Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC till hembio.


dumme

Rekommendera Poster

Hejsan

Har en pc som jag kollar film från ibland och har ett par förmodligen ganska enkla frågor.

Gäller dvd i första hand men även divx, xvid. Har kopplat mitt ljudkort (ensoniq pciaudio stereo-hane - 2 rca) till min hembio förstärkare.

 

1. Undrar hur jag gör för att få ut ljudet i dolbypro logic II som finns i den. Är det bara att tuta och köra? Sedan finns det olika alternativ att välja mellan där; normal, movie, music etc. Vad bör man välja?

 

Har kopplat från S-video till TVn (28" 100hz).

Kan man göra något för att påverka bildkvaliteten? olika codecs(kör ace mega codec pack), upplösning etc? Just nu använder jag bsplayer till allt utom dvd, då använder jag power dvd.

 

Hoppas på ett snabbt svar, film ikväll, hehe!

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-13 17:49:57 av dumme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: no idea, eller ingen erfarnhet. Men det är väl "bara" att koppla ljudkortets digitla ut till din förstärkare och sedan ställa in det att sända digitalt. Samt då set till att du har en AC3 codec som avkodar alla kanaler.

 

2: Codec-paket. Usch. Men det verkar ju fungera för dig... Men ärligt, den codec som är mest omtalad är ffdshow. Stöder många format och har de mest avancerad efterbearbetningsrutinerna. Kan med andra ord ibland förbattra bilden en aning.

 

Annars är det till att exprimentera, testa olika upplösningar och inställningar för grafikkortet. Hur ansluter du till din TV (eller jätte TFT/Plasma)? Om möjligt, använd hdmi/DVI. Eller näst VGA, näst RGB, näst s-video och absolut sist komposit.

 

s-video är normalt det man får lov att använda...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...