Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ahane

Erfarenhet av Jajja?

Rekommendera Poster

Tips.

Funderar du på sökmotorsoptimering så rekomederar jag starkt sponsrade länkar (Google)

Men se till att hitta en leverantör som istället för att GARANTERA antal träffar eller ökad trafik istället endast tar betalt per klick.

Alltså att de inte kostar dig något förren det genererat en träff på din sida.

Var även uppmärksam på att de inte LOVAR att ni ligger överst utan, som det skall vara, att de istället konstant " jobbar" för att du skall ligga på topp tre.

Det finns tydligen bara 2-4 aktörer som jobbar på det sättet i Sverige idag.

Jag känner bara till en av dem

Cedel AB i malmö

Se även till att du kan få statistik från leverantören på exakt hur många träffar, visningar osv du fått.

Men viktigast är dock Håll dig undan för de som tar ett fast pris per månad, år eller klick (träff)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu, så här dryga året senare ser jag på Jajja med klarhet i ögonen. Jag köpte deras tjänst men samtidigt såg jag till att lära mig SEO riktigt ordentligt, det var uppenbart för mig att detta var en växande bransch. Idag erbjuder SEO-tjänster själv, utan "klapp på huvudet".

Och gällande Jajja? Det som de erbjöd mig tog det dem cirka 30 minuter att göra, max! För detta ville de ha 16 000 + moms och per år! För detta fick jag inte topplaceringar, inte ens top 5.

Dessutom så uppmanades jag göra alla ändringar som de tyckte var nödvändiga själv. Underligt, för en "tjänst" är ju knappast samma sak som en "manual" i självhjälp.

Låt er inte luras att Jajja på nåt sätt har resurser eller extraodrinär kunskap i ämnet. Deras säljare kan inget eller vill inte säga, så allt de säger är ren och skär skitsnack! (ursäkta språket) Om du pratar med dem så räkna gärna varje förekomst av orden "tekniker" och "organisk lista".

Vad gäller deras så kallade "tekniker" så kan det tydligen råda brist på dessa. När jag ville tala med en sådan fick jag en gång svaret "Vår tekniker slutade igår, så för tillfället har vi ingen."

Vad är då Jajja? Det är en SÄLJföretag. Fokus ligger på att SÄLJA! Enda sättet de kommer undan med sina priser är att folk inte är insatta i ämnet och säljarna är duktiga på att stressa.

Jajja förekommer i branschtidningar och slänger sig gärna med stora ord och påståenden som de själva inte kan uppfylla. Jag spyr lite mer galla på http://www.marcinnowak.se/sokmotoroptimering/

Mitt råd: Anlita inte Jajja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan absolut inte hålla med. Sponsrade länkar är i de flesta fall en kortsiktig och DYR lösning. Du med huruvida du vill ha många klick eller inte eftersom de kostar.

En satsning på sökmotoroptimering ger dig mer trafik även de gånger då du inte har råd med Adwords. Däremot så tar det tid innan sökmotoroptimering ger resultat. Inte alltid, men ofta. Fast av min och mina kunders erfarenhet så är det värt det. Särskild då adwords lätt kan kosta 1000 kr / dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En satsning på sökmotoroptimering ger dig mer trafik

Inte jättegratis och oftast med uselt resultat på längre sikt eftersom majoriteten av de som lever på bondfångeriet oftast kommer in och gör en punktinsats. Dagens sökmotorer är smartare än så och på längre sikt kommer de att ranka ner den "sökmotoroptimerade" sidan.

Peka gärna på en sajt där du varit inne och sökmotoroptimerat så får vi se.

Fast av min och mina kunders erfarenhet så är det värt det. Särskild då adwords lätt kan kosta 1000 kr / dag.

Då borde nog dina kunder läsa på lite om hur AdWords fungerar.

Senast jag kollade så satte man en daglig budget, vill man att det ska kosta 1000kr/dag så går det säkert att få så många träffar. Tycker man att det kan vara värt 50 spänn/dag under en månad så sätter man gränsen där (och blir exponerad därefter).

