Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En klagande granne förstör hel verksamhet.


Steelhammer

Rekommendera Poster

Steelhammer

Hejsan jag driver ett lan i en allmäl lokal där lokalen står öppen för den som vill göra något. En av grannarna klagar pga oväsen i samband med lanet, men när jag själv går ut och lyssnar i en timma är bliarna på vägen det enda jag hör (det var mc fest samma hälj) . Inga inte ens de som har lägenhet i samma hus som lokalen , eller mitt emot utgången klagar. Däremot var fönstren till lokalen öppna och grannens lika så (alla fönster och dörrar på hennes hus var öppna), är det t.e.x jag som måste stänga fönsterna. Vad säger lagen om detta? Kan en persons klagande ensammet göra att all övrig verksamhet inklusive vår egen går förlorade pga att en person klagar? Hur tysta måste vi vara egentligen, det är ganska svårt att tala tystare änn vad vi redan gör? Vi vet sen tidigare att grannarna vill ha bort verksamheten i lokalen och verkar göra allt för att det ska bli så. Den tidigare verksamheten i lokalen tvingades helt stängas ner pga denna människas ensamma klagan. Hur ska jag göra, vad kan jag och mitt crew göra?

 

[inlägget ändrat 2005-07-08 01:09:13 av Steelhammer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyr du lokalen eller äger du den?

 

Vad är lokalen avsedd för? Boende eller annat?

 

Människan som klagar - hyr eller äger?

 

 

[Red. krattstavning]

Mvh

-Cat

 

[inlägget ändrat 2005-07-09 22:53:39 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steelhammer

Vi lånar lokalen som är avsedd och öppen för all typ av verksamhet, oavsett om du bor där eller inte. Grannen som klagar har en villa ca 10 meter från lokalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan ge ett exempel när det gäller statoilmacken i Höör. De hade öppet dygnet runt. En (av alla husägare) tvärs över vägen klagade hos kommunen om att det var oljud och att han inte kunde sova. Efter mycket dividerande hit och dit så stänger nu macken 22.00. Det var välfyllda protestlistor på macken men inte hjälpte de...

 

Detta trots att macken fanns där innan husen byggdes och det är ett normalt ljud med pumpar som går och bildörrar som stängs. En liten bit bort ligger väg 23 som har trafik dygnet runt med dånande långtradare på väg norrut i sverige. Vad jag vill ha sagt med detta är att när det gäller sanitära olägenheter så har en enskild person mycket att säga till om. För mycket ibland tycker jag personligen. Vill man ha det tyst så får man som jag flytta ut på landet.

 

Ett tag senare så öppnade Preem en liten bit längre bort som har öppet till 24.00 vilket är en dålig tröst för oss som glömt något och vill kunna köpa detta även mitt i natten på väg hem från jobbet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

vi bor i ett radhus i landskrona och vi kan gå ut och såga med cirkelsågen klockan 23 utan att någon stör sig på det och vi kan ha fester och va livliga utan att någon stör sig

 

MVH Peter

 

P.S det måste vara en känslig granne D.S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vi kan [...] såga med cirkelsågen klockan 23...
Jag har en granne som bokstavligen gör det. Ibland hör man en borr (eller liknande) ganska mitt i natten (efter midnatt). Det varar dock inte mer än några sekunder. De är nyinflyttade så förmodligen håller de på och fixar grejer, och har glömt att dra åt en skruv under dagen. Vem vet... :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det:

 

1) Är skillnad på kommersiella fastigheter och privatbostäder.

2) Det är skillnad på hyresbostäder och "egna" bostäder:

 

1) Kommersiella fastigheter i närheten av bostadsområden får inte i "normalfallet" störa bostadsområdet.

 

2) Bor man i hyreslägenhet och kör störande maskiner efter exempelvis klockan 22 eller har högljudda fester, kan man (och blir man) vräkt.

 

3) Äger man sin egen bostad, och då menar jag "ÄGER MAN SIN EGEN BOSTAD" bokstavligen, "bostadsrätt" räknas inte!, så kan man egentligen hålla på "hur fan man vill". Spårar man ut riktigt ordentligt, typ "Al Quaida", "Hells Ängels" eller liknande "humanister", så kan man visserligen råka ut för BOT. Men detta är ytterst ovanligt.

