanske inte har en aning om, dvs. vilka program/processer som ska få tillåtelse till både det ena och det andra. Jag antar att det kan vara processer i stil med svchost.exe som också frågar om de får komma sig ut på nätet (eller yrar jag nu?). Och då har jag ju ingen aning om vad jag skulle svara.

[inlägget ändrat 2005-07-18 12:35:34 av danh35]

Hur blir det om man installerar en annan brandvägg?

Det blir precis som du säger att allt som vill gå ut nätet måste godkännas i en dialogruta som poppar upp. Och klicka "komma-i-håg" kan man göra så slippar man godkänna typ Internet Explorer hela tiden. Om programmet som du godkänt uppdateras så måste du ännu en gång godkänna det.

Dock finns det brandväggar typ. Norton som du kan få att leta upp kända program och windowskomponenter och med ett klick godkänna alla på en gång. Men det finns så många program som vill ut på Internet så godkänna i dialogrutor måste du ändå göra.

Det fina i kråksången är att du lär det något nytt och så märkvärdigt är det inte att klura ut att programmet ifråga är ett program som ska få gå ut på Internet.

Bosse

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

[inlägget ändrat 2005-07-18 12:59:55 av Bosse-i-skogen]

SDK är en förkortning av Software Development Kit och är ett paket med kodexempel och instruktioner för de som programmerar egna lösningar till ett visst system, i det här fallet Windows Media.

Windowsbrandväggen använder listan under Undantag för att komma ihåg vilka program den redan frågat dig om. Väljer du "Häv blockering" när du tillfrågas så läggs programmet till med en bock som visar att anslutningar tillåts. Väljer du "Fortsätt blockera" så läggs programmet ändå till i listan, men utan någon bock och därigenom hindras access, men brandväggen behöver inte ställa frågan fler gånger.

Det bör också understrykas att det är inkommande anslutningar som Windowsbrandväggen kontrollerar. Dvs andra användare som på eget initiativ vill ansluta till program på din dator, och det är ganska sällan som det behövs, även om programmen själva ofta vill lägga sig och lyssna efter anslutningar utifrån, vilket triggar en fråga från brandväggen.

Windowsbrandväggen använder listan under Undantag för att komma ihåg vilka program den redan frågat dig om.

Någon fråga gällande Windows Media Format SDK har jag inte fått utan det har alltså lagts dit helt i smyg. Men det kanske man kan vänta sig ifall det är en Microsoftprodukt? Det jag funderar på är om man kan misstänka att det är något illasinnat som går under namnet Microsoft bara för att man inte ska bli misstänksam. Jag har i alla fall inte hört någon annan som har dessa undantag och jag kan inte heller komma på att jag spelat upp något som skulle behöva någon speciell codec som inte redan fanns.

Det är samma med Microsoft antispyware.

Den godkänner program från Microsoft utan tvekan. Gick inte ens att ta bort Msn messenger 4.3 från datorns autostart eftersom antispyware la till det där igen som jag gissar på.

• 2 weeks later...

Jag måste säga att hela grejen är oerhört mystisk. Jag avbockade dessa 3 undantag i brandväggen och nu när jag kollar en vecka senare så finns de inte ens kvar i listan längre. Jag kollade också upp saken bara någon dag efter att jag avbockat för att se att de inte automatiskt blivit ibockade igen och då fanns posterna kvar på listan, utan bockar precis som man kunde förvänta sig. Men nu är de alltså helt försvunna från listan.

Windowsbrandväggen är tydligen självsanerande!

edit:stavfel

[inlägget ändrat 2005-07-29 14:50:12 av danh35]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...