Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att radera skräpbrev!


@dy

Rekommendera Poster

Hej jag har kommit på att jag har ett bekymmer nu i sommarvärmen...

Hemma sitter jag med Outlook och ett perfekt skydd mot skräpbrev vid namn Spamihilator som filtrerar skröpbreven så att jag inte får dem in i min brevlåda.

 

Men i semestertider tog jag med min mobil-handdator och var borta några dagar. Tänkte att eposten kan jag läsa i mobilen, det fungerar i övrigt väldigt bra tekniskt sett. Men ack efter två dygns frånvaro hade jag över 70 skräpbrev (brevhuvuden) i mobilen och jag fick mest ägna tid åt att radera dem. Tyvärr kostar det juh pengar också.

 

Så tanken var att ha datorn på hemma och via spamihilator eller något annat program filtrera POP3 kontot och ha de riktiga breven kvar. Är det någon som har en idé hur man kan få det att fungara?

 

Har jag Outlook igång så filtreras och hämtas breven men då ligger de juh på min dator och är omöjliga att komma åt. Funderade även på om datorn kan vidarbefodra breven till en mobil-epostadress som är spamfri men då kan det vara väldigt krångligt att svara på breven direkt i från mobilen.

 

Ja det är mitt problem, säkert är det hundratals andra av er som har samma problem så någon har säkert en jättebra lösning att tipsa och berätta om!

Gärna gratisprogram. Min adress är egen domän på webbhotell.

Hälsningar Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte möjlighet att köa något spamfilter som SpamAssassin på servern i webhotellet? Jag gör så och har numera inga egentliga bekymmer med spam vare sig jag är hemma eller läser mail i mobilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Så tanken var att ha datorn på hemma och via spamihilator eller något annat program filtrera POP3 kontot och ha de riktiga breven kvar. Är det någon som har en idé hur man kan få det att fungara?

 

Det var min första ide också.

 

Så här kan du lösa det.

 

- Skapa en nytt POP3-konto som heter nåt skumt, tex ddxxcczz75656

- Behåll ditt Outlook igång hemma och låt den sortera bort spam.

- Det som sen kommer ut som "riktiga" mail, vidaresänder du till kontot ovan (görs med regelguiden) (eller gör kopia, så har du kvar mailen i din outlook på rätt ställe), som du hämtar via din mobiltelefon eller handdator eller vad du nu har.

 

jag har dock inte testat i verkligheten, men det _bör_ funka... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om du kör IMAP, kan du låta t.e.x något spamfilterings program stå och filtera regelbundet. Man kan säkert göra en liknade lösning med POP3, men det är lite krångligare eftersom pop3 protokollet förutsätter att man laddar ner mailen till klientern. ( Man måste inte det :9

 

Alt 2 : Sätt upp en speciel mobil telefon epostlåda, som man delar ut VIP människor, så har jag gjort.

 

Spamfilteringsprogrammet kan i de hät fallet vara vad som helst, jag har börjat köra thunderbird ingen, den har en allders underbart skräpport funktion.

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-25 08:27:57 av Herr Klein]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag Outlook igång så filtreras och hämtas breven men då ligger de juh på min dator och är omöjliga att komma åt.
Du kan ställa in (Välj Avancerat) om meddelanden ska ligga kvar på servern efter hämtning och om borttagna meddelanden (i klienten) skall tas bort från servern. [se bild]

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[bild bifogad 2005-07-25 07:53:25 av Cluster]

732682_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst frågan ordentligt Cluster? ;)

(Apropå ditt inlägg till Herr Klein i en annan tråd.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut!

@dy tänker sig att "ha datorn på hemma och via spamihilator eller något annat program filtrera POP3 kontot och ha de riktiga breven kvar." men får problem eftersom då mailen inte ligger kvar på servern så att de kan kommas åt från mobil/handdator.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp!

 

Uplägget är:

Låt datorn stå på och Spamihilator raderar spammailen men inte de riktiga mailen. Så väl allt lungt! Problemet som @dy då får är att eftersom Outlook har hämtat hem alla mail (inklusive spam) så kan de ej läsas från en annan klient (tex mobilen/pda'n). Det är därför, som jag tipsar om att, man kan gå in i Outlooks inställningar och ändrar detta så att mail som Outlook hämtar ligger kvar på servern samt att de mail som Spamihilator raderar tas bort från servern.

 

För övrigt så har Herr Klein helt rätt i att det (förutsatt att mailservern/ISP-n stödjer det) går bra att byta till IMAP.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2005-07-25 08:38:55 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar Spamihilator? Är det verkligen så att man fortsätter att ha t ex Outlook inställd för att hämta mejlen från POP3-servern? När jag tittar på Spamihilatorns webb ser det ut som att man ska ändra till att hämta mejl från localhost, dvs Spamihilator. Det får mig att tro att Spamihilator hämtar alla mejl från mejlservern och bara skickar mejlen som inte är spam vidare till Outlook, och då tror jag inte att din inställningsförändring har någon betydelse. Men jag vill gärna veta om jag har uppfattat det rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte heller helt säker på Spamihilator, men jag körde tidigare K9 som fungerar på samma sätt. Där gick det utmärkt att använda de inställningar som jag skrev ovan. Men som sagt någon som kör Spamihilator kanske har svaret?

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

Jag vill meddela att jag löst det på ett för mig helt OK sätt!

jag letade lite i hjälpen o alla inställningar till Spamihilator och hittade en X:ruta att X:a i och allt löste sig på ett mycket smidigt sätt!

 

Spamihilator Fungerar så att andra epostprogram kopplas till localhost o Spamihilator i stället för direkt till epostservern. Om Epostprogrammet begär hämtning så hämtas breven, begärs att de ska ligga kvar så görs det.

 

Spamihilator har ett tillägg som kan kolla eposten självt utan att något annat epostprogram är igång. Genom detta så kan Spamihilator kontrollera eposten med jämna mellanrum utan att Outlook behöver vara igång.

 

Det jag hittat är en X:ruta som styr så att Spamihilator Raderar spam-epost på servern även om de bara "tittar på breven". Så tillägget skickar instruktioner till Spamihilator att kolla eposten med jämna mellanrum. När Spamihilator upptäcker att det är skräp så raderas enbart de breven på servern.

 

Allt är alltså frid o fröjd för mig.... för utom att det nu kommit ett nytt problem, åskan... men det hör till en annan tråd att lösa det "värdsliga" problemet!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gäller det att lite på att Spamihilator bara raderar riktiga spam (och inte legitim epost) från servern...

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...