Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta namn på domänkontrollant


pongo

Rekommendera Poster

Vi har en domän med 2 domänkontrollanter, server2 & server3.

Vi kör DHCP & DNS från kommunen (vi är alltså underdomän)

Server2 är gammal, ska ersättas helt av server3. Server2 ska alltså bort från nätet.

På klienterna finns åtskilliga mappningar & anslutningar till server2 som är inlagda lokalt på varje klient.

 

Nu undrar jag: Jag tänkte göra så här:

1. Kör dcpromo på server2 så den blir medlemsserver.

2. Byter namn & IP på server2 (jag vill kunna ha den igång, utifall..)

3. Byter namn & IP på server3 till server2.

... så bör alla mappningar fungera.

Undras bara: blir det strul? Kommer nya server2 att accepteras, eller ligger andra "security-ID's" och stoppar?

 

Kataloger & användardata är kopierade från server2 -> server3 (backup-restore w security settings), utdelningar gjorda med net share kommandot & en .bat-fil (Tänk att det finns en användbar kommandotolk i Windows!)

Server3 är sedan tidigare operations master & global katalog.

 

Vore ju himla smidigt om jag bara kan byta namn på servern, men som sagt - går det?

 

//Peter

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Hjälper inte kommunens tekniker er med sånt här? Det hade vi gjort om det var hos oss!

 

Men hursomhelst... Namnet på en dc är djupt rotat i AD-databasen, och även om man numera kan byta namn på en DC så rekomenderas det inte annat än om det är absolut nödvändigt.

 

Jag tycker att du i första ska testa en lindrigare metod. Den går ut på att du lägger (eller ber dns-folket lägga in) ett alias record (cname) i dns-en för er domän. Detta record ska heta som den sever du tar bort och peka mot den server du vill använda i stället. Sedan kan du få göra en ändring i registret på server3 så att den inte ska vägra alias-namnet, men allt finns beskrivet i följande supportartiklar från MS (strunta i att det står print servers i den första artikeln):

 

How to consolidate print servers by using DNS Alias (CNAME) records in Windows Server 2003

http://support.microsoft.com/kb/870911

 

Connecting to SMB share on a Windows Server 2003-based computer may not work with an alias name

http://support.microsoft.com/kb/281308/

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det funkar.

 

Det är förstås bra om du filar på en plan för att styra över klienterna mot det rätta servernamnet, och låter detta vara en tillfällig lösning. Jag är rädd att det här med alias-namn kan skapa bekymmer och förvirring i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det ska jag!

Det finns åtskilligt att lägga om - nu har jag bara vikariat ett år, men goda chanser att få fast jobb. (Trots att de som jobbade i måndags fick sortera papper på förmiddagen - jag gjorde inte färdigt i fredags som jag sagt eftesom jag anade att det fanns en bättre lösning...)

 

Nätverket här har nog byggts ut lite i taget, så det är lite inkonsekvent o svåröverskådligt.Att min enda kollega här har skadat knät o är borta ofta gör ju inte saken lättare direkt.

Men det ska bli ett nöje att röja upp i djungeln, faktiskt!

O lägger in lite Linux här o var så måste de behålla mig... :)

 

//Peter

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...