Sen är de två naturligtvis inte ömsesidigt uteslutande (bortsett från att bondfångeri nästan alltid är pengar i sjön). AdWords är avsett just för att riktad annonsering.

Precis som det kan vara smart att ha annonsering för att exponera sitt varumärke när man lanserar en produkt OCH se till att också göra annat för att vårda sin kundkrets och varumärke så finns det naturligtvis behov av både annonsering och att sköta sin sajt i övrigt (se till att innehållet exponeras rätt för sökmotorer, se till att sajten inte blir informationsmässigt död, säkerställa att den validerar osv osv).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EXAKT.

Och som jag sa innan.

De seriösa aktörerna (som mitt exempel) erbjuder även en gratis statistiktjänst så att man kan hålla koll på vad för resultat Adwords givit ens sida. På så sätt ser man ju om det bara är en punktinsants eller om de aktivt jobbar med att lägga optoimera annonserna (sponsrade länkarna)

Dyrt eller billigt kan man inte säga om sponsrade länakar. Det kostar inget fören någon klickar in på hemsidan. Man får helt enkelt ransaka sig och fråga sig själv hur mycket en träff på hemsidan är värd.

Kollar man på resebolagen t.ex så har de lagt in nästan alla olika destinationer som en sponsrad länk. De orden måste vara skitdyra. Men säljer man resor på sin hemsida kanske det kan vara värt det.

Eller jämför med dagen industri.

En helsides annons på sida tre i den tidningen kostar 175 000:- för en dag.

Medans en sponsrade länkar budget på 50 000:- förmodligen räcker i 1-2 månader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro inte ett ord vad de säger! Efter att vi provade på "kostnadsfritt" under sommaren så startade ett hel**te. De skickade fakturor trots att det skulle vara kostnadsfritt. Uppsägningen svarade det inte på förrän efter en mängd arga samtal och mail. Oproffsigt bemötande på alla sätt och ingen som tar ansvar. Dessutom - statistiken tror vi inte ett skit på och att de får använda TS som kvalitetsstämpel är inte bra för TS varumärke! Enligt deras rapport låg vi på plats 6 för ett visst sökord. Under samma period var vi tre personer som kontrollerade varje halvtimme och ingen lyckades få en träff på under 50! Då kommer svaret från jajja att det kan te sig lie lustigt och resultatet kan variera under mycket korta tider. Men hur kommer det sig att INGEN under en månads tid, med kontroll varje halvtimme, lyckades komma i närheten av det resultat som Jajja visade upp? Ren båg. Hur kan man som småföretagare gå vidare? Kan man anmäla det här typen av skojjeriföretag på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men hur kommer det sig att INGEN under en månads tid, med kontroll varje halvtimme, lyckades komma i närheten av det resultat som Jajja visade upp?
Kanske för att dem visar sådan statisk som dem vet kunderna vill se, statistik är ju rätt formbar, allt efter vad man vill visa...Inom statistik är där väl egentligen ingen fullständig sanning, om ens i närheten av en sanning ;)

Sen är det väl inte första ev bluffaren på nätet men en tråd här i Eforum hittas rätt bra av sökmotorerna så dina åsikter kommer nog att hittas/läsas av andra som söker på samma "sak".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, i många sammanhang kan statistik förvrängas. Men i det hör fallet handlar det enbart om position på google utifrån ett specifikt sökord. Hur kan den informationen presenteras på olika sätt? Reglerna för mätningen är relatvit simpla. Jag tror det bara handlar om ren korrigering.

Den andra kommentaren förstod jag inte, skulle det vara bra för Jajja att man varnar för dem? Tror knappast att all publicitet är bra publicitet i det här sammanhanget.

För min del är det viktigt att varna andra så att de inte går på samma bluff. Jag är fortfarande mycket öpprörd över Jajjas tillvägagångssätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hur kan den informationen presenteras på olika sätt?
Ja du, finns säkert sätt att göra det på...Bara en tanke/åsikt jag har om statistik.

