Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fri videoredigering


spaceturner

Rekommendera Poster

spaceturner

Installerar demonstrationen av Adobe Premire 6, men tänker bara använda den tills jag hittat ett utmärkt alternativ

 

[log]

Mina Program

Adobe Photoshop = GIMP 2.2

Adobe Premire = null

[/log]

[log]

Hjälp Mig!

Hitta en fri motsvarighet till Adobe Premire!

[/log]

 

Och det är som att få provsmaka en dyr glass, och sedan

dra iväg till kiosken bredvid, den som jag fick glass

undrar nog var jag tog vägen, när man hittat en konkurrent.

 

Kan någon hjälpa mig att finna ett program som motsvarar GIMP,

fast för Video.

 

PS. Hört att GIMP kan utökas för vissa videoredigering eller animationsmöjjligheter.

 

[inlägget ändrat 2005-07-16 17:26:10 av spaceturner]

[inlägget ändrat 2005-07-16 17:27:09 av spaceturner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Premiere är ett underbart program som vad jag vet totalt saknar motsvarighet i den gratisvärld som du längtar efter.

 

Om du är nöjd med programmet och det gör vad du vill och du har användning för det, varför inte köpa det...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hmm... Premiere är inte dyrt, men det kanske är på tok för mycket pengar för många... Det beror ju på hur mycket man kommer använda det. Ska man bara redigera semesterfilmer en gång om året, är det ekonomiskt vansinne att köpa Premiere, men har man det som en hobby, som kanske till och med ger en liten inkomst, är det helt klart värt det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop är väldigt dyrt i jämförelse med GIMP om man inte behöver alla faciliteter. Om det nu skulle finnas en "videoredigerings-GIMP" är det väl kanske lite svårt att motivera Premiere om man inte behöver alla faciliteter.

 

Sen tycker jag att Prmeiere är dyrt hur man än ser på det för Vegas är så mycket trevligare men det är en annan historia ;)

 

Men du har rätt om en hobby - inget får kosta så mycket som en hobby!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Sen tycker jag att Prmeiere är dyrt hur man än ser på det för Vegas är så mycket trevligare men det är en annan historia

 

Jag kikade på det för 2-3 år sedan, men valde bort det. Då hade det inte stöd för mitt DV-storm-kort och då är det inte ens med i matchen, sen spelar det ingen roll hur bra det är i övrigt...

 

 

Men du har rätt om en hobby - inget får kosta så mycket som en hobby!!!

 

Det är just det som är felet med en hobby.....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikade på det för 2-3 år sedan, men valde bort det. Då hade det inte stöd för mitt DV-storm-kort och då är det inte ens med i matchen, sen spelar det ingen roll hur bra det är i övrigt...

 

Får man inte ens in filmen är det ju inte mycket värt :)

 

Jag kör bara med direkt Firewire mellan kamera och dator så då behövs inget speciellt kort.

 

[Edit]Vegas är ju rätt "nytt på gatan" så du var nog för tidigt ute!

 

Det är just det som är felet med en hobby.....

 

Håller just på och planerar för investeringar i objektiv till stillbildskameran. Usch vad dyrt det kan bli när man inte behöver motivera det i framtida inkomster :)

 

Men det fina är att ingen kan komma och säga att "det är inte värt så mycket" för ingen annan kan värdesätta ens egen hobby.

 

[inlägget ändrat 2005-07-17 22:43:39 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag kör bara med direkt Firewire mellan kamera och dator så då behövs inget speciellt kort.

 

Så långt är det inga problem, men kortet har en hel del saker jag vill använda i min redigering... Och där fungerar Premiere på ett lysande sätt.

 

Men det fina är att ingen kan komma och säga att "det är inte värt så mycket" för ingen annan kan värdesätta ens egen hobby.

 

Sant, men ens föräldrar har ju alltid synpunkter på det där...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt är det inga problem, men kortet har en hel del saker jag vill använda i min redigering... Och där fungerar Premiere på ett lysande sätt.

 

Aha, typ realtidseffekter?

 

Såna faciliteter har jag inte här :-/ Jag får förlita mig på Vegas "real time preview" istället. Funkar bra med ett par videolager/transitioner men har man många lager och/eller komplicerade effekter blir realtiden något, ehh, upphackad :) Då måste man för-rendera till primärminnet först.

 

Sant, men ens föräldrar har ju alltid synpunkter på det där...

 

Jag har ett trumfkort - Min far lånade för 30 år sedan en massa pengar för att köpa en Jaguar. Våldsamt opraktisk bil och en hemsk massa pengar, men en hobby får ju kosta. Så jag kan lugnt skaffa en ansenlig mängd objektiv och enkelt referera till Jaguaren så håller de tyst ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Aha, typ realtidseffekter?

 

yes.

 

Då måste man för-rendera till primärminnet först.

 

Det är det jag vill slippa... det tar tiiiiid... :)

 

 

Jag har ett trumfkort - Min far lånade för 30 år sedan en massa pengar för att köpa en Jaguar.

 

Sån tur du har...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spaceturner

Svar till Mr Andersson angående priset: om man då skall redigera en enstaka gång räcker det ju med att läsa på och att använda demoversionen en gång om året...

 

Det kanske det 30 dagars demolicensen är till för egentligen, vad vet jag?

 

[inlägget ändrat 2005-07-18 10:39:36 av spaceturner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det jag vill slippa... det tar tiiiiid... :)

 

Även om det inte tar så mycket tid egentligen blir det ett avbrott i arbetet som stör. Och att småjustera på parametrar funkar ju inte så bra om man inte ser resultatet på en gång.

 

Nå, än så länge räcker Vegas real time preview bra för mig. Men skulle man göra något komplext nångång får man väl byta dator :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Vegas och Premiere finns i "miniversioner" som bara kostar bråkdelen av de stora programmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
spaceturner

just det, nu vet jag. Jag har sett jashaka, en open source realtidsvideoeditor. Jag förstod inte hur man skulle göra i programmet, så jag strunta i att ta upp detta när jag frågade, för att jag ville ha något program som liknade Premire på samma sätt som gimp, men jashaka kändes inte riktigt för min smak med det svarta gränssnittet. Men kanske kommer att använda det någon gånger i framtiden.

[inlägget ändrat 2006-03-06 16:16:27 av spaceturner]

[inlägget ändrat 2006-03-06 16:27:57 av spaceturner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...