Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas.

Ethors

Recommended Posts

Vareviga gång vi försöker starta kontrollpanelen eller aktivitetshanteraren samt en rad andra program händer detta. En felmeddelande ruta dyker upp och säger att explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas.

I felloggen står det så här:

Felaktigt program explorer.exe, version 6.0.2900.2180, felaktig modul shell32.dll, version 6.0.2900.2620, felaktig adress 0x0002ac20.

Vore väldigt tacksam för all eventuell hjälp

Hjälplösa Bettan

Men då återkommer problemet, jag kan ju inte starta kontrollpanelen, den krashar ju varje gång jag försöker öppna den det är ju det som är mitt stora problem.

Bettan

Anjuna Moon

Det här är en långtrevare, men jag hade samma problem med Kontrollpanelen för något år sedan och efter mycket rotande visade det sig att det var en viss version av Nvidias drivrutiner som var boven. Om du har ett Nvidia grafikkort så kan det iallafall inte skada att testa att uppdatera det.

Det här ser ut att vara genvägen till Loggboken:

%SystemRoot%\system32\eventvwr.msc /s

Gå till Start - Kör och ange ovanstående rad.

Har hittat åt loggboken detta står att läsa:

Händelsetyp: Fel

Händelsens källa: Application Error

Händelsekategori: Ingen

Händelse-ID: 1000

Datum: 2005-07-18

Tid

Felaktigt program explorer.exe, version 6.0.2900.2180, felaktig modul shell32.dll, version 6.0.2900.2620, felaktig adress 0x0002ac20.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:

0000: 41 70 70 6c 69 63 61 74 Applicat

0008: 69 6f 6e 20 46 61 69 6c ion Fail

0010: 75 72 65 20 20 65 78 70 ure exp

0018: 6c 6f 72 65 72 2e 65 78 lorer.ex

0020: 65 20 36 2e 30 2e 32 39 e 6.0.29

0028: 30 30 2e 32 31 38 30 20 00.2180

0030: 69 6e 20 73 68 65 6c 6c in shell

0038: 33 32 2e 64 6c 6c 20 36 32.dll 6

0040: 2e 30 2e 32 39 30 30 2e .0.2900.

0048: 32 36 32 30 20 61 74 20 2620 at

0050: 6f 66 66 73 65 74 20 30 offset 0

0058: 30 30 32 61 63 32 30 0d 002ac20.

0060: 0a .

Följer man länken till microsoft för att få veta mer så..... står detta

"Information

ID: 1000

Källa: Application Error

Ingen mer information finns tillgänglig

Det finns ingen mer information om det här problemet i fel- och händelsloggmeddelanden eller Knowledge Base-databaser för tillfället. Du kan använda länkarna på användarstödsidan om du vill se om det kanske finns ytterligare information någon annanstans.

--------------------------------------------------------------------------------

Tack för din sökning om det här meddelandet. Din sökning hjälper oss att identifiera de områden som vi kan behöva ge mer information om. "

Söka informationen någon annanstans.....- Håll i haten vad jag höll på att gå taket när jag läste det. Om inte micrsoft kan säga vad jag ska göra för att rätta till felet vem kan då? Macgywer kanske vet .

Tack i allafall för alla era råd och tips , det bara SKA lösa sig är envis som få så jag ger inte upp.

Bettan fortfarande lika ovetande men en bit på väg.

Hittade just detta på sidan cecilia föreslog det kan ju vara precis samma som för mig, men jag vet inte riktigt om jag förstår vad jag ska göra och vart , hjälp någon ?

"

In another case, this Event ID occurred when I tried to open the Windows 2003 Control Panel. It started to open but then caused explorer.exe to crash (Application: explorer.exe, module: shell32.dll). The computer had been built from a Ghost image of another computer that had the Windows swap file on the C: drive (so this is not the same situation as my previously reported problem). The computer was fully configured when this Event ID occurred. This Event ID was followed by Event ID 1004 from source Application Error after the restart of the computer. When I tried to open the Control Panel after the restart nothing happened, it did not even start to open, and no further related Event IDs appeared. I restarted the computer and tried again, and the above cycle of errors repeated itself. I booted the computer in Safe Mode and was able to open the Control Panel without any problem. I booted normally, ran “sfc /scannow” (as suggested above for a similar problem) and restarted the computer, but the problem was still there. I then noticed that the Device Manager had two entries under "Display adapters", both of which were enabled. One was for the onboard video adapter and the other was for an additional video PCI card. I disabled the onboard video adapter, restarted the computer and these events did not appear again. "

Tack på förhand / Bettan

[inlägget ändrat 2005-07-18 20:32:34 av Ethors]

Stefan Eklinder

Du får nog titta på relevant information som har med ditt system att göra:

http://snipurl.com/gc2n

Adrian Grigorof (Last update 2/28/2004):

If the application is iexplore.exe and you cannot do "New window" without crashing the browser, then see Q316593 (there used to be another article, Q272322 but it was removed from Microsoft's support site).

This may also occur if the application is not compatible with the operating system. For example, trying to run games designed for Windows 9x/ME on Windows 2000/XP.

Windows 2003 är ett serverop.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Ok tänkte bara att eftersom han nämde shell32.dll att det kanske kunde vara nåt i stil med mitt problem.

