Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jpeg Fil?

barchetta

Rekommendera Poster

Ska lägga in en bild på en sida och det står att Dom godkänner bara jpeg-format för kvalitetens skull,men min är JPG och JÄTTEBRA kvalitet för det,men hur gör man om till jpeg fil? kan man använda den bilden sen om man ändrar format till jpeg? hur gör man då för att ändra format?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan Eklinder

Sparar om bilden och väljer JPEG som format.

...flyttar din tråd till Bildhantering.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Länk till inlägg

tack,visste hur man gjorde nu..äntligen har man lärt sig nåt:thumbsup:

[inlägget ändrat 2005-07-15 22:59:05 av barchetta]

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Ja Stefan, exakt vad är skillnaden mellan JPG och JPEG? ;)

Hehe, kanske jag som är trött ikväll.

Det lär väl för min del vara samma typ av fil...

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Länk till inlägg

Det är exakt samma typ av fil, men har filen ändelsen .jpg så är den anpassad för 8+3 tecken långa filnamn.

Det är väl vad som kan verka mest vettigt såhär tidigt på morgonen skulle jag tro.

Länk till inlägg

hej igen..Nu har jag glömt bort hur man ändrar filnamn igen..hihi.det funkar med Millenium,men har XP sen i går nu..

Länk till inlägg

går ej,vad ska man byta namnet till,skrev JPEG?..men bilden som jag sparat i mina bilder,den syns ej..är en annan bild av nåt slag..vet ej..hmmm

Länk till inlägg

Har du ställt in utforskaren så den visar extensioner - står det t ex "bild.jpg" eller står det bara "bild"?

I det senare fallet markerar du bilden, trycker F2, skriver "bild.jpeg".

Men jag förstår inte varför du ska ändra filnamnen?

Vilket operativsystem har du?

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
barchetta skrev:

går ej,vad ska man byta namnet till,skrev JPEG?..men bilden som jag sparat i mina bilder,den syns ej..är en annan bild av nåt slag..vet ej..hmmm

Du måste skriva hela namnet och formatet jpeg. Annars blir din fil bara en "systemfil" och syns inte i ditt bildbehandlande. Jag har råkat ut för det några gånger när jag bytade namn i farten.

Lyckades snoka rätt på filen till slut. :-)

Använde Neros utforskare, så hittade jag filen efter mycket svärande.

---

- Albert Einstein

Länk till inlägg

Har inte den här tråden helt tappat siktet. Eftersom bilden från början redan var i jpg-format så är det ju bara att använda den. Jag tror ni förvirrat Barchetta i onödan.

Länk till inlägg

det går inte,jag vet inte hur man gör,filnamnet får inte inehålla tecken som " * osv,står det..namnet på bilden är några siffor,ser ut som ett mobilnr,,hihi,ska lägga in ett kort på en sida Dom bara tillåter Jpeg,därför..jag har XP nu sen i går..

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
barchetta skrev:

det går inte,jag vet inte hur man gör,filnamnet får inte inehålla tecken som " * osv,står det..namnet på bilden är några siffor,ser ut som ett mobilnr,,hihi,ska lägga in ett kort på en sida Dom bara tillåter Jpeg,därför..jag har XP nu sen i går..

Inga filnamn får ha några nöffror typ "#¤ också vidare. Lizardkng skrev så för att bara visa exempel med " runt om namnet. När du döper din fil så ska du bara skriva sofia.jpeg t ex

Smidigast är ju att göra det i ett bildbehandlingsprogram, för att då blir det sällan fel.

---

- Albert Einstein

Länk till inlägg

Jag har tagit kortet me mobilen,skickade den till mailadressen,sparade bilden i "Mina bilder",när jag spara den nu,sparade jag som skrev in mitt namn...och sen jpeg efter,men när jag ska lägga in denh på en sida står det:Du laddade upp en fil som inte var en bild, testa igen! vilket bildbehandlingsprogram är bra o gratis..? jag komme rinte i håg ens hur jag gjorde om "filen" i går,då funkade det..dåligt minne kan man säga..

:thumbsdown:

[inlägget ändrat 2005-07-17 23:07:16 av barchetta]

Länk till inlägg

Redan i början av tråden sa vi ju att jpg och jpeg bara är olika namn för samma sak.

Jag undrar också varför namnet ska spela roll?

Det KAN vara så att barchetta ska ladda upp filer nånstans och de vill ha jpeg och inte jpg. Men kör man windows är ju jpeg en i sig mycket märklig sak.

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

För att göra det mindre komplicerat än vad det börjar bli här för dig, så rekommenderar jag Irfanview. Tipsades om det i tråden här vill jag minnas eller var det någon annanstans?

Nåja, du kan ladda ned härifrån:

http://www.irfanview.com/

...med det programmet kan du också spara dina bilder med önskat format.

---

- Albert Einstein

Länk till inlägg

:thumbsup: tack,hoppas jag fattar nu..*L* ska kolla där..ska man välja Associate extensions with infrawiew? select all? images only..?

[inlägget ändrat 2005-07-17 23:23:50 av barchetta]

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
.ska man välja Associate extensions with infrawiew? select all? images only..?

Enklast är File ---> Open... och sen väljer du bilden där.

Om den nu går att öppna när du trixat med namnen och format fram och tillbaka.

Håller tummarna! :-)

---

- Albert Einstein

Länk till inlägg

hihi,hålle rpå o laddar ner,det var där det stod om man ska välja alla "filer" eller vad det är i listan..men jag "selectar alla",o sen borde det gå o öppna,bara o spara den på nytt väl,har den i min email..

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
barchetta skrev:

hihi,hålle rpå o laddar ner,det var där det stod om man ska välja alla "filer" eller vad det är i listan..men jag "selectar alla",o sen borde det gå o öppna,bara o spara den på nytt väl,har den i min email..

Har för mig att du bockar för även där vilka filer du vill att programmet ska associeras med för filtyper. Det kommer säkert en lista där du bockar för.

Om jag nu inte blandar ihop det med Gimp, förstås. :-)

Läs noga och gör så gott du kan, så ska du säkert lyckas.

Du kan också välja alternativet File ---> Thumbnail och därifrån kan du öppna "Mina bilder" under ditt användarnamn i "Document and settings" under C:.

Nu får du upp en liten vy med minityrbilder, som du sen dubbelklickar på för att få dem större.

---

- Albert Einstein

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...