Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ahane

Erfarenhet av Jajja?

Rekommendera Poster

Hej!

Blev uppringd av Jajja Comnunication idag. Det är företaget som hjälper hemsidor att öka trafiken genom optimering på alla möjliga sätt. Nån som har erfarenhet av dem eller andra liknande företag?

De påstår att de i snitt ökar trafiken med 500%. Det är ju en ENORM siffra.

/Alfahane

[inlägget ändrat 2005-07-13 22:54:09 av Alfahane]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajja kommer att ställa krav på hur t ex metadata, titlar m m är utformade. De krav de ställer är sunda i sig tycker jag.

Du kan ju själv kolla hur duktiga Jajja är genom att söka på t ex "sökmotoroptimering" eller nåt sånt. Hur jag än bär mig åt hamnar Jajja väldigt långt bak i alla listor. De lyckas inte flytta sig själva speciellt långt fram i alla fall.

De lyckas inte flytta fram sig själva speciellt långt, ska man då lita på deras tjänster?

Resultatet av min klients affär med Jajja var inte märkbart. Min "klient" köptes upp så det blev inte aktuellt att "klaga".

Att lova si och så mycket mer trafik rent allmännt tycker jag är rätt meningslöst. Vad man vill ha är ju _intressant_ trafik ;-)

[inlägget ändrat 2005-07-15 23:09:13 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajja är bondfångare enligt min mening. Tyvärr abonnerar vi på deras "tjänster" på jobbet, men det ska bli ett snart slut på detta.

De svara t ex inte på supportemail förrän efter kanske någon vecka eller två. Tyvärr är de totala tomtar när det gäller att drifta tjänsterna (detta gäller ClickTracks) så ett tu tre slutar det fungera och det tar ett par veckor för dem att få igång det. Senaste bravaden är att det som tidigare var ett Javascript hos dem nu är en GIF-bild, så nu blir det Javascript-fel på ALLA våra sidor. Sådana småändringar gör de alltså utan att säga till.

Optimera sidor kan de inte. De struntar fullständigt i vad ditt företag sysslar med utan slumpar lite nyckelord som de tycker passar. Sedan ger de dig en felaktig rapport hur de nyckelorden fungerar i Google m fl. En enkel stickprovskontroll visar att rapporten är rena bluffen. De påpekar också eventuella html-fel på din hemsida (första sidan, märk väl. Resten struntar de i), men de skulle nog behöva en enkel html-kurs själva först. I övrigt består "rapporten" av färdiga fraser liknande veckans horoskop i Expressen, typ "använd inte stora bokstäver i nyckelorden" och annat bjäfs.

Vidare påstår de att de "kontinuerligt registrerar" din sajt på t ex Google. Detta är ju kvalificerat trams eftersom Google i första hand använder andras länkar till din sajt som rankningskriterium. Påpekar man detta för säljarna blir de fullständigt svarslösa.

En riktig optimering, dvs exempelvis att någon studerar företagets verksamhet och funderar ut relevanta nyckelord, skulle jag gärna betala för. Men det är inte det som Jajja gör..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nån nåt gott att säga om dem?

Som sagt så påstår de sig öka trafiken väldigt mycket. "I snitt 500%", det är enorma siffror.

Har nån upplevt en faktisk ökning av trafiken? Jag kan tänka mig att om en hemsida är sökmotorers mardröm och en företag hjälper att förbättra så blir det en ökning. Men i mitt fall har jag ändå lagt ner en del jobb. Titta gärna på sidan - www.turbotan.se

De vill ha 16 000 + moms. Det är mycket det. Och tyvärr måste jag erkänna att jag har nappat. Fast det var i torsdags så jag kan fortfarande ångra mig.

/Alfahane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju enorma siffror. Men siffrorna är ju inte mer värda än det sätt de mäts på. Det är ju deras eget sätt att mäta som räknas och då är väl frågan hur mycket den garantin är värd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bondfångerii.. Billigast och bästa är att sökmotor optimera själv.

Så här gjorde jag, när jag drev webbutik. ( Den butiken hade 5000 träffar i mån från google bara på olika sökord. )

1) Jag struntade helt i meta tagarna, som typ keyword. Istället gjorde ett virtuellt filsystem typ

http://foobar-butiken.se/artikel/ksp-m58-762.m1000037.html

Sedan hade jag ett script som fångade upp detta, så sedan matchade jag artikel nummret emot databasen. Man kan ställa in apache så den kör ett php script , om man skriver en viss sökväg. Så t.e.x allt efter foobar-butiken.se/artikel , då körs den här specialscriptet.

