Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktiers genomsnittsvärde!


heaangel

Rekommendera Poster

Jag har köpt ericson aktier några gånger för lite olika priser.

 

Var kan jag få reda på hur mycket jag har köpt för, ett genomsnitt pris för alla, i fall jag behöver betala skatt på vinsten?

 

Lapparna man fick vid inköpen har jag givetvis slavat bort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte möjlighet att kontakta din mäklare kan du använda schablonmetoden. Den går ut på att du får ta 20% av dagens aktiekurs och använda det som anskaffningsvärde. En mer utförlig beskrivning finns på skateverkets hemsia.

 

//Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det länge sedan? Börja rota i kontoutrag isåfall... 20%-regeln är ofta helv värdelös eftersom man får skatta för mycket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Lapparna man fick vid inköpen har jag givetvis slavat bort!

 

Men om du har aktierna kvar finns dom ju antingen på en aktiedepå hos någon eller på ett VPC-konto. Hur redovisningen ser ut på ett VP-konto vet jag faktiskt inte, men i en depå ska väl anskaffningsvärdet finnas angivet. Åtminstone gör det det hos min depå. Där kan man även spåra gamla transaktioner åtskilliga år bakåt.

 

Risken att det verkligen är en vinst är nog nästan försumbar, med tanke på hur den aktien har rasat, men hittar du inga siffror blir det ju definitivt en vinst att skatta för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur redovisningen ser ut på ett VP-konto vet jag faktiskt inte

 

bara antal aktier/värdepapper. Det är i depåer som det brukar sparas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vp konto hos föreningssparbanken, och när jag frågade där så viste dom inte hur jag kunde få reda på det.

 

Kanske de har gamla köporder eller nått sånt som man kan få kolla på!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är ring skattemyndigheten och frågqa vart dom får tag på uppgifterna om dom ska kolla dig.

 

Ett annat sätt kan ju vara att prata med banken och kolla kontoutdrag och räkna baklänges.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är ring skattemyndigheten och frågqa vart dom får tag på uppgifterna om dom ska kolla dig.

Det är du som ska visa skattemyndigheten.

 

prata med banken och begära ut gamla kontoutdrag från kontot du betalade med måste vara det bästa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...