Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildeskärmen fungerar inte!


simme_90

Rekommendera Poster

Har köpt en ny dator, installerat den och skulle starta den. först fungerade bildskärmen men efter ett tag slutade den fungera. Bildskärmen är en SCALEO C772. Nu har jag koplat datorn tilol tvn (använder tv:n som bildskärm), den "riktiga" bildskärmen är svart men det står inget felmeddelande på den, den lilla gröna lampan i högra hörnet bara blinkar. Mitt garfikkort är ett gainward 6600GT 256Mb. Någon som kan hjälpa mig att få igång skärmen??

 

//Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl jordad 230V spänning till bildskärm och dator?

 

Det är ingen tillfällighet att båda sladdarna är avsedda för kontakt med jord.

 

.Har själv sett 2 bildskärmar dö innan jag började med 230V jordat.

Den ena blev 4 timmar, den andra ca 30sekunder.

Fick nya på garantin...

 

[inlägget ändrat 2005-07-07 21:51:23 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag testar skärmen på den gamla datorn fungerar den som den ska. Tar ja en ännu äldre skärm och testar på den nya datorn fungerar inte danna heller.

 

//Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skärmen fungerar på en annan dator och två olika skärmar inte fungerar på din nya så har du nog problem med grafikkortet.

 

Har du byggt den själv eller köpt färdig i butik?

 

Har du tittat i datorn om den är ordentligt ansluten.

 

Kortet skall även anslutas med en extra strömsladd som kopplas in på grafikkortet, har det glömts bort eller kontakten trillat ur så kan det vara orsaken till ditt problem.

 

OBS! om du köpt datorn färdigbyggd så öppna den inte om du vill åberopa garantin, gå då istället till säljaren och klaga.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt datorn färdigbyggd från komplett.se. När jag först startade datorn och hade skärmen inkopladd fungerade den som den skulle men när jag startade om datorn var den bara svart. Det fungerar att använda tv:n som skärm men det blir så suddigt. kan det bero på någon inställning som har ändrats?

 

//Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara, har du tittat på inställningarna för grafiken?

 

Om du placerar muspekaren på en tom yta på skrivbordet, klickar med höger musknapp och väljer egenskaper så får du fram en meny för bildinställningar.

 

Klicka på fliken Inställningar och du får upp vyn för skärmval.

 

Kontrollera att den är inställd för att använda din dataskärm samt ditt grafikkort.

 

Du bör ha två val av skärmar, din TV utgång och data skärmen markerad som 1 och 2 i övre bilden.

 

Med knappen avancerat kan du se detaljerna för grafikkortet och bildskärmen och uppdatera drivrutiner vid behov.

 

Du kan oclså prova med systemåterställning, det kanske är så att Komplett fixat en återställningspunkt ifrån installationstillfället och i så fall kan du backa dit och återställa datorn till det skick den var vid leverans.

 

Du hittar systemåterställningen om du går via Start - Program - Tillbehör - systemverktyg - systemåterställning.

 

Tänk på alla program och drivrutiner du installerat efter återställningspunkten försvinner vid systemåterställning, mail och övriga dokument finns dock kvar intakta.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du placerar muspekaren på en tom yta på skrivbordet, klickar med höger musknapp och väljer egenskaper så får du fram en meny för bildinställningar.

 

Klicka på fliken Inställningar och du får upp vyn för skärmval.

 

Kontrollera att den är inställd för att använda din dataskärm samt ditt grafikkort.

 

Jag har två bildskärmar att välja mellan:

1 plug-and-play bildskärm på NVIDIA GeForce 6600GT

och

2 standardbildskärm på NVIDIA GeForce 6600GT

 

!:an är vald

 

klickar jag på identifiera knappen lså visas en etta på tv:n

 

Kan det vara så att vga koontakten är "inattiverad"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du inget på skärmen? Dvs vid uppstart reagerar inte ens skärmen? Om du går in i BIOS syns detta på din skärm?

