Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filter för varmare färger - vilket?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Irriterar mig på att naturbilder eller färgbilder överhuvudtaget blir så kalla i färgerna. Använder UV-filter på kameran, förvisso. Kan det påverka?

 

Finns det inget filter för att få lite varmare färger?

Typ som bilden jag fixat till här (Se bifogad bild). Den var mycket kallare i färgerna innan jag mekade med den i bildbehandlingsprogrammet.

 

Har också provat underexponera ett eller två steg, men det hjälper inte alltid.

 

Sedan skulle jag vilja tona ned bakgrunden i färgbilder för att framhäva huvudmotivet i bilderna. Såsom jag kunde göra i labbet när jag framkallade svart/vita-bilder. Ni som sysslat med det vet ju att då kunde man svarta ned bilden lite runt omkring, så att huvudmotivet blev mer dominerande.

 

Färgbilder i dagstidningarna är ibland så, och det ser så snyggt ut, tycker jag. Ger en varmare ton på något sätt.

 

Använder Gimp som bildbehandlingsprogram. Har letat runt i verktygen, men kan inte hitta något som gör som jag önskar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[bild bifogad 2005-07-10 17:21:54 av Stefan Eklinder]

727966_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag inte till Gimp alls, men i Photoshop om jag fotade i Raw skulle jag bara höja temperaturen i bilderna (går ju att göra detta i en "batch"). Vinjetten runt, för att framhäva något kan du ju göra också, antingen via ett justeringslager eller använda verktyget för att efterbelysa (burn på engelska).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Kan du bifoga orginalbilden också?

 

Ooops!

 

Har inte orginalbilden, men går det bra med en annan obehandlad bild så har jag en sådan. Det är i de flesta bilder som färgerna blir kalla.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
men går det bra med en annan obehandlad bild

 

Jadå, bara så att visuellt kan se vad du menar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Jadå, bara så att visuellt kan se vad du menar.

 

Bra, här kommer exempelbild tagen på gården utanför.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[bild bifogad 2005-07-10 18:45:21 av Stefan Eklinder]

728000_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ser inga problem med den bilden, kanske något "fattiga" färger, men kalla är dom inte. Lätt åtgärdat i kameran om du kan ändra kontrast, höj den aningen.

 

Kanske din monitor inte är kallibrerad på länge?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Ser inga problem med den bilden, kanske något "fattiga" färger, men kalla är dom inte. Lätt åtgärdat i kameran om du kan ändra kontrast, höj den aningen.

 

Ska prova det. Saknar liksom mer must i färgerna.

Det finns möjlighet att optimera bilden i kameran. Kollade igenom menyn nu.

 

Testfotograferade med optimering på mjukare bilder. Visst, det blev skillnad.

 

Kanske din monitor inte är kallibrerad på länge?

 

Nä, jag har inte gjort det alls. Tutat och kört sen jag köpte TFT:n.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

[inlägget ändrat 2005-07-10 18:59:36 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Annars kanske det bara är vitbalansen på kameran som inte är korrekt inställd? Normalt räcker de 4-5 förinställningarna, men ska det bli riktigt bra, ska du använda manuell vitbalans. Det är dock inte självklart att det finns i alla kameror.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Annars kanske det bara är vitbalansen på kameran som inte är korrekt inställd? Normalt räcker de 4-5 förinställningarna, men ska det bli riktigt bra, ska du använda manuell vitbalans. Det är dock inte självklart att det finns i alla kameror.

 

Tack för tipsen!

 

På min Nikon D70S finns möjlighet att ställa in vitbalansen manuellt. Nu i början innan jag känner kameran har jag låtit kameran fixa det själv. Det mesta kan skötas manuellt på den kameran. Manualen är rejält tjock. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Nu i början innan jag känner kameran har jag låtit kameran fixa det själv

 

Det blir sällan bra, men är å andra sidan väldigt behändigt...

 

mesta kan skötas manuellt på den kameran.

