Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3COM superstack II/3300


johan pålsson

Rekommendera Poster

johan pålsson

Någon som har erfarenhet av ovanstående switch ?

 

Den verkar ju ligga i hyfsat prisläge i allafall (ca 18000 för en 24 ports).

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

 

Jorå, den fungerar riktigt bra, fast frågar du Intel och Cisco anhängare så fungerar den inte alls ;-)

 

Har några på jobbet och det var lite strul med tidigare version av programvaran i den (1.0x eller nått sånt), den hängde sig vid ett par tillfällen (ca en gång varannan månad).

 

Har även haft strul mot en Compaq server, switchen gjorde ett par rejäla "tvärnyp" och självklart så misstänkte jag switchen. Bytte till en äldre 12-ports switch och en äldre 10-ports hub och det fungerade, fast roten till det onda var det inbyggda nätverskortet på servern, den låg och "pumpade" upp och ner mellan 10/100 och gick inte att använda. När felkällan lokaliserats så testade jag servern mot ett flertal 3Com hubbar och switchar, det gick inte att köra vare sig mot en 3300, 1100 eller en gammal SuperStack II 1000, däremot den gamla 100-hubben, spelade ingen roll om man låste såväl NIC eller portar på switcharna vid fasta hastigheter. Efter tre försök med nya moderkort i Compaqen så blev det ett instickskort, Compaq jobbar visst fortfarande på problemet.

 

Åter till 3300, den samt 1100 är trevliga. Själv så skall jag i mån av tid testa lite mer med såväl trunking som redundans från några servrar och till 3300:an. Skall bla köra 3*100 FD mellan backupservern och switchen för att därigenom få lite bättre fart på backuperna.

 

Sedan har du ju det lättadministrerade Web-gränssnittet, du behöver in och ge den en IP-adress via serieinterfacet (eller om du har DHCP på nätet, "lista ut" vilken adress den har fått ;-) Sedan är det bara att surfa in och ställa och kolla, riktigt trevligt.

 

Om den inte levereras med ver 2.x så ladda in det på en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Tack för ditt svar.

 

En par frågor:

 

Vad är det som kan administreras ?

Måste man "offra en IP-adress på switchen ?

 

Mvh

 

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna administrera den måste man offra en IP-adress, men har man ett nät med skarpa adresser så det går ju att köra en adress från ett 172-nät på switchen och på en administrationsstation.

 

Vad man kan göra!!!

 

Du får upp ett grafiskt interface med en bild över switchens portar, där ser du direkt på färgerna på RJ-pluggarna om de är igång eller ej, klicka på en port och configurera den. Fart, duplex, medlem i en trunk, osv... Kolla på hälsan, statistik m.m. Har du stackar ihop flera switchar (1100 och /eller 3300) så ser du dem som en stapel och väljer vilken du vill komma åt i stacken.

 

Tyvärr så har jag ingen ledig, annars hade jag kunnat lägga upp en på en skarp adress.

 

Vet inte om du vet vem jag är! Vi har träffats vid några tillfällen, bl.a vid ett Hem-PC köp som ett stort företags dataavdelning gjorde från en firma som du tidigare jobbade på. Det var på den tiden 386sx 16 var en kraftfull dator, alltså länge sedan :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...