 

Barnslang har ju börjat med "äger". (Om folk som gör som dom vill/ rular andra). Exakt så är det: Äger man sin bostad, så äger man!

 

Här i kommunen så fick en bonnagård "lägga ner", eftersom hästarna stod för nära ett bostadsområde. Bonnagården hade funnits i minst 200 år, bostadsområdet på exproprierad mark från bonden, och hade stått där 5-10 år.. Rättvisa? -Nä, sådan existerar bara i Fantasin. I fantasin har Kalle en flickvän som heter Emma. Kalle han bor i ett träd..

 

(Sorry, jag svamlade ut i 1970-tals nostalgi!!)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steelhammer

Bra inlägg men asså lokalen ÄGS av en organisation som heter BTL. Gäller de vilker enligt funkt 3) i ditt inlägg? Och vad säger lagen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Steelhammer skrev:

Bra inlägg men asså lokalen ÄGS av en organisation som heter BTL. Gäller de vilker enligt funkt 3) i ditt inlägg? Och vad säger lagen?

 

Om jag vore dig så skulle jag snacka med ägaren BTL om det hela. De borde ha jurister och annat löst folk som är insatta i det som gäller.

 

Att störas av ett LAN är väl lite väl överdrivet, tycker jag.

 

Steelhammer skrev:

...men när jag själv går ut och lyssnar i en timma är bliarna på vägen det enda jag hör (det var mc fest samma hälj)

 

Kan det inte ha varit MC-festen grannen blev störd av och då skyllde det på er verksamhet? Grannen trodde kanske att det var ni som festade?

 

De hittar lätt all möjlig smörja för att få bort er verksamhet. Vilket de vill, som du skrev tidigare.

 

Nä, snacka med ägaren BTL. De kan säkert hjälpa dig och din crew. Se till att få in grannen som störs till ett möte också om det går. Rensa luften, men då dyker väl grannen inte upp.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steelhammer

Vi misstänker att det i detta fall var så att hon vaknat av mcljuden (för det är inga direkta barncyklar) och sedan skyllt på oss. BTL själva är rädda för denne granne eftersom denne rivigt ner all verksamhet där tidigare. Jag vill försöka samla in information som kan hjälpa oss att kringgå detta och i det närmaste "peka finger" åt grannen när denne gnäller.

 

Många föräldrar är extremt uppretade av detta och de vill att vi håller ett möte där grannen kommer in, frågan är bara om denne vågar gå på ett möte där det är 100 emot 1. Och om hon blir inbjuden för att diskutera saken och skiter i det så händer väll ingenting förutom att vi står och stampar på samma ställe.

 

Ps - Tackar för ett bra inlägg

 

[inlägget ändrat 2005-07-11 01:38:17 av Steelhammer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eddippidde skrev:

 

Kan kanske vara vi??

Nejdå, vi bor i olika delar av landet. :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagen gör skillnad på bostäder och LOKALER. En lokal skyddas inte alls på samma sätt som en bostad, och i "normalfallet" går bostäder före.

 

"Enda" tillfället jag vet, är om "lokalen" sysselsätter en massa människor, dvs. "arbetstillfällen". Då körs bostäderna över. Betvivlar starkt på att en dylik lokal som beskrivits i tråden kan räknas som "viktig arbetsplats"...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steelhammer

Gäller det även om vi faktiskt inte stör denna människa? Eller finns det möjlighet att avgöra detta från fall till fall och i sånna fall av en tredjepart?

 

[inlägget ändrat 2005-07-12 11:12:45 av Steelhammer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommunens miljö- och hälsonämnd brukar kunna avgöra om en verksamhet är "störande" med hjälp av mätningar etc.

 

KOM IHÅG DETTA:

Oftast så får företagaren/rörelseidkaren betala mätningen OM rörelseidkaren ber om mätningen. Bättre är att säga till den missnöjda grannen att "hon får väl kontakta kommunens miljö-och hälsonämnd" om hon störs av verksamheten, så kan dom komma och mäta!

 

(Då är det oftast gratis!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steelhammer

Mycket bra rekommendation! Vi ska genast framföra det till den berörda grannen >:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...