 

Har själv en lite mindre kamera (Nikon 5700) och där kan ställa allting manuellt, men oftast låter jag kameran själv bestämma slutartid och bländare, det blir ok för det mesta. Vitbalanser ställer jag manuellt när det går, det krävs ju en helvit yta att ställa in den mot.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Det blir sällan bra, men är å andra sidan väldigt behändigt...

 

Nä, man kan ju inte förlita sig helt på tekniken. :-)

 

Mr Andersson skrev:

Vitbalanser ställer jag manuellt när det går, det krävs ju en helvit yta att ställa in den mot.

 

Jo, det gör ju det.

T ex en vit tröja eller något annat vitt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Nä, man kan ju inte förlita sig helt på tekniken. :-)

 

Sant... Tekniken kan omöjligt veta vad jag vill.

 

T ex en vit tröja eller något annat vitt

 

Det bästa är såklart att släpa mig sig ett vitt lakan... För det är sällan (läs aldrig) som man påträffar nåt helvitt ute på fältet...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på är att dSLR:er nog öevrlag är åt det konservativa hållet när det gäller utseende på bilder direkt från kameran. Tanken är att man SKA fixa bilderna i datorn och därför är det bättre att leverera en bild som kan se lite blek ut i färgerna och som lämnar utrymme för bearbetning än att leverera en bild som kanske är "utblåst" på diverse sätt (pixlar som är helt vita eller svarta t ex). Det är en STOR FINESS tycker jag att bilderna är så tacksamma att bearbeta i datorn och att de är i princip helt befriade från artefakter orsakade av kamerans bildprocessande.

 

Det allra bästa sättet tycker jag är att fota i RAW-format. Vitbalans är nämligen en sak som hör till bildprocessandet att göra, det har inget med de data sensorn fångar att göra. I RAW skjuter man upp bildprocessningsfunktioner tills man har bilden i datorn. Saker som vitbalans och skärpning ställer man istället in när man konverterar bilden till JPEG. Oerhört behändigt - med en och samma orginalbild kan man "rendera" många olika varianter, allt utgående från samma sensordata.

 

Photoshop, Nikon Capture och Phase One nånting är alla bra på dessa konverteringar men också rätt dyra. Nikon View som följde med kameran går dock hyffsat bra det med.

 

Jag fotar ALLTID i RAW-format. Visst tar bilderna lite större plats men den frihet man har vid datorn uppväger mer än väl storleksnackdelen.

 

Annars då?

 

Universalverktyget för färgkorrektion är annars "curves" eller vad det nu kan kallas i GIMP. Curves är lite som Othello, a minute to learn but a lifetime to master. Principen är enkel dock. Bara en sån sak som att ställa in "svartpunkt" och "vitpunkt" (markera en del av bilden som borde vara svart och en del som borde vara vit eller neutral) kan göra underverk.

 

I Photoshop finns det filter som till viss del simulerar ett vanligt kamerafilter för att göra tonerna varmare eller kallare men jag använder dem aldrig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Stefan Eklinder
Stefan Eklinder skrev:

Sedan skulle jag vilja tona ned bakgrunden i färgbilder för att framhäva huvudmotivet i bilderna. Såsom jag kunde göra i labbet när jag framkallade svart/vita-bilder. Ni som sysslat med det vet ju att då kunde man svarta ned bilden lite runt omkring, så att huvudmotivet blev mer dominerande.

 

Personlighetssplittring?

Nä, men svarar mig själv efter mycket testande och letande.

 

Hittade äntligen funktionen som jag efterlyste i Gimp. Du hittar den i panelen Fyll med färgtoning hos mig är det en grön fyrkant. Håller du musen över så ser du beskrivningen. Välj Bränn under Läge.

 

Håll nere vänster musknapp och dra linjen dit du önskar "bränna". Voilá! Nu får du området lite mörktonat och huvudmotivet framhävs. Krävs lite övning för att få det bra, men nu har jag äntligen hittat det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...