Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spåra mejl??


webbaccess.net

Rekommendera Poster

webbaccess.net

det är en som har en mejl adress på min exchange server och nu är det så att det är en "utomstående" som påstår att han har blivit trakaserad av den här personen så undrar jag om jag kan komma åt och se om han har/vad han har skickat till denna personen...

 

MVH Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl finnas en logg fil där du kan se till vilka din mailserver skickat, finns i den jag använder, "textfil" vet man då mail adressen till den som anser sig "SPAMMAD" är det ju bara att se om något mail skickats. Om inte bör man ju begära in hela mailhuvudet från den klagande (om han/hon) inte själva kan utläsa varifrån det är skickat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jupp, det finns en möjlighet att logga rätt mycket. Titta på Properties för Exchane-servern i System Managern. På fliken General ser du till att slå på "Enable subject logging and display" samt "Enable message tracking". Sen kan du enkelt söka mha Tools->Message Tracking Center.

 

Har du inte haft det påslaget sen tidigare finns det givetvis ändå inget att söka på. Tänk även på att förfalska epostadresser är något av det absolut enklaste som går att göra. Om headern på mailet ifråga visar att det inte kommit från din server, kan det *ändå* vara din användare som skickat det. Kom ihåg, epost är som vykort; vem som helst kan skicka vad som helst till någon och skriva under med precis vilket namn de vill.

 

// Johan

 

--

Bra källor till information om Exchange

http://www.microsoft.com/exchange/community/default.mspx

http://blogs.technet.com/exchange/default.aspx

http://www.MSExchange.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

generalfliken??

 

hittar ingen eller är det jag som är dum??

 

MVH Peter

 

P.S jag har exchange 2000

[inlägget ändrat 2005-07-10 16:51:53 av eddippidde]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Kolla bifogad bild, visserligen Exchange 2003 men det ser mycket snarlikt ut i 2000.

 

// Johan

 

[bild bifogad 2005-07-10 17:38:41 av Johan Sandqvist]

727969_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

om det är i system manager så finns det inte

 

om du kanske kan beskriva lite bättre om du fick en bild på hur det ser ut...

 

(jag kanske är fel på det....)

 

[bild bifogad 2005-07-10 17:46:14 av eddippidde]

727971_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Du hittar inställningarna om du högerklickar på Servers->SERVER och väljer Properties i din Exchange System Manager. Fönstret som öppnas har ett antal flikar och på General fliken (den som visas direkt när fönstret öppnats) hittar du inställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

kan man bara se vad ämnet är?? det är allt

 

bifogar en skärmdump på hur det ser ut...

 

MVH Peter

 

[bild bifogad 2005-07-13 00:28:08 av eddippidde]

728739_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Nja, du ser ju en massa annat nyttigt också, som exempelvis klockslag, MessageID (finns ex i headern) och mottagar/avsändaradresser. Om du hade väntat dig att kunna läsa innehållet så hoppades du på för mycket. Det går det med, men det är en helt annan sak.

 

Om det nu är så att någon eventuellt använt din server för att trakassera någon kan du mha sökningen och "offrets" epostheader snabbt konstatera om det kom genom ditt system eller inte.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

okej men jag har fått svar på min fråga i alla fall!

 

Tackar så mycket Johan!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...