Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hantering av CF-kort


andreas30

Rekommendera Poster

Hej i sommarvärmen!

 

Nybörjare på digitalfoto som jag är så har jag några grundläggande frågor angående överföring av bilder från kamerans CF-kort via en USB ansluten kortläsare (Windows XP). Kameran är en Canon Ixus 400. Frågorna jag har är följande:

 

1. Kan man ta ur och sätta in kortet i läsaren under drift, dvs med datorn i gång och kortläsaren ansluten, eller bör man koppla loss läsaren från datorn först? Jag tänker på risken för dataförlust och att minneskortet blir korrupt.

 

2. När jag skall koppla loss läsaren och väljer "Säker borttagning av maskinvara" i aktivitetsfältet så får jag upp 3 enheter för samma enhet. Dessa är USB-masslagringsenhet, Allmän volym - (<enhetsbokstav>) samt Generic STORAGE DEVICE USB Device. Varför blir det inte bara en enhet? Dock verkar alla stoppas samtidigt när man trycker på "Stoppa".

 

3. Jag noterar att mappstrukturen där bilderna ligger på kortet blir lite godtycklig. Ibland ligger samtliga bilder i en och samma mapp med namnet xxxCanon, medan andra gånger hamnar bilderna i flera olika mappar. Någon som vet vad det finns för logik i detta? Det vore ju enklast om bilderna alltid hamnade i samma mapp.

 

 

Ha det bra!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1. Kan man ta ur och sätta in kortet i läsaren under drift, dvs med datorn i gång och kortläsaren ansluten, eller bör man koppla loss läsaren från datorn först? Jag tänker på risken för dataförlust och att minneskortet blir korrupt.

 

Ja, det kan du. Jag brukar göra det under drift och det har inte hänt något.

 

2. När jag skall koppla loss läsaren och väljer "Säker borttagning av maskinvara" i aktivitetsfältet så får jag upp 3 enheter för samma enhet. Dessa är USB-masslagringsenhet, Allmän volym - (<enhetsbokstav>) samt Generic STORAGE DEVICE USB Device. Varför blir det inte bara en enhet? Dock verkar alla stoppas samtidigt när man trycker på "Stoppa".

 

Har inte något rakt svar, men det är alla som ska stoppas. Sen kan du dra kortläsaren från uttaget. Går säkert att dra den utan att stoppa också, men jag tycker förstnämnda är säkrast.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

[inlägget ändrat 2005-07-12 19:07:21 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då alltid bara satt i och ryckt ur kortet lite som jag tycker. Det har aldrig hänt nåt, man jag har som vana att formatera kortet i kameran efter att jag kopierat över bilderna till datorn.

Vad det gäller mappstrukturen, vad har du valt som numrering av bilderna? Kontinuerlig eller auto återställning? Om du nu har samma inställningar som på min? Är det inställt på kontinuerlig så numreras bilderna i stigande ordning och var 100:e bild skapas en ny mapp och bilderna fortsätter fyllas på där. Om du har auto återställning så kan jag tänka mig att den börjar om från noll varje gång du sätter i ett tomt kortet och bilderna hamnar i respektive mappar, och då kan det ju se lite underligt ut. Se upp om du har den numreringen, du kan åka på samma sak som jag när jag bytte kamera nyligen. Jag upptäckte att bilder försvann, och när jag kollade så var det bilder som jag tagit förra gången jag hade en Canon för 3 år sen. Det visade sig att den nya kameran började självklart om att numrera filerna från 0. visserligen lades dom i en annan katalog, men albumprogrammet (Photoshop Album) fattade inte att det var två olika bilder, så vid första bästa backup kom bara dom nya bilderna med. Som tur var har jag backuper på 4 olika ställen så det löste sig. Numera döper jag alltid om bilderna med dagens datum plus ett nummer, när jag flyttar över dom till datorn....

 

[inlägget ändrat 2005-07-12 19:07:56 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Ja, du kan sätta i kort i CF-läsaren utan vidare. Vid borttagning BÖR du först högerklicka på enheten och välja "Mata ut". Jag har "lyckats" med att skjuta sönder mer än en uppsättning bilder genom att bara dra ut och sen direkt stoppa i nästa kort. Kortläsaren hann inte fatta detta och skrev helt enkelt över innehållsförteckningen på kort 2 med den som skulle vara på kort 1.

