Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programuppsättning för digitalfoto


andreas30

Rekommendera Poster

Som nybörjare på digitalfoto så skulle jag gärna vilja ha några tips på enkla och bra program som klarar amatörfotografens behov av digital bildredigering/visning/organisering. Givetvis helst gratis ifall det finns tillräckligt bra sådan programvara. Jag är alltså framförallt ute efter enkelhet. De viktigaste basfunktionerna ska finnas men mer avancerade finesser klarar jag mig nog utan, i alla fall till att börja med. Om det blir för tillkrånglat finns det risk att jag ger upp redan innan jag börjat :).

 

Kan också passa på att fråga hur man bär sig åt för att visa filmsekvenser som man tagit med kameran på datorn (Windows XP)?Formatet verkar vara Motion JPEG om man ska tro handboken. Kameran är en Canon digital IXUS 400.

 

Ha det gott!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

När det gäller program, vill jag nästan säga att det är synd att du inte har en Nikon-kamera... Det program som följer med det är verkligen enkelt och gör en förvånandsvärt bra jobb. Du kan justera färger, ljus och konstrast vrål-enkelt. Dessutom kan de be programmet göra det åt dig och det blir bra 19 gånger av 20.

 

Annars är min favorit FireWorks (tyvärr varken gratis eller enkelt - men bra så man tappar andan.... :) ) Många gillar PhotoShop (förmodligen har dom inte ens hört talas om Fireworks....) och det är trots allt "det som alla jobbar med".

 

Du kan hämta NikonView här (du får inte den direkta fil-länken, eftersom man ska godkänna ett licensavtal). Klicka på länken längst ner. Programmet läser standard JPEG/JFIF så det fungerar även med canons bilder.

 

http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=13628&p_sid=QJRdzhKh&p_lva=14083&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD02MTAmcF9wcm9kcz0mcF9jYXRzPSZwX3B2PSZwX2N2PSZwX3BhZ2U9MQ%2A%2A&p_li=#

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset! Bra länk med guider på nätet...

 

Följde det inte med något enklare program med kameran? Kolla in det också.

 

Jo, men vad jag har hört brukar många sådana program göra sig bäst i byrålådan :). Visst borde jag kanske testa det, men jag är lite emot att installera/testa/avinstallera program som visar sig vara dåliga just för att hålla min dator så ren och felfri som möjligt (jag blir superstressad när det börjar krångla för mycket).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller program, vill jag nästan säga att det är synd att du inte har en Nikon-kamera... Det program som följer med det är verkligen enkelt och gör en förvånandsvärt bra jobb.

 

Är det NikonView som du pratar om nedan som du avser här? Om det nu fungerar lika bra med Canons bilder så var det ju inte så synd att jag har en Canon :). Tack för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jobbar mycket med Gimp:

http://www.gimp.org/

...med ett plugin kan det hantera råbildsformat RAW.

 

Använder också IfranView, som bmhson rekommenderar. Väldigt bra till att förhandsgranska bilder med och tillvis del också redigering.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på det här: http://picasa.google.com/download/index.html

Ett reltivt simpelt program (att använda) som ändå an ganska mycket utan att bli för svårt.

Ett råd är att du börjar med relativt enkla vertyg (Picasa är ett sådant) och byer upp dig vartefter du blir varm i kläderna.

 

Ett annat tips är att du kopierar dina bilder innan du börjar jobba med dom.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många gillar PhotoShop (förmodligen har dom inte ens hört talas om Fireworks....) och det är trots allt "det som alla jobbar med".

 

Många gillar också Photoshop för dess funktionalitet (relativt andra program). Att "alla" jobbar med samma program kan också vara en stor tillgång om man har behov av att ta emot eller skicka filer från/till andra.

 

Jag använde då FireWorks ett bra tag innan jag gick över till PhotoShop men det är nog som du säger, FireWorks är inte superkänt direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
kan också vara en stor tillgång om man har behov av att ta emot eller skicka filer från/till andra.

 

FireWorks läser och skriver PSP-filer lika bra som PhotoShop, så det är en dålig ursäkt... :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-12 23:10:58 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag gissar att du menar PSD-filer? ;)

 

OK, jag har ingen speciellt stor erferenhet av att utbyta filer mellan FireWorks och Photoshop så just det fallet ska jag inte uttala mig om. Har lite bittra erfarenheter inom området dock där program säger sig kunna hantera det ena eller andra filformatet och det sen visar sig att det finns vissa smp men ändå retsamma avvikelser som gör att det skiter sig ändå. OpenOffice kontra Word är ett färskt exempel...

 

Fast nu är ju FireWorks och PhotoShop/ImageReady under samma tak, undras vad som kommer att hända med dem?

 

[inlägget ändrat 2005-07-12 23:35:14 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inkomna förslag! Är det förresten ingen som kan rekommendera Photoshop Elements, som visserligen inte är gratis men bra mycket billigare än Photoshop CS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan jag väl göra. Om du är nybörjare så är det bättre med Elements i stället för CS. Med CS så får du ett program som kan väldigt mycket men om du inte är duktig så kommer du inte att kunna använda mer än en bråkdel av funktionerna. I Elements finns det mesta som en amatör kan behöva men på ett betydligt mera lättillgängligt sätt.

Om du inte är väldigt duktig så finns chansen att du kommer att kunna göra betydligt mera med Elements än med CS i praktiken.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

I så fall skulle jag hellre lägga till några hundralappar och köpa PaintShopPro. Då får du mycket för dina pengar, men testa först gratisprogrammen och se hur intresserad du är av att hålla på och fixa med bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
I så fall skulle jag hellre lägga till några hundralappar och köpa PaintShopPro.

Jag har både PSP och Elements 3. Och Jag gillar Elements 3 mer för det är så lättanvänt. Paint Shop Pro har en mycket högre inlärningströskel så det blev inte så mycket gjort med det.

 

Skall man bara fixa till sina digitalbilder så är Photoshop 3 suveränt i både resultat och användarvänlighet. Sedan finns det massor med Plugin. Jag har bl.a CurveMaster som med kurvor ställer färgerna till vad man vill ha.

 

/Mauritz

 

EDIT: Curvemeister menade jag:

http://www.curvemeister.com/

 

[inlägget ändrat 2005-07-13 15:59:03 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop 3

Blandning av PSP och Elements 3?

 

Bra fråga Cecilia! Jag är inte heller riktigt på det klara med vad detta är för ett program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och andreas30

 

Retas ni eller?

 

När jag köpte min digitalkamera för några år sen följde Photoshop Elements 2 med. Senare har det tydligen kommit en nyare version av Photoshop Elements som kallas 3.

 

Den har jag inte sett. Jag började använda PSP långt innan det fanns någon "Photoshop-light", så jag var inte särskilt imponerad av Elements 2, när jag tittade på den.

 

Plug-ins finns det numera massor av, även till Irvanview. Inget speciellt för Photoshop längre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Photoshop och Photoshop Elements är ju inte precis samma sak. Så jag undrade vilket program Mauritz egentligen avsåg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning - han menade Photoshop Elements 3?

 

Photoshop 3 är ju lastgammalt och kan väl inte direkt få omdömet "suveränt i användarvänlighet"... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
En gissning - han menade Photoshop Elements 3?

Ja, just det. Vilket framgick tidigare i insändaren där den subjektiva jämförelsen stod mellan Photoshop Elements 3 och Paint Shop Pro. Men man skall väl inte ta något för givet utan skriva ut rubbet i värmen...

Jag ber om ursäkt för att jag tappade bort ordet "Elements" där emellan, så det blev förvirring.

 

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...