Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDV?


Svedor

Rekommendera Poster

Sony släppte för några veckor sedan nyheten att de kommer sälja en HDV-kamera i konsumentklassen. HDV-standarden är dock något begränsad (1440x1080 interlaced i hårt komprimerad mpeg-2) om man jämför med HDTV (som bäst 1920x1080 progressiv).

 

Är HDV den enda standarden för konsumentkameror som är gjorda för HDTV, eller är det någon bättre standard på gång? Kommer det komma kameror där man kan välja format själv, t.ex. mpeg-4/XviD?

 

Vilka program klarar av att redigera HDV-filmer? Något som rekommenderas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Sony släppte för några veckor sedan nyheten att de kommer sälja en HDV-kamera i konsumentklassen

 

Det är egentligen en sanning med modifikation. En kamera för närmare 40000 kr anser inte jag är konsumentklass, jag anser att det är en semipro-kamera.

 

1440x1080 interlaced i hårt komprimerad mpeg-2

 

Om det är DV komprimerar man inte med mpeg, det är två vitt skillda saker.

 

Kommer det komma kameror där man kan välja format själv, t.ex. mpeg-4/XviD?

 

Förhoppningsvis inte. Det man filmar vill man alltid lagra med så hög kvalitet som möjligt. Jag säger inte att mpeg4 är skräp, men det är för hård komprimering för att ha som underlag för en redigering.

 

När man är klar med en redigering, exporterar man sitt material till valfritt format.

 

Vilka program klarar av att redigera HDV-filmer?

 

Har dålig koll på det, men Premiere Pro borde ha det, eller få det inom kort.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kameran, Sony HDR-HC1E, kostar drygt 17000 kr på digicom.nu. Du menar antagligen en annan kamera.

 

Det är inte DV, det är HDV och den standarden använder MPEG-2.

 

MPEG-4 komprimerar givetvis inte sämre än MPEG-2. Vid samma bitrate/storlek på filmen så får man bättre bild med XviD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, det är en annan kamera. Men vill ändå tillägga att Digicom är klart under de svenska riktpriserna, vilket givetvis är positivt, men inte alltid rättvist att jämföra priser med.

 

Jag vill att du ger mig en länk där jag kan läsa mer om HDV. Vad jag vet, så används DV-komprimering även i HDV, men jag kan naturligtvis minnas fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...