Men det är inte min webb browser som krashar det är explorern därför trodde jag mer på den delen jag kopierade och klippte in.

Men jag vet som sagt var ingetnting om datorer ;)

Bettan

[inlägget ändrat 2005-07-18 20:49:28 av Ethors]

[inlägget ändrat 2005-07-18 20:52:05 av Ethors]

Stefan Eklinder

Har du provat t ex Anjuna Moons tips om att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet?

Men det är inte min webb browser som krashar det är explorern därför trode jag mer på den delen jag kopierade och klippte in.

Jo, det förstår jag, men längst ned står det att det också kan hända om du kör icke kompatibla program i systemet.

Här står t ex om filen du refererar till som problem:

http://www.iamnotageek.com/a/Shell32.dll.php

---

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

[inlägget ändrat 2005-07-18 20:58:09 av Stefan Eklinder]

Japp men enligt tror inte att det fanns några nya drivrutiner då datorn är relativt ny ett par månader bara. Om jag inte är helt ute och cyklar dvs.

Det är ett radeon X850 XT tror jag.

Bettan

[inlägget ändrat 2005-07-18 21:08:20 av Ethors]

[inlägget ändrat 2005-07-18 21:09:26 av Ethors]

Stefan Eklinder
Ethors skrev:

Japp men enligt tror inte att det fanns några nya drivrutiner då datorn är relativt ny ett par månader bara. Om jag inte är helt ute och cyklar dvs.

Det är ett radeon X850 XT tror jag.

Aha, men det spottas drivrutiner hela tiden. Minst en gång i månaden.

De som följde med datorn kan vara gamla redan.

---

- Albert Einstein

Ahhhh där ser man, men då ska jag ska se om jag kan hitta åt några schysta nya drivrutiner då. Tack.

Bettan

Stefan Eklinder
Ethors skrev:

Ahhhh där ser man, men då ska jag ska se om jag kan hitta åt några schysta nya drivrutiner då. Tack.

Det är bara en gissning och vad Anjuna Moon föreslog.

Sen kan du prova att plocka bort gamla program/spel om du nu har några sådana. Kanske systemet blir stabilare då?

---

- Albert Einstein

Det som Anjuna Moon hänvisade till gällde Nvidia och Windows 2000, men kolla om du har senaste drivrutinerna för ditt Radeon-kort:

http://www.ati.com/

Du får klicka dig vidare via Drivers & Software...

[inlägget ändrat 2005-07-18 21:30:26 av Maratonmannen]

Tror faktiskt inte att det finns några nyare drivrutiner än de vi har trots allt. kikade runt på sidan men har redan den som nämdes där.

Bettan

Yahapp då var det löst :) Följde min envisa kvinnliga instinkt och rotade runt i enhets hanteraren. Tänkte främst på den där killen som jag citerade förut. Så jag glodde och kikade lite här och där och tyckte att det kanske var skumt med flera aktiverade grafikkort. Så jag avaktiverade det inbyggda intel kortet och startade om burken och VOILA det fungerade!!!!!!

Kontrollpanelen och alla andra program och dyl krashar inte längre utan fungerar fin fint.

Vi har haft detta problem länge men det tog ju bara ett par dagar att lösa tack vare er.

Stort tack till alla för era råd och länk förslag och bara att ni to er tid att hjälpa.

We are all the winners:thumbsup:

Bettan

[inlägget ändrat 2005-07-19 00:59:56 av Ethors]

Anjuna Moon
Det som Anjuna Moon hänvisade till gällde Nvidia och Windows 2000

Jo precis.

När kontrollpanelen kraschar så kan det vara vilket som helst av de program som ligger där som är felaktiga. Dock förändras de flesta av dessa sällan, det som ändras är just specialprogram som läggs dit av tillverkarna av ex. grafikkort, styrdon, ljudkort, .Net Framwork, DirectX m.fl.

Det räcker med att ett enda av dessa program i kontrollpanelen är okörbart för att kontrollpanelen skall krascha vid öppnandet.

Gör följande för att undersöka vilket program i kontrollpanelen som är ditt problem (om något):

- Gå in i Start->Search->For Files and Folders och gör en sökning på [bLÅ]*.cpl

- När sökningen är klar, gå igenom listan en efter en och dubbelklicka på varje program för att se om det öppnas

- Kraschar något av programmen, notera filnamnet och posta det här[/bLÅ]

Det var så här jag hittade NVidia-problemet och är bra mer effektivt än att försöka fixa saker i blindo

EDIT: Såg just att problemet var löst, men låter min metod stå kvar för andra med liknande problem

[inlägget ändrat 2005-07-19 04:04:25 av Anjuna Moon]

• 4 weeks later...

Explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas.

Så fort jag har loggat in mig, poppar denna ruta upp. Jag loggar in, som vanligt. Väntar en stund, sen poppar den upp. Efter det kan jag inget göra. explorer.exe vägrar att starta om. Jag kan inte göra ett piss helt enkelt. Det enda jag har att gå på är Aktivitetshanteraren, och det enda jag ser är bakgrunden. Någon som vet vad som kan vara fel? Har försökt ett antal gånger och provat olika sätt att försöka få igång explorer.exe igen men misslyckats...

Du också får väl titta i Loggboken om där står något fel, i inlägget 17/7 18:58 står vad man ska skriva in Aktivitetshanterarens Arkiv - Ny.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...