 

2. Det är egentligen samma enhet, men av någon anledning visar windows de olika interna objekten. Fråga mig inte varför.

 

3. Aldrig varit med om det. Har du sett något som helst samband? Tex bara vissa minneskort (olika storlek), om kortet formaterats i datorn eller på kameran? Om det redan fanns en katalog när du satte det i kameran?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. När jag skall koppla loss läsaren och väljer "Säker borttagning av maskinvara" i aktivitetsfältet så får jag upp 3 enheter för samma enhet. Dessa är USB-masslagringsenhet, Allmän volym - (<enhetsbokstav>) samt Generic STORAGE DEVICE USB Device. Varför blir det inte bara en enhet? Dock verkar alla stoppas samtidigt när man trycker på "Stoppa".

 

Din kortläsare klarar förmodligen 3 olika korttyper och då blir det 3 enhetsbeteckningar. in kortläsare klarar 7 korttyper och jag får 7 enhetsbeteckningar.

 

Ett tips: När du har ett kort isatt i läsaren kan du gå in i utforskaren och byta namn på enheten. Antag att det står "Flyttbar disk (G:)"- Om du högerklickar på den texten och väljer "Byt namn" i menyn och sätter något som du identifierar ditt kort med och trycker Enter så kommer kortet att behålla det namnet i fortsättninge. et kommer då att stå, t ex, CF512M (G:) i utforskaren när det kortet är isatt. Jag har döpt mina kort till, t ex: CF256M, CF512M, SD512M och xD512M.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
in kortläsare klarar 7 korttyper och jag får 7 enhetsbeteckningar.

 

Min klarar också 7, men jag ser bara en enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller mappstrukturen, vad har du valt som numrering av bilderna? Kontinuerlig eller auto återställning? Om du nu har samma inställningar som på min? Är det inställt på kontinuerlig så numreras bilderna i stigande ordning och var 100:e bild skapas en ny mapp och bilderna fortsätter fyllas på där.

 

Jag kollade upp vad den stod på och det verkar vara kontinuerlig numrering. Det verkar vara precis som du säger att en ny mapp skapas för varje gång numreringen slår över till nytt 100-tal. Detta har resulterat i att det på detta kort bara är två bilder i mappen 101Canon (0199 och 0200) och resten har fyllts på i mappen 102Canon.

 

Numera döper jag alltid om bilderna med dagens datum plus ett nummer, när jag flyttar över dom till datorn....

 

Har du något smidigt program som löser detta åt dig eller gör du det manuellt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt suverän hjälp i detta forum. Jag tackar samtliga för svaren på mina frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är minsann inte överallt man får gratis dygnet-runt support från en så samlad kompetens som Eforum kan erbjuda...

 

Även om jag personligen inte bidrog med så mycket just här, så är det alltid kul att hjälpa till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
andreas30 skrev:

Som vanligt suverän hjälp i detta forum. Jag tackar samtliga för svaren på mina frågor.

 

Tack själv för poäng! :-)

Lycka till med ditt plåtande...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Om du har kryssrutan Visa enhetskomponenter i bockad så blir det som du skriver.

Men tar du bort bocken så visas bara USB-masslagringsenhet.

Jag har alternativ ett inställt på min dator.

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något smidigt program som löser detta åt dig eller gör du det manuellt?

 

Jag använder Photoshop Elements 3 och där är ju Photoshop Album inbakad numera. Bildimportprogrammet som hör till kan döpa om filerna när jag flyttar över dom. Det finns även en radda gratisprogram som fixar samma sak, tyvärr kommer jag inte ihåg något namn. Det funkar även att markera alla bilder du vill döpa om och trycka på F2 för att ändra namn, då får alla det namn du väljer plus ett serienummer. Vet inte om man kanske måste ha Powertoys installerat för att detta ska fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter skrev:

Numera döper jag alltid om bilderna med dagens datum plus ett nummer, när jag flyttar över dom till datorn....

 

anreas30 skrev:

Har du något smidigt program som löser detta åt dig eller gör du det manuellt?

 

Jag använder "Guiden Skanner och kamera" som startar automatiskt när jag kopplar i kameran eller ett CF-kort i datorn.

 

I denna guide kan man namnge korten och även vrida på dom om man vill.

 

 

/FD Milkman

[inlägget ändrat 2005-07-13 10:52:28 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...