Så om någon vill köpa en Ksp m/58 så kommer foobar-butiken.se upp på google.

2) Jag la även in artikelnamn i titel.

3) Jag hade en slavsida, där länkade till varenda lite artikel i databasen.

4) Sedan får man se till att man länkas från sidor med hög page rank.

Så skall det gå vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bondfångeri tycker jag också.

När jag började arbeta hos min nuvarande arbetsgivare (2002) visade sig att de hade avtal med Jajja om webbsidesoptimering samt parkering av domännamn.

Jag fick ta reda på detta först när fakturorna hamnade på mitt bord.

Då var det omöjligt att avbryta kontrakt eftersom det atuomatiskt förlängs ett år och det fanns inte en chans att de skulle göra det innan.

De hade också väldigt svårt att förklara vad det var vi betalade för (det enda jag sett från dem var en faktura).

Detsamma skede med fakturorna om domännamn. Trots att jag vid det tillfälle sagt att vi absolut inte vill ha några domännamn (de vi var intresserade av flyttades till ett annat ställe) kom det en faktura även i år.

Då var det något annat företag (active24) som på nå't konsgigt sätt tagit över domännamnsparkering från Jajja. Samma historia igen - de vill inte höra om att dra tillbaka fakturan utan med en överläsen och arogant röst förklarade för mig att jag skulle ha haft en skriftilg uppsägning av avtalet.

Så mitt råd är: Gör aldrig några affärer med varken Jajja eller Active24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där kommer vi till det intressanta! Skriftlig uppsägning av avtal, det där känner man i från en del webhotell, där dom skall ha en skriftlig uppsägning 3 månader innan avtalet går ut, givetvis bruka webbhotellet slarva bort den där uppsägningen, så sitter man fast där i slavkontrakt. I förra en chef hade en mycket bra rekomedation vad det gäller avtal, man säger upp dan efter man ingåt demt. Har man ett 3 års avtal, så säger man upp dem med detsamma, så slipper man sitta fast i någonting som är mindre bra för borlaget.

Min rekomedation, bojkotta allt som heter bidningstider för webhotell. Se till fakturan på bolagets domäner kommer till bolaget, och låt inte webhoteller vara mellanhand.

[inlägget ändrat 2005-08-20 19:53:36 av Herr Klein]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I förra en chef hade en mycket bra rekomedation vad det gäller avtal, man säger upp dan efter man ingåt demt.

Hehe, jag tillämpar 0 dagars uppsägningstid, säger man upp avtalet samma dag man ingår det kommer ju webplatsen aldrig att komma upp :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hans tanke gällde nog om man t.e.x har lite längre avtal typ kontorsmaskiner och sånt. Man glömmer, helt plöstligt sitter man fast med av kopiator i 10 år bara för man inte sa upp avtalet i tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr redan gått på niten.....

20.000:- + moms för ett 6 månaders avtal.

Lovade vitt och brett men de gör inte ett skit.

Inget fungerar som de påstod, hamnar längre ner i sökmotorerna med deras optimerade funktion är vad jag gör med min gamla utan optimering.

Finns det ingen "svarta listan" för sådana företag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej! Men kan bara vara skeptisk. Lär att telefonförsäljare skall man be att dra åt h*lvete. Om man har tråkigt på jobbet, man kan alltid driva med dem.

Jag räddade för några dagar sedan en ung tjej som är företagare, att gå på yrkesregister bluffen ( Gamla Cominet i borås. ), hon var beredd att betala 590:- plus moms i månaden för en dålig hemsida..

Internet är den stora bondfångeribranschen förnärvade , så är det bara.

[inlägget ändrat 2005-08-23 10:21:49 av Herr Klein]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Internet är den stora bondfångeribranschen förnärvade , så är det bara.

Alla områden där det finns gott om godtrogna offer drabbas av precis samma bondfångeri. En oinformerad konsument är alltid ett lätt offer så det går inte att enbart skylla allt på "bondfångarna". Man måste också ta lite ansvar själv över vad man baserar sina beslut på.

Enkla regler:

- Nystartat företag som lovar guld och gröna skogar - undvik!

- Gällande "etablerade" företag använder man sig av andras erfarenheter, via ex. konsumentforum och bekantskapskrets.

- Reklam och försäljningslöften är alltid överdrivna och ibland rena lögner.

- Läs alltid det finstilta som finns tillgängligt innan avtal ingås

- Mantrat "Ingenting är gratis" är alltid bra att ha i bakhuvudet, fast det borde ju vara självskrivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Finns det ingen "svarta listan" för sådana företag?

