Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Formatera" hårddisken?


McPepal

Rekommendera Poster

Har i år hört talas om att man man "formatera" om hårddisken så att den töms, typ.. Grejen e att jag vet inte rikitg vad det innebär. Jag skulle vilja ta bort all mjukvara på datan men inte hårdvaran. jag vill inte ge mig in på det om det är för svårt att ominstallera allt igen. Vet inte om jag har kvar min windows 98 CD, men vi säger att jag har det:

 

är det svårt att få allt att fungera efteråt?

 

..och måste man ha tillhörande CD/diskett med drivrutiner till skärm, tangentbort, mus, grafikkort och hela tjosan?? För det har jag säkerligen inte.

 

och slutligen: hur gör man det i överhuvudtaget? alltså formaterar?

 

/Markus

 

[inlägget ändrat 2005-07-14 19:44:55 av McPepal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för uppfattning om vad "hårdvara" är, det verkar som om du trodde att Windows är en hårdvara och alla andra filer är mjukvara?

 

Mjukvara är alla program, filer eller kort sagt data, alltså en massa ettor och nollor på disketter, CD-ROM och hårddiskar.

 

Hårdvara är själva datorn, allt du kan ta i är hårdvara, bildskärm, moderbord, hårddiskar, mus och tangentbord osv.

 

Enkelt förklarat så är formatering en slags radering av allt innehåll på hårddiskar och / eller disketter, en slags nollställning som talar om för datorn att utrymmet är ledigt och går att utnyttja.

 

Om du formaterar datorn så måste du sedan ominstallera allt, dvs. om du formaterar den disken eller partitionen som dina program inkl. Windows ligger på.

 

Formaterar gör du lättast med startdisketten till Windows 98, har du ingen sådan kan du ta hem en ifrån http://www.bootdisk.com/ .

 

Starta datorn med disketten i diskettstationen och välj att starta i DOS läge med CD stöd.

När datorn startat och du står vid en startpromt som ser ut som A:\ så skriver du format c: så formateras din hårddisk med C som enhetsbokstav.

 

Har du fler hårddiskar eller partitioner (uppdelningar av hårddisken i flera delar) så kan dom heta C,D,E, osv. även om D oftast är CD-ROM'en.

 

När formateringen är klar så sätter du i Windows 98 CD'n i CD-ROM'en och om nu din CD har enhetsbokstav D så skriver du D: vid A:\ promten då skiftar du över till CD spelaren och det står D:

Där skriver du install och installationsprogrammet för Windows 98 startar.

Följ bara instruktionerna så installeras Windows igen.

Inte svårt alls.

 

Du kommer att få igång datorn igen med dom drivrutinerna som finns med på installations CD'n men när du sedan är klar så uppdatera dina drivrutiner till lite färskare och mer specifika för din hårdvara.

 

Har du inte kvar din Windows 98 CD skiva så bör du inte formatera din dator för efter det så är den tom och du har inget operativ att starta.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat så är det bara att köpa XP och sätta i maskinen så fixar det sig självt (nästan)...

 

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat så är det bara att köpa XP och sätta i maskinen så fixar det sig självt (nästan)...

 

Så länge som datorn klarar systemkraven, den kan kanske vara lite för klen för XP om den såldes med Windows 98.

 

System krav Windows-XP Home

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home/system_requirements.asp

 

Systemkrav Windows-XP Pro

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/professional/system_requirements.asp

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göran Mikael Jönsson

Du hittar dina drivrutiner på webben :thumbsup: hos tillverkaren.

för att formatera behöver du win 98 skivan. sedan startar du om datorn (med skivan i) eller ännu enklare som Tunna skrev: startdisketten till win 98

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Windows98 & ME

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte ens hålla systemkraven... Jag har installerat Windows XP Pro på en 133MHz:are. Det fungerade utan problem och då med 64mb ram...

 

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
d funkar inte så här står d nar jag skriver format c:

A:\>FORMAT C:

Felaktigt kommando eller filnamn

Vad ska jag göra??

 

Förstår inte riktigt frågan, i vilket läge försöker du formatera?

Har du en Windows98 BOOT disk eller installationsdiskett som jag har för mig att den som kom i orginal till Windows98 hette eller har du tankat hem en ifrån bootdisk.com?

 

I så fall när du startar datorn så skall den disken sitta i diskettstationen så att den startar ifrån den disken, du borde sedan kunna formatera disken?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in format.com på a: Det är klart att den inte hittar format.com om du inte har den på stardisketten.

 

Eller sätt en path till där format.com finns på hårddisken.

 

Har ni helt glömt bort er DOS? ;)

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...