Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pentium M med 1 mb L2 cache!!?


dumme

Rekommendera Poster

Pentium M vs. Pentium 4 i bärbar

 

Hejsan

Fått chansen att köpa en travelmate till ett förmånligt pris. Det är en centrino. Har bara lite frågor om denna processorn.

Det är en pentium m processor, på 1.4 Ghz, men har bara 1024 kb L2 cache.

(CPU - Intel Pentium M 1.4 GHz, 1024 KB L2 cache; Enhanced Intel SpeedStep support; 400 MHz FSB)

 

Har läst att Pentium m har 2mb L2 cache numera. Undrar därför hur denna processorn är jämfört mot en ny pm 1.4 med 2 mb cache?

Vad kan man jämföra den mot i vanliga p4 världen?

TAcksam för svar snabbt..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skiftnyckel

Menar du om man märker någon skillnad på om man köper en bärbar dator med antingen 1 elelr 2 mb cache. Allt sådant beror vad du använder datorn till om det bara är kontorsarbete så är svaret nej. Och bärbara brukar nästan alltid bara vara lättare uppgiter då de inte är lämpade för annat än kontors arbete. Visserligen kan man spela men det blir ett antal miljoner gånger snabbare med stationär dator. Jag skulle ha valt den med en mb cache

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på det. Undar fortfarande vad man kan jämföra det med i p4 Ghz..

1.4 pentium m som en 2.4 p4?

 

[inlägget ändrat 2005-07-15 15:41:01 av dumme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort:

Video Subsystem

Intel 855GM with up to 64MB shared memory

Kan man köra några som helst spel med detta? ens N64 emulator?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skiftnyckel

Detta är följande saker jag hittade på intels hemsida.

 

It delivers outstanding mobile performance and low-power enhancements for sleeker, lighter notebook designs.

 

Intel® Centrino™ mobile technology represents Intel's best technologies for laptops. More than just a processor, it features fully integrated wireless LAN+ capability and delivers excellent mobile performance while enabling great battery life in lighter, easier-to-carry laptop PCs.

 

Och utifrån detta så är m processorerna strömsnålare och mer användarvänliga för en bärbar dator. Men dock verkar de vara klenare än vanliga p4 processorerna. Du kan ju gå in på intels hemsida och titta det finns även P4m processorer men är du ute efter kraft så tror jag vanlig p4 är bättre. (I och med att m-processorerna bara är tillgängliga för laptops och inte för stationära datorer borde dessa vara klenare endast spekulationer dock). Hoppas du hittar nått svar, själv tycker jag bättre om AMD.

 

Svar på din andra fråga nej du kan inte spela på den datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...