Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

12V EPS


Avicii

Rekommendera Poster

• Min PSU (Enermax EG851AX-VH 660W) har en EPS 12V 8-pin (Processor power cable) plus en adapter för 4-pin ATX 12V och på moderkortet (Asus P5WD2) finns, förutom 24-pin anslutning, anslutning för 4-pin ATX 12V eller 8-pin EPS 12V.

Vad ska jag välja, 4-pin eller 8-pin, EPS eller inte?

I manualen står antingen eller.

 

[bild bifogad 2005-07-09 19:18:03 av Maratonmannen]

727776_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag skulle prova med fyra pinnars anslutningen.

 

Det står:

You may use a 4-pin ATX 12V power plug for this connector

...så jag jag skulle testköra med det. Funkar inte det så skulle jag köra på nästa. Det som händer är att datorn inte bootar upp om det är fel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda EPS med 8 kablar.

 

Ju fler kablar som matar moderkortet med spänning dessto mindre blir spänningsfallet i kablarna och kanske i matningen från kablar vidare i moderkortet.

 

Lägre spänningsfall blir innebär också lägre värmeutveckling.

 

Men är moderkortet "egentligen gjort för 4pinnars anslutning" och inte utnyttjar alla kablarna i EPS-anslutningen så är det ju till ingen nytta med EPS anslutningen.......

 

Bara ytterligare 4 kablar som bromsar luften genom lådan....och är ivägen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik6 skrev:

 

Jag skulle använda EPS med 8 kablar.

 

Men är moderkortet "egentligen gjort för 4pinnars anslutning" och inte utnyttjar alla kablarna i EPS-anslutningen så är det ju till ingen nytta med EPS anslutningen...

Tack!

 

Moderkortet är gjort för både och. Det är en 8-stifts kontakt på kortet och vid leveransen satt en plasthylsa/hatt över halva kontakten, för att kunna ansluta enbart en 4-pin. Då min PSU nu har en EPS 8-pin, så är det bara att ta bort plasthylsan/hatten.

Mer kablar blir det inte med EPS 8-pin, utan mindre då jag slipper använda kabeladaptern --> 4-pin.

Det var EPS jag inte kunde förstå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...