Nej, det gör det inte annat än spridda kommentarer lite överallt.

Den fråga som osökt dyker upp i sammanhanget är varför har inte datapressen gjort liknande tester av optimeringsföretagen, webbhotellen har man testat ett antal gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske därför att resultatet är mycket svårt eller omöjligt att verifiera?

Och det kanske är det de lever på, ingen förstår hur de ska värdera tjänsten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Inget fungerar som de påstod, hamnar längre ner i sökmotorerna med deras optimerade funktion är vad jag gör med min gamla utan optimering.

Finns det ingen klausul i avtalet vad gäller resultat? På något sätt så borde ju ett sämre resultat ge en som kund en chans att avbryta kontraktet eller i varje fall få kompensation för det och en garanti att felet skall åtgärdas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser hur dom testar webbhotellen, den som köper mest annonser bli bäst i test. :-)

Sedan är det som någon skriver här i tråden, hur testar man sökord optimering?

Ena dan ligger du högst upp sökordet poker på google.se, andra dan existera du inte. Inse att sökmotorer är ingen marknadföringplats, sökmotor skall plocka fram det som är relvant information om något.

När jag sätter upp en ny webbutik, då gör jag visa saker, som jag vet att sökmotorerna gillar, men sedan bry jag mej inte. Kommer man högt upp, så kommer man högt upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad Jajja lovade var en generell trafikökning och de krävde också att själva stå för mätningen.

Det var c a 1 1/2 år sedan så kanske avtalen ser annorlunda ut nu.

De lovade i alla fall absolut ingenting vad gäller placering i sökmotorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Nu har det snart gått 1,5 månader sen jag tackade ja till Jajja. Följande har hänt:

- Jag har pressat säljaren till att godkänna att alla mejl och telefonsamtal gäller som del av överenskommelse, vilket innebär att Jajja garanterar mig fördubblad trafik - annars pengarna tillbaka.

- Jajja har ändrat sökord och title på mina sidor. Även lagt in script för egen trafikmätning. Inget andra "övergrepp" på min hemsida.

- Jag har skaffat mig ett ordentligt statistikprogram (WebStat) som leverantören (Tyfon.se) erbjuder. Jag ser t.o.m vilka sökfraser som använts om besökaren kommer från en sökmotor. Underbart! =)

- Jajja v.s WebStat. Det blir ord mot ord. Jag ser all trafik, och den loggas.

- Har inte märkt nån större ändring av trafik. Det mesta fixar jag själv mha AdWords.

- Jajja har sagt från början att resultatet märker man till sitt fullo först efter 3 månader.

Det ska bli intressant.

/Alfahane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har skaffat mig ett ordentligt statistikprogram (WebStat)

Programmet du skaffat tycks bygga på klient-insamling vilket i sig är bra, men ett ordentligt statistikprogram är det inte utan snarare en enklare sådan.

Ett mycket tydligt kännetecken på ett bra statistiklösning är att datainsamlingen INTE går till ett och samma system för flera kunder, och det har att göra med att den statistikcookie som sänds ut från insamlingspunkten skall vara unik den. Det som lösningen ovan sänder ut är en s.k. "ful-cookie".

Sedan kan den heller inte spåra värdet i dina marknadsaktiviteter, för de klicks du strävar efter är de vilka genererar pengar. Och det bör du ju kunna se i rapporten men sådan funktionlitet finns inte ens i premium versionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blev uppringd av Jajja Comnunication idag. Det är företaget som hjälper hemsidor att öka trafiken genom optimering på alla möjliga sätt. Nån som har erfarenhet av dem eller andra liknande företag?

Jag hade kontakt med dem för tre år sen, åt en kunds räkning.

Jag blev skeptisk direkt. De kunde inte berätta vad man fick för resultat (av naturlig anledning), de ändrade sig när man ifrågasatte något de sagt tidigare, visade konstig, felaktig eller irrelevant statistik och information.

Den säljare som jag pratade med var väldigt arrogant och hade en vidrig "klappa på huvudet"-attityd.

När de, efter ganska många samtal, fortfarande inte kunde förklara vad de sålde för något, så sa jag att vi inte var intresserade. Då fick jag ett nonschalant svar: "Jaså, ni vill inte ha mer trafik till er hemsida?"

"Nää", sa jag och lade på.

Idioter.

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, uppenbarligen vet jag inte tillräckligt mycket om statistik men hur som helst så har jag rätt mycket information att stödja mig på om det skulle bli ord mot ord. Eller har jag fel där också?

/Alfahane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...