Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Return code 7


Cechise

Rekommendera Poster

Hej!

 

Installerade just en tredje hårddisk i min Dimension 8300. I samband med det körde jag "IDE diagnostics" som man kan göra från bootmenyn. Både min hd med systemet och allt på och den som jag nyss satte in fick "pass" men på den tredje (andra i ordningen, Primary slave), en Maxtor 6Y200PO fick jag "Failed - return code 7". Hårddisken verkar funka bra så långt jag kan se.

 

Sökte lite på "return code 7" och allt jag hittar är av typen "you have to replace youre harddrive". Såg även att nån som fick sånt fel på sin primary master tipsades om att sätta den som slave för att komma åt sin data.

 

Vad innebär return code 7?

 

Edit:

Försöker jag köra diskkontroll i windows får jag "diskkontrollen kunde inte slutföras"

[inlägget ändrat 2005-07-16 02:37:03 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

 

Körde powermax och fick det här resutlatet från det avancerade testet:

 

MAXTOR POWERMAX LOG FILE

-------------------------

Maxtor PowerMax 4.21

Date Tested: 07/16/2005

Serial Number: Y643RSBE

Model Number: Maxtor 6Y200P0

FirmWareRev: YAR41BW0

Cylinders per Drive: 395136

Heads per Cylinder: 16

Max LBA: 398297088

SPT: 63

FE: S57

Advanced Test Result: FAILED

Diagnostic Code: de98a775

 

Den sa ungefär "Omg your drive is failing contact maxtor now!!". Gick in å kollade på deras hemsida. Måste säga att jag redan nu är positiv till supporten. Kunde fylla i serienummer direkt där och se om det fanns garanti kvar och kunde även fylla i felkod och adress och få en "RMA" skickad hem till mig. Sen är det bara att skicka in och få en ny hem.

Allt det här är ju jättebra eftersom jag inte har nån aning var eller när jag köpte den och inte ens vet vad ett kvitto är.

Men, jag funderar på om det kan vara lika bra att vänta tills disken pajar helt innan man skickar in den eftersom den än så länge verkar funka bra. Är ju inte så att jag har nåt livsviktigt på den ändå. Vad tycker du? Bör jag göra reklamationen nu eller efter den krashat sönder sig? (Garantin räcker till 2007 nångång)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag inte har nån aning var eller när jag köpte den

Dimension låter som en Dell-dator, de brukar hålla bra koll på när de har levererat olika datorer utifrån deras Service Tag. Kan kanske gå fortare att få en ny via Dell i Sverige om datorn inte är för gammal. Om nu disken är från dem, jag har i alla fall en Maxtor 6Y080L0 från dem.

 

Bör jag göra reklamationen nu eller efter den krashat sönder sig?

Nu eller senare är en smaksak, det beror ju mest på vad du har på disken. Men var observant, om du börjar få blåskärmar så kan det bero på din disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...