Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Applikation installation Server AD?

lagbeast

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett litet dilemma. Jag har en installation som jag kör rätt ofta med 20-40 programinstallationer och jag undrar om det finns ett enklare sätt att få detta att funka, så att man slipper sitta en hel dag och klicka sig igenom allt gång efter gång.

Jag fick höra att man skulle kunna göra detta med active directory i Windows Server 2003. Är det någon som vet mer så får du/ni gärna förklara lite löst hur det funkar för det skulle underlätta mitt arbete en hel del.

[inlägget ändrat 2005-07-12 08:29:08 av lagbeast]

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

menar du att publisera en applikation till klienter? då har du det i ad. med en policy kan du välja om det ska bli till datorer eller användare.

Länk till inlägg

Är datorerna du installerar medlem i någon AD-domän?

Är det egenskrivna program eller "alla möjliga" program?

[edit] såg inte att jojja hade börjat rota i fallet redan... [/edit]

[inlägget ändrat 2005-07-12 09:40:06 av nordie]

Länk till inlägg
Gunnar Dahlström

Man kan göra det med AD och RIS (Remote Installation Service).

Men då måste man preparea sina program så att dom inte ställer några frågor när man installerar dom.

Det jag brukar göra är att jag installerar en maskin exakt så som jag vill ha den, med alla inställningar och program. Därefter kör jag sysprep programmet (finns på windows skivan i deploy.cab) det detta programmet gör är att nästa gång man startar maskinen så hamnar man i en "mini setup" till windows där man får skriva in serienr, maskinnamn, ... den letar igenom maskinen vad för hårdvara som finns och installerar dessa.

När jag kört sysprep så ghostar jag av maskinen (den får inte boota från hårddisken innan jag ghostat av den!).

Nu kan jag ghosta alla nya maskiner jag får med denna och när maskinerna gått igenom "mini setupen" så finna alla program färdiga på maskinerna.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...