 

Koppla ur TVn och se vad som sker vid uppstart. Ominstallera drivrutinerna. Testa grafikkortet i annan dator. Testa annat grafikkort i din nya dator...

 

Vi börjar med det...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildskärmen reagerar inte över huvud taget när jag startar om datorn (inte heller om jag har kopplat ur tv:n). Går jag in i BIOS är skärmen fortfarande svart.

 

Försöker jag updatera drivrutinerna till grafikkortet via kontrollpanelen/system och underhåll/system/maskinvara/enhetshanteraren står det bara att jag redan har dom bästa drivrutinerna.

 

har ingen möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator.

 

//Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du inget ser vid uppstart är nog diagnosen enkel - fel på grafikkortet.

 

Drivrutiner uppdaterar du genom att gå till Nvidias hemsida. Ladda hem dem därifrån och installera dessa (avinstallera först de gamla). Fast jag tror inte det hjälper.

 

Fast - finns det något integrerat grafikkort på moderkortet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen fungerade i början men slocknade sedan (innan windows startades upp) sedan dess har den inte startat över huvud taget. Om det är fel på grafikkortet skulle det väl inte gå att få bild på tv:n heller? eller är det bara VGA utgången som är trasig?

 

Det finns inget intregrerat grafikkort på moderkortet.

 

har hittat en enhet som inte installerats

NVIDIA WCM Video Capture (Universal)

När jag försöker installera den står det:

Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

 

Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten.

 

kan detta ha någon betydelse?

 

//Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där låter som en del av Video In funktionaliteten på kortet. Men visst, varje indikerat fel är viktigt att veta om vid felsökning.

 

Teori 1: Fel på VGA utgång. Men varför plöstligt?

Teori 2: Fel på drivrutinen för grafikkortet.

Teori 3: Helt galen inställning på upplösing/uppdateringsfrekvens (men då borde monitorn varna)

 

Lösning 1: Annan kabel/monitor. Fast det har du testat

Lösning 2: Radera nuvarande drivrutin (fullständigt) och installera ny.

Lösning 3: Tja, ställ om eller kör lösning 2.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat omoperativsystemet men problemet kvarstår. Om högerklickar på skrivbordet och väljer "egenskaper" sen inställningar/avancerat och sen klickar på fliken GeForce 6600GT så får man upp en meny där man kan ställa in ljus, frekvens, upplösning, gamma m.m. om man klickap på nView i menyn får man upp ett fönster där man kan välja primär och sekundär bildskärm. I menyn finns min bildskärm med (SCALEO C772) och den är satt som primär bildskärm. min tv är satt som sekundär. Kan det ändå vara fel på VGA porten (den har ju identifierat skärmen)?

 

//Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, testa att vicka lite på kontakten...

 

Men du har ju:

Testat din monitor med annan dator

Testat annan monitor med denna dator

 

Så monitorn verkar det inte vara fel på.

 

Så är det antingen fel på signalen som sänds eller på VGA-utgången.

 

Tag kontakt med komplett och se om du kan returnera kortet. Fast - testa först att ta fysiskt installera om kortet i datorn...

 

Men - har du lyckats installera om operativssytemet med TVn som skärm? Intressant - trodde nog att TV-bilden blev aktiv först när Windows startat och sagt till grafikkortet att sända även över TV-utgången.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja.. jag får kontakta komplett. Men man kanske ska testa att använda DVI utgången som finns på grafikkortet.. fungerar det på den utgången så måste det ju vara VGA utgången som det är fel på eller?

 

//Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du DVI in på skärmen är det givetvis denna du ska använda!

 

Om det fungerar då, ja då är det nog fel på VGA-porten utav någon anledning. Men säker kan man aldrig vara om man inte testat själv... support via text är alltid krångligt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände att jag är tvungen att komentera. Att det skulle vara någon fördel att köra jordat till en bildskärm är direkt dravel!

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...