Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma ihåg inställningar vid digitalfotografering


andreas30

Rekommendera Poster

Jag känner mig lite jobbig nu med alla mina frågor kring digitalfoto men jag lovar att lugna mig snart och sätta igång med praktiken. Det är dock just det här med praktiken jag har en fundering på nu. Det rekommenderas överallt att man ska fota så mycket man orkar så man lär sig vilka inställningar som ger bästa resultaten i olika situationer osv. Låt säga att jag tagit flera bilder av exakt samma motiv men med olika inställningar för bländaröppning, blixt, ISO-tal, exponeringskompensation osv. Hur ska jag komma ihåg vilka inställningar jag hade när jag väl granskar en bilds resultat på datorn eller på papper så att jag kan förbättra min teknik till nästa gång? Är det penna och anteckningsblock som gäller och sedan för varje bildnummer notera de inställningar man har eller finns det måhända smidigare sätt?

 

I den digitala världen tycker man att informationen borde finnas i bildfilerna (EXIF eller vad det nu heter) men jag har ingen aning om hur jag extraherar den. Hur gör ni andra fotografer här på forumet? Jag söker alltså ett bra sätt att koppla en specifik bild till en viss inställning på kameran.

 

Ha det bra i kylan som råder i dag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informationen finns i bilden. Alla bildvisningsprogram borde kunna visa det. Metadata kallas det ibland också. Kollade just om inte XP kan visa datat, och den kunde den. Jag högerklickade på bildfilen och valde egenskaper, sen "Sammanfattning", "avancerat" Där finns allt det du efterfrågar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kan du kolla EXIF infon:

Högerklicka på bilden och välj egenskaper.

Välj sammanfattning Avancerat >>

 

Använder du programet IrfanView finns det där möjlighet att läsa och skriva EXIF.

 

 

/FD Milkman

 

Man börjar bli lite sen på att skriva inlägg :-(

Peter var snabbare

 

[inlägget ändrat 2005-07-13 18:34:16 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här - http://www.opanda.com/en/iexif/index.html - finns ett litet bra program med vilket du kan titta på EXIF-informationen på dina bilder och alla andra bilder som visas på skärmen (t ex i webbläsaren) genom att högerklicka på bilden. Det är gratis.

Det finns en pro-version med vilken du också kan editera EXIF-informationen.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, där ser man. Informationen finns där rakt framför ögonen utan att man ser den. Tackar fär svaren! Går förresten sån här information även att ta fram på mer avancerade analoga kameror?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...