Kan man åka till månen kan man väl laborera med lite statistik... ;)

Den andra kommentaren förstod jag inte
Nä, det gjorde du inte ;)

Tror knappast att all publicitet är bra publicitet i det här sammanhanget.
Det är ju detta jag menade med att andra kommer att kunna läsa om Dina åsikter om Jajja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men i det hör fallet handlar det enbart om position på google utifrån ett specifikt sökord.
Med tanke på tråden

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1084497

så verkar ju inte det helt entydigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Detta borde ha besvarats för länge sedan, men bättre sent än aldrig kanske.

Den här tråden är fyra år gammal och berör egentligen inte Jajja idag. Med det menar jag att bara fokuset på sökmotoroptimering och namnet finns kvar, annars är det i grunden ett helt nytt, kundanpassat och välmående företag.

Tråden handlar om en abonnemangsprodukt för sökmotoroptimering som vi vet var lite svår att förstå för kund och som tyvärr ibland (och till och med ofta) strulade då den var teknisk och kundresultatet inte supertydligt och enkelt. Att vissa kunder kände sig inlåsta i våra abonnemnag var inte heller bra och sammantaget var det nödvändigt att förbättra hela erbjudandet.

Tillsammans med några av Jajjas trognaste kunder började vi därför skissa på en helt resultatbaserad tjänst för sökmotoroptimering.

Produkten släpptes för försäljning år 2007 och innebär att du som kund väljer sökord och vi tar betalat bara när vi når topp tio på Google per dag. Vi kundanpassade produkten även vad gäller avtalstid så att vi idag erbjuder branschens kortaste avtalstid om enbart tre månader. Är man inte nöjd ska man inte vara kund är vår filosofi.

What's the catch? Finns ingen. Lyckas vi inte under säg sex månader så blir totalkostnaden exakt noll kronor.

Svårt att bli mer kundanpassad än så tycker vi.

Jag finns på mobil 070-716 69 33 om någon vill veta mer.

/Mattias Kellquist

Affärsutvecklingschef Jajja

[bild bifogad 2009-11-05 10:25:41 av Mattias Kellquist]

1169281_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra regler att använda!

Och när det kommer till sökmotoroptimering - kräv att bara få betala för resultat!

...och det betyder inte att det är ok att betala fasta löpande avgifter och få luddiga resultatgarantier. Dessa är nämligen konstruerade med kalkylen att garantier inte nyttjas av kund även när man inte infriar villkoren. Därför är de oftast inte helt ärliga och defenitivt inte kundanpassade. (Och ja, vi hade tyvärr sådana i vår barndom på Jajja)

/Mattias Kellquist

Mobil: 070-7166933

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen trafikkälla är viktigfare för en ehandlare än Google. Enligt HUIs och Postens senaste ebarometer googlade 71 % av alla före köp på nätet.

Du bör definitivt ha koll på detta för det är helt avgörande för din framgång.

Du kan hålla ögonen öppna för snart släpper vi på Jajja som första bolag i Norden en helt resultatbaserad produkt för sökmotoroptimering för ehandlare...."Betala bara för avslut".

Mer info om detta inom kort!

/Mattias Kellquist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är reglerna för e-forum?

Får en konkurrent starta trådar om en branschkollega?

Inte för att vi på Jajja inte tagit till oss av kritiken och utvecklat en betydligt bättre och för våra kunder trevligare produkt... men ändå? Man blir ju lite mörkrädd...

/Mattias Kellquist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ML!

Det är faktiskt inte kostigt alls, men jag kan förstå att du inte blev helt tillfredsställd med svaret. Google har många datacenter och resultaten varierar även inom länder och t.o.m. när man får träffar från samma datacenter. Har vi fått en träff på en bättre position är vad du hittade så var det troligtvis från ett eller flera andrageografiska datacenters.

Är detta ett vanligt problem? Nej, men ändå ett upplevt problem ibland men för en mycket begränsad skara kunder. Det sker faktiskt bara när man är på väg upp i serpen och oftast om man har riktigt konkurrensutsatta ord. Då kan resultaten variera timme för timme och mellan olika datacenter. När man nått topp tio efter en tid (dagar till ngn vecka) så stabiliserar sig resultaten och "hoppande" slutar.

Vi brukar lösa det genom att vi helt enkelt krediterar dagar som kunden upplevt att de hoppar. Det är inget stort problem eftersom det är snabbt övergående för de kunder som upplevt det. Och faktiskt händer det ganska sällan och nästan enbart för stora, högt konkurrensutsatta ord.

/Mattias Kellquist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är reglerna för e-forum?

Får en konkurrent starta trådar om en branschkollega?

Vad har du för belägg för att Ahane var en konkurrent i juli 2005?

Apropå regler så är det kanske inte ett regelbrott men det är i alla fall inte i enlighet med syftet med reglerna och definitivt inte kul att du skriver 11 inlägg med ungefär samma innehåll i en och samma tråd. Det skulle ju räcka bra med ett inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
och definitivt inte kul att du skriver 11 inlägg med ungefär samma innehåll i en och samma tråd.

Det är väl så optimeringsföretag jobbar - upprepas saker ofta så indexeras de bättre - så det är väl en arbetsskada ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för belägg för att Ahane var en konkurrent i juli 2005?

Inga alls, jag blev bara så paff att jag såg att så vår fallet idag.

inte kul att du skriver 11 inlägg

Ber om ursäkt för det Cecilia, jag blev visst lite ivrig... Men du måste ge mig att jag var flitig;)

mvh/Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer! Dessutom en tråd från 2005.. Jajja affärsutvecklingen skall gå en

grundskurs internet moral och etik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till eforum Mattias!

Jag tycker alltid att det är bra och roligt när företrädare för företag som diskuteras kan delta och ge sin bild. Speciellt när det utrycks kritik mot ett företag.

Det är dock viktigt att det inte blir ett sätt att marknadsföra sig eller de tjänster man företräder. Jag tycker nog att du här har hållit dig inom ramarna för eforums regelverk, men jag nämner det i förebyggande syfte :)

Det som andra medlemmar beklagat sig över, och anmält till mig, i denna tråd är främst mängden mer eller identiska inlägg i en och samma tråd.

Jag förstår att du vill bemöta kritiken genom att svara på respektive inlägg, men jag håller med Cecilia i att det hade varit bättre om du hade börjat med ett inlägg där du tar upp sådant. Speciellt i en sån här gammal tråd.

Jag har raderat ett antal identiska inlägg från dig. De som är kvar lämnar samma information som du ville föra fram. Det blir på så sätt även enklare för andra medlemmar att besvara och diskussionen blir lättare att följa.

Du hade även en fråga kring reglerna för eforum. Under rubriken "Så fungerar Eforum" hittas grundläggande informatiom om eforum och de regler som gäller. Jag rekomenderar alla nya medlemmar att läsa igenom det.

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp

Om du, eller någon annan, har synpunkter på mitt modererande av denna tråd så får du gärna kontakta mig direkt genom att klicka på moderatorknappen (nere till höger i detta inlägg). Du kan även skapa en ny tråd i forumet "Diskutera Eforum" //eforum.idg.se/threads.asp?forumId=215

Länka då gärna till denna tråd så att det blir tydligt vad det gäller.

/Cluster

Moderator för Webbanalys

[inlägget ändrat 2009-11-06 11:44:20 av Cluster]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan inte ens uppföra Er på nätet. Nu när är det lågkonjentur så går inte black hat seo tjänster att kränga längre , jobbigt. Varför väcker man annars en tråd från

2005 vid liv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin!

Tack vare våra duktiga medarbetare och fantastiska kunder så lyckades vi nå en tillväxt om 50 % under 2008 - och vi ser ut att hamna på ungefär samma tillväxtnivå under lågkonjunkturåret 2009.

Titta gärna förbi på en fika om du är i närheten av södra station i sthlm så kan jag kan visa hur vi arbetar och kanske förändra din inställning om oss och vår växande bransch.

Mvh /Mattias Kellquist

Mobil: 070-716 69 33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...